صنایع دستی می تواند اتصال دهنده فرهنگ و سیاست و اجتماع باشد

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، صنایع دستی می تواند اتصال دهنده فرهنگ و سیاست و اجتماع باشد.

صنایع دستی می تواند اتصال دهنده فرهنگ و سیاست و اجتماع باشد

نشست حقوقی صنایع دستی با حضور به ریاست مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و با حضور محمد کریمی مدیر کل امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دفتر معاونت صنایع دستی برگزار گردید و در این نشست درباره بازنگری و نقاط ضعف و قوت بعضی از قوانین تخصصی در حوزه صنایع دستی صحبت شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست با بیان اینکه قوانین مختلف و موضوعی و مدنی داریم و در این جمع نخبگان می توانیم این مسائل را بررسی کنیم، گفت: تعدد قانون در کشور بسیار زیاد است و امروز در پی حذف بسیاری از این موارد برای تسهیل هستند.

جلالی با بیان اینکه بیشتر از 70 درصد صنعتگران بانوان هستند و حمایت از خانواده را دارند، اضافه کرد: در شورای عالی میراث فرهنگی مباحث میراثی وجود دارد و این موضوع می تواند به برطرف و حل و فصل بعضی از مسائل ما منجر گردد.

وی با اشاره به اینکه در قوانین ما، هنرمند، بازرگان و فراوریکننده را تفکیک نکرده اند، گفت: با این وجود معین نشده که ما در قبال هر کدام از این افراد چه وظیفه ای داریم، لذا ما تعریفمان را این گونه انجام دادیم که هنرمندان را حمایت، صنعتگر و بازرگان را تشویق کنیم و در عین حال، باید بدانیم که سواد حقوقی و قانونی حوزه صنایع دستی بالا نیست.

جلالی گفت: وزیر میراث فرهنگی نسبت به حضور صنایع دستی در جلسات متعدد بسیار تأکید دارد و این حمایت می تواند در توسعه این حوزه نقش آفرین باشد، لذا ما پررونق ترین ها را در این موارد می توانیم برای رونق صنایع دستی و حمایت هنرمندان انجام دهیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه اکوسیستم باید توازن داشته باشد و ما بتوانیم با این رویکرد ارتقای صنایع دستی را داشته باشیم، گفت: ما برای این که در قوانین میراث و گردشگری وارد شویم باید ابتکار عمل داشته باشیم و این مسئله اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه احصای تکالیف و اختیارات می تواند یاری کننده باشد، اسناد تحول بخش های مختلف به ما ارتباط دارد و بررسی این موارد موثر است، اضافه کرد: صنایع دستی بیشتر از عدم شناخت رنج می برد و بین سیاستگذاران، مجریان و هنرمندان این مسئله وجود دارد.

جلالی اضافه کرد: صنایع دستی یک تمامیت ارضی است که می تواند اتصال دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد و هر قانونی قابلیت این که به صنایع دستی ربط پدیدا کند، دارد.

وی با بیان اینکه باید قانون حمایت و آیین نامه های آن را بررسی و بررسی کنیم، گفت: دستورالعمل ها و بعضی از قوانین در همین دولت نوشته شده است تا بتوانیم گام اول را برای نوشتن قوانین و یاری به قانون گذاران انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در صنایع دستی مطالبه گر نداریم، گفت: نقدها و پیشنهادات را به ما ارائه دهید. مطالبات محتوایی در این زمینه احتیاج داریم تا بتوانیم موانع و مسائل را حل و فصل کنیم.

مدیر کل امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه تورم قانونی در کشور ما بسیار بالاست، اظهارداشت: یکی از احتیاجهای ما امروز کاهش قوانین و بیشتر بازنگری قوانین موجود است.

محمد کریمی با بیان اینکه عنایت به قانون و مباحث قانونی مورد توجه این معاونت در این دوره بوده، اضافه کرد: قانون، مسیر و ریل گذاری است و از این جنبه بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به ظرفیت نمایندگان مجلس اعلام کرد: سه معاونت همپوشان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می توانند در حوزه صنایع دستی گل بزنند.

کریمی اضافه کرد: میراث فرهنگی حاکمیتی و وابسته به اعتبار و بودجه است و با ابتکار این معاونت بخش خیرین میراث فرهنگی راه اندازی شد که امتیاز بزرگی است.

مدیر کل امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گردشگری یکی از حوزه های مهم ماست، گفت: مسائل مالی و بحران های سیاسی و مالی است و امروز حال خوبی ندارد اما در حوزه صنایع دستی امید به اتفاقات خوب بیشتر استف چرا که حوزه ای فرابخشی و مردمی است.

وی با بیان اینکه هزینه تمام شده در حوزه صنایع دستی باید کاهش یابد، گفت: باید صنایع دستی کاربردی گردد که برای رسیدن به این هدف می توانیم با اقدامات متعدد در این حوزه اقدام کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه باید نگاه فرهنگی و مالی بر حوزه صنایع دستی حاکم گردد، اضافه کرد: اگر بخواهیم صنایع دستی وارد زندگی مردم گردد، باید سختگیری هایی که در این حوزه وجود دارد نسبت به قبل کاهش یابد تا رشد فراوری و کاهش قیمت را هم داشته باشیم.

مدیر کل امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این که تبلیغات باید در حوزه صنایع دستی افزایش یابد، گفت: از 3هزار مکاتبه احصا شده نمایندگان با وزیر میراث فرهنگی، در تعدادی از استانها هیچ مکاتبه ای در حوزه صنایع دستی نداشتیم، لذا ضروری است برنامه های متعددی برای آشنایی و ارتقای آگاهی در حوزه صنایع دستی هم داشته باشیم.

وی با بیان این که عنوان ابلاغ شده رهبری در خصوص برنامه، ترویج صنایع دستی و گردشگری بود، اما در بندهای آن صنایع دستی بسیار کم رنگ بود، گفت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در حوزه صنایع دستی بسیار مهم است.

کریمی با بیان اینکه مسائل این روزها بسیار زیاد و بعضا خلاء قانونی هم مشهود است، اضافه کرد: شورای بروزرسانی قوانین را پیشنهاد دادم و دعوت نامه به استانها زدیم و دعوت رسمی این حوزه شکل گرفت.

مدیر کل امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در دو حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گردآوری قوانین و پالایش رخ داده اما به فراوری محصول منجر نشده، گفت: قوانین و مقررات گردآوری شده اند و جمع آوری شده اند و کم و کاستی ها هم دیده شده اند اما هنوز به قانون نرسیده است.

وی اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی هم بررسی صورت گرفته است، اما در حوزه صنایع دستی قوانین گردآوری نشده است و در هیچ کدام از مراحل در حوزه بازنگری قوانین این حوزه اتفاق نیفتاده است.

کریمی با بیان اینکه باید پویایی و چالاکی در این حوزه را ارتقا دهیم، گفت: هنرمند، صنعتگر و بازرگان متفاوت هستند و عملکرد و ماهیت این حوزه ها نیز فرق دارد و باید تمییز داده گردد.

منبع: همگردی

به "صنایع دستی می تواند اتصال دهنده فرهنگ و سیاست و اجتماع باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی می تواند اتصال دهنده فرهنگ و سیاست و اجتماع باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید