خبر خوش وزیر کار در مورد مسکن کارگران ، جزئیات تفاهم نامه تازه با وزارت راه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده است 400هزار واحد مسکونی در طی 4سال دولت سیزدهم برای کارگران احداث گردد.

خبر خوش وزیر کار در مورد مسکن کارگران ، جزئیات تفاهم نامه تازه با وزارت راه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، داشتن مسکن یکی از اصلی ترین و اولی ترین نیازهای هر ایرانی است. اصل 31 قانون اساسی به همه مردم این حق را می دهد و بیان می نماید که دولت موظف است تا با رعایت اولویت برای آن ها که نیازمندترند زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. کارگران یکی از گروه هایی هستند که به صراحت در این قانون از آن ها نام برده شده و یاری به ایجاد مسکن کارگری یکی از وظایف اصلی دولت هاست.

علاوه بر این، ماده 149قانون کار بر نقش توأمان دولت و کارفرمایان برای رساندن کارگران بر این حق اساسی تأکید می نماید. در این ماده آمده: کارفرمایان مکلفند با تعاونی های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین خانه های شخصی مناسب همکاری نمایند و بعلاوه کارفرمایان کارگاه های بزرگ مکلف به احداث خانه های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر می باشند.

با وجود اینکه دو ماده قانونی به صراحت به این مسئله تاکید نموده است مشاهده می کنیم که دولت ها طی سال های گذشته اقدام عملی برای مسکن کارگران نداشته است و بیشتر در حد طرح و وعده به جای مانده است. طرح هایی هم که همیشه درقالب مسکن کارگران بوده است تا کنون به نتیجه نرسیده است. چندین تفاهم نامه برای مسکن کارگران با نهاد های مختلف منعقد شد که هیچ وقت هیچ جزئیاتی از آن ارائه نشد.

در حال حاضر بیش از 70 درصد عایدی کارگران صرف بهای مسکن و تأمین آن می گردد. با توجه به افزایش هزینه های زندگی و مسائل کارگران در تأمین معاش مشاهده می کنیم که پرداخت اقساط ماهیانه و پیش پرداخت طرح های مختلف برای کارگران امکان پذیر نیست، بلکه اجرای هر طرحی در راستای خانه دار شدن کارگران باید با شرایط معیشتی آنها یکسان باشد. به طور مثال کارگران امکان پرداخت قسط های سنگین را با عایدیهای فعلی ندارند.

سیدصولت مرتضوی، وزیرکار در بازدید از مجموعه ورزشی کارگران و مسکن خیّری کارگران شهرستان بروجن اظهار کرد: براساس تفاهم نامه ای که بین معاونت تعاون و سازمان ملّی زمین و مسکن اجرا شده است طی چهار سال، 400هزار واحد مسکن کارگری احداث می گردد.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های توسعه ای دولت ساخت مسکن برای آحاد جامعه با استفاده از ظرفیت های است که طی سال های گذشته مغفول مانده بود.

مرتضوی ادامه داد: بخشی از وظایف مسکن سازی برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مقرر شده تا 400 هزار واحد مسکن طی چهار سال در طی تفاهم نامه ای که بین این وزارتخانه و وزارتخانه راه و شهرسازی امضاء شده است به وسیله بخش تعاون، احداث گردد که بخشی از این تعهد در فرآیند اجرایی قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قدردانی از همکاری خیرین شهرستان بروجن در احداث مسکن برای کارگران، اعلام نمود: به برکت کار خیرین صاحبان صنایع و کارخانجات، واحدهای مسکونی هم برای زوجین جوان و هم برای جوانان کارگر احداث شد که اثرات تربیتی فراوانی هم دارد و الگویی برای بخش های دیگر می گردد.

مرتضوی در جریان این بازدید در گفت وگوی تلفنی با معاون امور تعاون این وزارتخانه دستورات لازم برای تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه برای برطرف موانع احداث این مجموعه مسکونی را صادر کرد.

پروژه 40 واحدی تعاونی مسکن کارگران شهرستان بروجن در زمینی به مساحت یک هزار و 700مترمربع و زیربنای 6هزار و 500مترمربع با مشارکت بانک توسعه تعاون در اعطای تسهیلات 240میلیارد ریالی در دست احداث است.

منبع: همشهری آنلاین

به "خبر خوش وزیر کار در مورد مسکن کارگران ، جزئیات تفاهم نامه تازه با وزارت راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش وزیر کار در مورد مسکن کارگران ، جزئیات تفاهم نامه تازه با وزارت راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید