ثبت جهانی کریدور راه آهن و هورامان تیرماه آنالیز می گردد، ارسال پرونده کاروانسراهای ایران در سال آینده

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، محمد حسن طالبیان پیش از ظهر امروز سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی میراث فرهنگی و هم زمان با بازگشایی باب عالی کاخ گلستان در محل مجموعه جهانی کاخ گلستان و در فضای باز، با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید، با استقبال از خبرها و گزارش های حبرنگاران گفت: از نقدها و گزارش های خبرنگاران حمایت می کنم و همه این ها را به فال نیک می گیریم. بعضی از خبرها و گزارش های شما اصحاب رسانه باعث شده تا بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و با دستگاه های مختلف از جمله دستگاه قضایی همکاری خود را تقویت نموده ایم.

ثبت جهانی کریدور راه آهن و هورامان تیرماه آنالیز می گردد، ارسال پرونده کاروانسراهای ایران در سال آینده

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه نمود: اگرچه شیوع کرونا باعث شده تا شرایط سختی را سپری کنیم اما در حوزه میراث فرهنگی تهدیدها را تبدیل به فرصت کردیم، به عنوان مثال بسیاری از اماکن را بازسازی کردیم و همچنین توانستیم بسیاری از اسناد را مجازی کنیم.

قاچاق چوب در بخش های ثبت جهانی جنگل های هیرکانی مشاهده نشد

طالبیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از وبلاگ دیدنی ها در خصوص جنگل های هیرکانی و موضوعاتی مانند آتش سوزی و قاچاق چوب، گفت: متولی حفاظت از طبیعت، معمولا دستگاه هایی هستند که مالک هستند و یا اداره آن منطقه در اختیار آن ها است اما در اماکنی که ثبت جهانی شده ما نیز مشارکت خواهیم داشت. در خصوص جنگل های هیرکانی مناطقی که ثبت جهانی شده تقریبا دست نخورده است و موضوعاتی مانند قاچاق چوب و ... در آن مناطق مشاهده نشده است. جنگل های هیرکانی 2 میلیون هکتار است و ما 300 هکتار آن را ثبت جهانی نموده ایم. پایگاه های ما در مناطق مختلف به صورت جدی حفاظت از این مناطق را انجام می دهند. ضمن این که موضوع تجهیز نیروهای ما به ابزار و وسایل نوین حفاظت در دستور کار واقع شده است.

طالبیان در ادامه صحبت های خود به سوال یکی دیگر از وبلاگ دیدنی ها در خصوص ثبت جهانی پرونده ها نیز گفت: یکی از اقدامات، آماده سازی 5 پرونده برای ثبت در آیسسکو است که این 5 پرونده به منظور ثبت به آیسسکو ارسال شده است. این موضوع را به طور کامل آنالیز کردیم و سپس نسبت به آماده سازی، ارسال و ثبت پرونده ها اقدام می کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه نمود: در پرونده های ثبت جهانی نیز سال جاری دو پرونده کریدور راه آهن و هورامان را آماده نموده ایم که تیرماه سال جاری در یونسکو آنالیز می شوند. نشست سال جاری به صورت مجازی است و کار به نظر سخت است اما امید داریم که این پرونده ها ثبت جهانی شوند.

او اعلام کرد: همچنین پرونده کاروانسراهای ایران که شامل 56 کاروانسرا است برای سال آینده ارسال می گردد.

ارائه تسهیلات حمایتی به موزه های بخش خصوصی در دوران کرونا

طالبیان در ادامه و در پاسخ به سوال یکی دیگر از وبلاگ دیدنی ها در خصوص ارائه تسهیلات به موزه های بخش خصوصی گفت: در دوران کرونا یاری های خوبی به موزه ها شده و لیست یاری هایی که به موزه های بخش خصوصی صورت گرفته موجود است. البته ناگفته نماند که بودجه ما در این حوزه اندک بود و با توجه به هماهنگی با ادارات کل میراث فرهنگی استان ها، یاری ها به موزه هایی که در اولویت بودند پرداخت شده است.

این مقام مسئول هم چنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از وبلاگ دیدنی ها در خصوص شرایط راه اندازی موزه های بخش خصوصی نیز گفت: در این موزه ها اشیای تاریخی معرفی نمی گردد، بلکه افراد مجموعه های خود را که جمع آوری نموده اند به نمایش می گذارند. در تمام جهان سیاست این است که از پیشنهادهایی در خصوص راه اندازی موزه های بخش خصوصی با حداقل استانداردها حمایت می نمایند. البته ما هم ضوابط خاصی را داریم که حتما آن ها را رعایت می کنیم.

دانش سنتی ساخت لنج حفظ می گردد

او در ادامه صحبت های خود به سوالات یکی دیگر از وبلاگ دیدنی ها در خصوص نفایس و نیز امحای لنج ها پاسخ داد و گفت: حمام شیخ بهایی و آثار نفیس واگذار نخواهند شد. ضمن این که موضوع دیوان خانه را نیز آنالیز کردیم و در دست پیگیری است. درباره لنج ها نیز موضوع این بوده که لنج های فرسوده و غیر ایمن امحا گردد. جلسه ای را در این خصوص با حضور دکتر مونسان ظرف چند روز آینده برگزار خواهیم کرد و این موضوع برطرف خواهد شد، تاکید ما بر این است که دانش سنتی باید حفظ گردد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شرایط باستان شناسی در دوران کرونا نیز گفت: بدون شک شیوع کرونا بر این حوزه تاثیرگذار بوده چراکه قرار بوده هیئت های باستان شناسی خارجی به ایران بیایند اما به دلیل شیوع کرونا این اتفاق نیفتاده است. اما ما سعی کردیم این موضوع را پیگیری کنیم که آسیب زیاد نباشد و تا حد امکان هیئت های داخلی، فعالیت های باستان شناسی را انجام می دهند.

معاون میراث فرهنگی کشور به سوال یکی دیگر از وبلاگ دیدنی ها در باره طاق کسری پاسخ داد و گفت: درباره طاق کسری به تازگی نامه ای از وزارت امور خارجه آمده است. قرار شد ابتدا هیئتی از مدیران به عراق سفر نمایند و با عقد تفاهم نامه به احتمال زیاد کار را آغاز خواهیم کرد. ما تا کنون منتظر دعوت رسمی کشور عراق بودیم که این دعوت تازه صورت گرفته است.

طالبیان در بخش دیگری از این نشست خبری درباره بسطام نیز گفت: یک طرح بسیار خوبی آماده شده و این طرح پذیرفته شده است. مصالح مورد احتیاج برای بازسازی این مجموعه و آرامگاه بایزید خریداری شده و ظرف یک ماه آینده پوشش جدیدی بر مزار نصب خواهد شد.

افزایش مشارکت مردم در حوزه موزه داری

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور نیز در این نشست خبری گفت: من همواره اعتقادم این بوده است که میراث فرهنگی و موزه ها زمانی به شرایط واقعی خود می رسند که مردم از آن ها پاسداری نمایند.

او اضافه نمود: خوشبختانه اکنون شاهد این هستیم که مشارکت مردم در این حوزه افزایش یافته و مردم موزه ها و میراث فرهنگی خود را پاسداری می نمایند و این ما را نسبت به آینده حوزه میراث فرهنگی امیدوار می نماید.

کارگر به موضوع حمایت از موزه های بخش خصوصی اشاره نمود و گفت: به منظور حمایت از موزه داران خصوصی در زمان شیوع کرونا یاری هایی صورت گرفته که یکی از آن ها اعطای اعتبار نقدی به مدیران موزه های خصوصی بود. همچنین زمینه دریافت تسهیلات با کارمزد 4 درصد برای موزه داران خصوصی فراهم شده است.

ایمن سازی کاخ گلستان از نظر تاسیسات برق و گاز

آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان نیز در سخنانی گفت: خوشبختانه یکی از اقدامات بسیار خوب و ارزنده در این مجموعه جهانی راه اندازی دوباره ساعت شمس العماره بود که اکنون مردم و گردشگران صدای این ساعت را می شنوند.

او اضافه نمود: با توجه به شیوع کرونا کوشش ما بر این بود که به وسیله فضای مجازی به معرفی این مجموعه جهانی بپردازیم و در همین حال 30 کارگاه مجازی نیز برای علاقه مندان برگزار گردید.

امامی در ادامه به مهمترین اقدامات صورت گرفته در مجموعه جهانی کاخ گلستان اشاره نمود و گفت: ایمن سازی این مجموعه از نظر گاز و برق، دیجیتال سازی و توجه به سه مخزن مهم کاخ و آلبوم خانه از اقدامات مهمی است که ماه های گذشته به همت مدیران و کارشناسان مجموعه جهانی کاخ گلستان صورت گرفته است.

مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار میراث معنوی و طبیعی نیز در این نشست خبری گفت: رونمایی از 5 کتاب در حوزه میراث فرهنگی که امروز با حضور دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد یکی از مهترین اقدامات این اداره کل است.

او اضافه نمود: فرآیند انتشار کتاب مجموعه دستورالعمل های ثبت نیز در حال اجرا است و بعد از انجام ویرایش های نهایی به زودی چاپ خواهد شد.

پورعلی اضافه نمود: یکی از اتفاقات خوب نیز این است که جلسه هم اندیشی با قضات دیوان عدالت اداری را برگزار کردیم که یک اقدام بسیار خوب است و می تواند به تقویت روابط بین این وزارتخانه و دستگاه قضایی یاری کند. انتظار ما این است که جلسات مرتبط با حوزه میراث فرهنگی در دادگاه ها به صورت علنی برگزار گردد و با توجه به این که ثبت و یا خروج از ثبت یک اثر، جنبه عمومی دارد خوب است که جلسات دادگاه در این خصوص به صورت علنی و با حضور وبلاگ دیدنی ها برگزار گردد.

تخریب عمدی آثار تاریخی با یاری رسانه ها کاهش یافت

سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: در سال های گذشته خوشبختانه تخریب عمدی آثار تاریخی کاهش پیدا نموده و این به خاطر این است که هزینه تخریب برای افراد بالا رفته و این مهم، با یاری رسانه ها میسر شده است.

او اضافه نمود: در کنار کاهش تخریب آثار تاریخی متاسفانه شاهد افزایش حفاری های غیر مجاز و در کنار آن افزایش مرگ حفاران هستیم که در این خصوص نیز احتیاجمند همکاری رسانه ها هستیم تا در این خصوص روشنگری نمایند؛ چرا که بیشتر حفاران غیرمجاز هیچ چیزی به دست نمی آورند و گاهی اوقات حتی جان خود را از دست می دهند.

احمدی در ادامه گفت: در دوران کرونا سه هدف مهم را دنبال می کردیم که این سه هدف حفظ اشتغال، حفظ کارگاه ها و حفظ دانش سنتی بود.

بهرام رضایی معاون اداره کل امور پایگاه های جهانی نیز در این نشست خبری گفت: پایگاه های ملی و جهانی شاخص ترین آثار تاریخی در کشور به حساب می آیند و در همین ارتباط ما در این اداره کل به صورت جدی به دنبال حفاظت و پاسداری از این آثار هستیم.

او اضافه نمود: در سال گذشته بالغ بر 500 کارگاه در پایگاه های میراث فرهنگی ملی و جهانی برگزار کردیم که با احتساب برگزاری کارگاه ها در شهر جهانی یزد حدود هزار کارگاه در سال گذشته برگزار گردیده است.

رضایی اضافه نمود: همچنین با همکاری دفتر منطقه ای یونسکو نیز پیروز به برگزاری کارگاه های بسیار خوبی برای کارشناسان و مدیران پایگاه ها و نیز راهنمایان گردشگری شدیم.

منبع: گردشبان

به "ثبت جهانی کریدور راه آهن و هورامان تیرماه آنالیز می گردد، ارسال پرونده کاروانسراهای ایران در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی کریدور راه آهن و هورامان تیرماه آنالیز می گردد، ارسال پرونده کاروانسراهای ایران در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید