دستکاری ژنتیکی برای مقابله با سرطان کبد

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، محققان از فناوری دستکاری ژنتیک به روشی بدیع استفاده نموده و تومور های سرطان کبد را برای درک بهتر جهش های ژنتیکی زیربنای شکل گیری آن ها فراوری نموده اند.

دستکاری ژنتیکی برای مقابله با سرطان کبد

روش دستکاری ژنتیک CRISPR/Cas 9 برای آنالیز جهش های ژنتیکی قابل استفاده است. این جهش های ژنتیکی عملکرد پروتئین های فراوری شده به وسیله ژن های انسان را تغییر داده و منجر به ایجاد بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

ژن ها حاوی اطلاعات مورد احتیاج برای فراوری پروتئین هستند. در فرایند دستکاری ژنتیک یک پیغام RNA کپی شده از اطلاعات رمزگذاری شده در یک ژن قبل از اینکه به عنوان طرحی برای ساخت یک پروتئین خاص استفاده گردد، ویرایش می گردد.

پروتئین هایی که از یک ژن نشات می گیرند و از نظر عملکرد بسیار شبیه به هم هستند، اما دارای توالی اسید های آمینه متفاوت هستند، ایزوفرم نامیده می شوند. فراوری ایزوفرم روشی است که بدن برای تخصصی کردن خواص یک ژن یا پروتئین انجام می دهد. ایزوفرم های مختلف می توانند منجر به تشکیل انواع مختلف تومور های سرطانی شوند. فراوری این زیرگروه های تومور در آزمایشگاه سخت است و مطالعه آن ها را سخت می نماید.

برای درک بهتر اینکه چگونه ایزوفرم ها منجر به ایجاد انواع مختلف سرطان کبد می شوند، در یک مطالعه نو از ابزار دستکاری ژنتیک CRISPR/Cas 9 استفاده شد تا تعیین گردد چگونه ایزوفرم های مختلف منجر به ایجاد زیرگروه های متنوع تومور می شوند.

محققان آمریکایی یک بخش از یک ژن موش، به نام CTNNB 1 را با استفاده از CRISPR/Cas 9 مورد هدف قرار دادند. ژن CTNNB 1 دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئینی به نام بتا کاتنین ارائه می دهد که در تنظیم و هماهنگی چسبندگی سلول به سلول و تکثی ژن نقش دارد. پژوهشگران امیدوارند این روش برای شناسایی 90 درصد از انواع سرطان کبد قابل استفاده باشد.

منبع: فرادید

به "دستکاری ژنتیکی برای مقابله با سرطان کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستکاری ژنتیکی برای مقابله با سرطان کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید