شیرینی کم شیرین

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، دیابت یکی از رایج ترین بیماری ها و رژیم غذایی یکی از مرسوم ترین برنامه های زندگی افراد در زندگی امروز است؛ افرادی که با این دو درگیرند باید ملاحظات زیادی را برای کنترل قند و کالری موجود در مواد مصرفی شان داشته باشند و طبیعتا کار آسانی پیش رویشان ندارند.

شیرینی کم شیرین

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در دنیایی که فست فود ها در صنایع غذایی حرف اول را می زنند و خوشمزگی، بر سالم بودن تقدم پیدا کرده، پیداکردن راه و روشی برای سالم خوری کمی سخت، اما ممکن است؛ موضوعی که درباره دنیای شیرین کیک و شیرینی ها هم صادق است و می شود شیرینی را از فهرست مواد کاملا ممنوعه بیرون آورد و با تغییر و تحولاتی که روی آن اعمال می شود به فهرست مواد مجاز دیابتی ها و رژیمی ها منتقل کرد. حالا اگر شما هم جزو افرادی هستید که به همین دلایل، شیرینی خوردن را از خودتان دریغ کرده اید، خواندن این گزارش را از دست ندهید.

مشورت با پزشک

خیلی پیش آمده در مسائل مختلف، چیزی را از خودمان دریغ کرده ایم که استفاده محدود از آن، هیچ ضرری برایمان نداشته است. اتفاقی که در مصرف موادغذایی مختلف برای رژیمی ها و بعضی بیماران هم می افتد و ندانسته، دور چیز هایی را برای همیشه خط می کشند که کم مصرف کردنش برای سلامت شان کفایت می کرده و لازم به خط کشیدن کامل و همیشگی نبوده است. ماجرای خوردن شیرینی جات برای افرادی که در رژیم سفت و سخت هستند یا دیابت دارند هم همین است؛ برای همین پیش از هر تصمیمی، بهتر است نوع رژیم و درجه بیماری تان را با پزشک در میان بگذارید و بعد با توجه به مقدار کلسترول و قند خون تان و توصیه های پزشک برای مقدار رعایت مواد غذایی، خودتان را به فهرستی از انواع شیرینی جات متناسب با سلامت تان مهمان کنید.

شیرینی کم شیرین

بدیهی است چیزی که باعث منع مصرف شیرینی جات برای افراد دیابتی می شود، مقدار شکر و شیرینی مصنوعی موجود در این محصولات است؛ محصولاتی که اگر کمتر از حالت معمول (و در بعضی مواقع خیلی کمتر از حالت معمول) شکر داشته باشند، می توانند از فهرست ممنوعه ها بیرون آیند؛ البته که دیگر آن طعم همیشگی خودش را نمی دهد، اما آیا خوردن شیرینی کم شیرین بهتر از نخوردن آن نیست؟ پس اگر در مرحله ای از بیماری با ممنوعیت مطلق نیستید، قدم به قدم استفاده از شیرین کننده ها را در دستور پخت هایتان کم کنید؛ آنقدر که دیگر ذائقه تان شیرینی را پس بزند. در واقع با این کار یک سبک زندگی سالم را در خودتان نهادینه می کنید؛ سبک زندگی بدون قند و شکر.

جوپرک تان مستدام

اگر قصد یک رژیم سفت و سخت را کرده اید یا به خاطر دیابت و شاید دیگر اعضای خانواده، محدودیتی در مصرف مواد قندی دارید، بهتر است همیشه جوپرک در خانه داشته باشید که به محض این که هوس شیرینی کردید، شیرینی تان با آرد جوپرک به راه باشد. نوعی از شیرینی که قند بسیار پایینی دارد و برای همین ویژگی خاصش، برای افراد دیابتی توصیه می شود؛ آنقدر که حتی گاهی بهتر است به جای نان گندم از نان های جو استفاده کنند. شیرینی جوپرک تمام احساس نیازتان به شیرینی را برطرف می کند، چون به جز جوپرک، دیگر مواد موجود در این شیرینی ها مواد مرسوم در همه شیرینی ها مانند تخم مرغ و روغن و پکینگ پودر است.

شکری به رنگ قهوه ای

یکی دیگر از راه چاره های دورزدن ممنوعیت های رژیم سالم خوری، خوردن یا پختن شیرینی با شکرقهوه ای است. شکری که مانند شکر سفید از نیشکر به دست می آید، اما به صورت نصفه ونیمه پالایش می شود و، چون شیره قند را در خودش نگه می دارد، قند کمتری را به بدن وارد می کند؛ البته مواد تهیه شده از شکرقهوه ای، مجوزی صددرصدی برای مصرف بی رویه شیرینی جات نیستند و این شکر ها فقط قند کمتری دارند، ولی همان قند کمتر در صورت مصرف زیاد به مقدار قند قابل توجهی تبدیل می شود که ممکن است خطراتی داشته باشد.

پس بهتر است خانواده ای که فرد دیابتی دارد، برای پخت شیرینی از شکرقهوه ای استفاده شود، اما با این حال باز هم فرد دیابتی باید به کمترین مقدار مصرف شیرینی پخته شده کفایت کند.

شکر برگ عسلی

گیاه استویا یکی از برگ های گیاهان شیرین است که در بعضی مواقع به نام شکر در صنایع غذایی استفاده می شود؛ آنقدر که در بعضی موارد از این گیاه به نام اضافه کننده به دارو ها برای بهترکردن طعم دارو و شیرین کردن آن ها استفاده می شود. این گیاه به دلیل طعم شیرینی که دارد به گیاه برگ عسلی شهره است؛ گیاهی که جایگزین سالم و مناسبی برای شکر است و از آن به نام شیرین کننده بدون کالری یاد می شود. در واقع شیرینی گیاه برگ عسلی بیشتر از شکر معمولی است، اما چون کاملا طبیعی است کالری بسیار پایینی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که سعی بر حفظ وزن شان دارند، گزینی مناسبی برای جایگزینی قند و شکر محسوب می شود. همه این ها باعث شده که عصاره گیاه استویا در صنایع شیرینی پزی کاربرد نسبتا قابل توجهی داشته باشد؛ پس اگر شما هم در پخت شیرینی با محدودیت های قند و شکری روبه رو هستید، می توانید سراغ عصاره این گیاه را از فروشنده های لوازم قنادی برای خوش طعم کردن کیک و شیرینی تان بگیرید.

خوشمزه های کم ضرر

اما اگر تصمیم به پخت شیرینی و کیک برای افراد مبتلا به دیابت یا رژیمی ها داریم، چه گزینه های پیش رویمان است؟ شاید اولین پیشنهاد برای چنین افرادی، پخت کیک هویج، آن هم با آردجو و شکر استویا یا همان برگ عسلی باشد. کیکی که با محتویاتی مثل گردو و هویج و تخم مرغ، چیزی حدود 250 کالری دارد و خوردنش تهدیدی جدی برای افراد دیابتی و رژیمی خانواده مان نخواهد بود. تارت بادام هم یکی دیگر از این پیشنهادهاست؛ با این تفاوت که به دلیل استفاده از آرد بادام، مقدار کالری آن کمتر از کیک هویج و 200 کالری است. در این بین، کیک سیب هم طرفداران خاص خودش را دارد و با ترکیبی از تخم مرغ و آردجو و شکر استویا و تکه سیب های خردشده، میان وعده ای سالم و رژیمی است که فقط 250 کالری دارد. کوکی های جوپرک، کشمشی، بادامی و انواع دیگر کوکی هایی که با آردجو و شکر استویا پخته می شوند هم می توانند در فهرست موادغذایی مجاز برای این دو گروه از افراد باشند.

منبع: روزنامه وبلاگ دیدنی ها، ضمیمه وبلاگ دیدنی ها

منبع: جام جم آنلاین

به "شیرینی کم شیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی کم شیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید