پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود.

پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود

شهرستان پردیس با 276 کیلومتر مربع مساحت متشکل از دو شهر پردیس، بومهن و بخش جاجرود و 55 آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، منطقه ها زراعی با دو مسیر دسترسی از بزرگراه تهران پردیس و جاده قدیم جاجرود با آب و هوای خوب و سرسبزی چشم نواز همانند نگینی در شرق مرکز می درخشد.

شهر پردیس به برجها و آپارتمان های مسکن مهر محدود نمی گردد، جاذبه های گردشگری در شهرهای پردیس، بومهن و بخش جاجرود بیشمار و چشم نواز هستند. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای تلو در سرخه حصار انتهای اتوبان شهید بابایی مرکز آغاز و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد و نکته جالب در این شهرستان این است که یک خیابان مرز بین شهرهای پردیس و بومهن است و نظیر شهرهای شمالی با فاصله ای کم در جوار همدیگر قرار گرفتند.

براساس مقاله پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود، باید بدانید که این شهرستان از غرب با تهران، از شرق با شهرستان دماوند، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت مرز مشترک دارد و شهر پردیس یکی از بزرگترین کارگاه های شهرسازی و پروژه ای ملی در حوزه مسکن مهر است.

غار چهل دختر

غار چهل دختر در پشت آبشار کمرد، نزدیک روستای کمرد از توابع شهرستان پردیس قرار گرفته است که افسانه های محلی فراوانی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آنها حکایت می نماید. در این روستا هنوز خانه های قدیمی زیادی وجود دارد. یکی از آنها امامزاده طیب بن طاهر (ع) است که قبلا برای کدخدای ده بود. امامزاده ای دیگر هم به نام دو برادران در کنار چشمه کوچکی به نام دو برادران با درختان فراوان و فقط با یک سنگ بزرگ معین است.

مسیر دسترسی به روستای کمرد به نوعی کوره راه محسوب می گردد؛ یعنی این راه به جایی نمی رسد. منطقه اطراف آبشار کمرد درختان تنومند و گسترده ای دارد که فضای وسیعی روی آن سایه می اندازد و چشم انداز ای دل انگیز بوجود می آورد. آبشار کمرد از صخره ای با ارتفاع کم به پایین می ریزد. البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی مجموعه آبشارهای کوچکی هستند که با ارتفاع کم از صخره ها سرازیر می شوند.

پردیس

پردیس مرکز شهرستان پردیس در 17 کیلومتری شمال شرق شهر تهران در محور آزادراه پردیس تهران قرار گرفته است و یکی از شهرهای پرطرفدار میان مرکز نشینان است.

با توسعه شهرنشینی و افزایش مهاجرت ها به مرکز، پردیس برترین انتخاب برای کسانی است که هم نیازمند دسترسی سریع به مرکز وآرامش و سکوت هستند، فاز 1 تا 4پردیس از فازهای مسکونی و قدیمی این منطقه است.

شهر تازه پردیس دارای حریم شهری 90 کیلومتری و 10 فاز است که فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت و یازده کاربری مسکونی دارند. فاز 6 با کاربری آموزشی و تحقیقاتی مورد بهره برداری قرار گرفته که پارک فناوری پردیس و دانشگاه های آزاد اسلامی و پیغام نور واحد پردیس را در بر می گیرد و فاز 7 پردیس با کاربری صنعتی، منطقه ها خرمدشت و سیاهسنگ را شامل می گردد که کارگاه های متعدد صنعتی را در خود جای داده است.

قرار گرفتن در یکی از جاده های شلوغ منتهی به شمال کشور، نزدیک ترین شهر به منطقه یک مرکز، انواع برنامه ها و پروژه های زیر ساختی و روبنایی مانند احداث آزادراه تهران پردیس یا اجرای خط لوله انتقال آب و افزایش مستمر قیمت مسکن، حاکی از آن است که این شهر نوپا یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن و بعلاوه بخش تجاری و تفریحی مانند شهربازی، سالن های سینما و مراکز گردشگری به شمار می رود و اجرای طرح احداث مترو که طبق پیش بینی ها حداکثر تا چهار سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید نیز بر اهمیت پردیس خواهد اضافه کرد.

شرایط ساخت و ساز در پردیس قابل مقایسه با سایر شهرهای تازه مانند پرند و هشتگرد نیست؛ زیرا موقعیت جغرافیایی پردیس به گونه ای است که برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی و انشعابات آب و گاز باید از بخش کوهستانی شمال تهران عبور کرد و این مسئله باعث افزایش هزینه تمام شده و زمان بهره برداری پروژه های عمرانی شده است.

گرایش به مهاجرت و اسکان در شهر پردیس به ویژه در سال های اخیر و بعد از سرشماری 1375 افزایش پیدا کرد، همزمان با ایجاد محدودیت در تراکم ساخت و ساز در شهر تهران که از آغاز سال 1381 آغاز شد و استقبال سکونت در شهر تازه پردیس تا حدودی افزایش یافته است.

پل شاه عباسی

یکی از آثار باستانی شهر پردیس، پلی با قدمت 850 سال است که بر روی رودخانه جاجرود در روستای سعیدآباد این منطقه ساخته شده است. این پل تاریخی باشکوه در 10 کیلومتری شمال شرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان است که در دوره های صفوی، قاجار و بعد از آن بارها بازسازی و بازسازی شده است بطوریکه مردم آن را پل شاه عباسی می نامند.

به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست حاج میرزا بیک نوریفراش خلوت شاه با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.

آبشار کمرد

آبشار کمرد در بیست کیلومتری تهران و بین بخش جاجرود و شهر تازه پردیس و در روستای کمرد واقع شد. این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته که فقط در فصل بهار آب دارد، غارهای کوچک و بزرگ و شکاف های عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز چشم انداز آبشار را دیدنی می نمایند.

قلعه تاریخی گلخندان

قلعه تاریخی گل خندان در 5 کیلومتری جنوب شهر بومهن و چسبیده به بافت روستای گل خندان تازه قرار گرفته است. براساس کاوش های باستان شناسی صورت گرفته، قدمت این دژ از قرون اولیه اسلامی تا قرن دهم هجری قمری معین شده است. در حال حاضر بقایایی از برج و باروهای پیرامونی این دژ که بر بلندای صخره ای جان گرفته اند به جای مانده که به ثبت ملی رسیده است.

امامزاده سلطان مطهر (ع)

امامزاده سلطان مطهر (ع) در کنار روستای بومهن واقع شد. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی محدود می گردد. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. به جهت احترام و تقدسی که به این مکان قائل بوده اند، گورستانی از دوره صفویه تا به امروز بوجود آورده اند.

سد لتیان

نام یکی از روستاهای زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک به دیواره سد لتیان محسوب می گردد که ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند. تاریخچه این سد در سال 1338 مطالعاتش آغاز شد که در سال 1342 عملیات احداث آن آغاز و در سال 1346 به بهره برداری رسید.

سد لتیان از دو بخش بتونی و خشکه ساخته شده که دارای ارتفاع 45 متری از پی و 30 متر از بستر رودخانه می باشد. طول سد در قسمت بتنی 88 متر و در قسمت خشکی چین 65 متری است. سد لتیان سدی است که بر روی رودخانه جاجرود در 10 کیلومتری شمال شرقی تهران در لواسانات قرار گرفته است.

شهر بومهن

شهر بومهن که در در شهرستان پردیس واقع شده پیشینه ای بس طولانی دارد. در توضیح ماجرای شکار ناصرالدین شاه با دستیاری یکی از نزدیکان وی به تاریخ های 1274 و 1277 نوشته شد: در شکارگاه چشمه انجیرک به کمین تشریف بردند ، یک میش را قریب به شصت قدم راه بود گلوله زن زدند و بعد با تفنگ گلوله زن عالی جاه مصطفی قلی خان در تاخت زدند به قدر 250 قدم تخمینا می شد بسیار قوج سینه سیاهی بود.

بومهن بر 3 بخش اصلی تقسیم می گردد، بومهن، گلخندان و طاهر آباد. جمعیت تقریبی شهر بومهن در حدود یکصد هزار نفر است. وسعت این شهر 5 هزار هکتار مربع که در ضلع جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی و سرد دارد.

شهر بومهن به علت سکونت اقوام اقوام مازندرانی، کرد، لر، ترک، خراسانی با عنوان بوم شهر اقوام ایرانی نام گرفته است. مجاورت شهر بومهن بر دو شاهراه اصلی جاده هراز و جاده فیروزکوه و بعلاوه نزدیکی آن به مرکز و شهرکهای صنعتی، ظرفیت زیادی را برای پیشرفت این شهر فراهم نموده و این مجاورت باعث ترافیک سنگین و ازدحام تردد مسافرین در روزهای تعطیل این شهر و جاده شده است.

منبع: همگردی

به "پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردیس یکی از شهرستان های دیدنی استان تهران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید