خانه سوکیاس ؛ عمارت تاریخی جلفای اصفهان

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، اصفهان را مرکز فرهنگی دنیا اسلام نامیده اند. شهری که بیشتر شبیه به یک موزه است که صدها جاذبه دیدنی را در خودش جای داده. کسانی که به اصفهان سفر نموده اند، می دانند که معروف ترین خانه ها و زیباترین عمارت ها در این استان قرار دارند. عمارت هایی باشکوه، تاریخی و پر از فرهنگ و تاریخ و قصه. یکی از مجذوب کننده ترین و دیدنی ترین خانه های تاریخی در اصفهان، خانه سوکیاس نام دارد که به یادگار مانده از عصر صفویه است. یک خانه تاریخی و زیبا که در منطقه ارامنه اصفهان واقع شده و شکوه و جلال معماری اسلامی-مسیحی اش، چشم را به خودش خیره می نماید. اگر دوست دارید با این خانه مجذوب کننده و ویژگی های منحصر به فرد آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید:

خانه سوکیاس ؛ عمارت تاریخی جلفای اصفهان

خانه سوکیاس کجاست؟

خانه سوکیاس

خانه زیبای سوکیاس، از عمارت های مهم و تماشای در جلفای اصفهان است که در واقع منطقه ارمنی نشین اصفهان به شمار می رود. جلفای اصفهان، میزبان چندین خانه تماشای و زیبای تاریخی است که معماری آن ها، مطابق با معماری اسلامی مکتب اصفهان و تزیینات باغ هایشان کاملا بر طبق معماری مسیحی است.

عمارت سوکیاس در منطقه جلفای اصفهان، از پرطرفدارترین عمارت های تاریخی عصر صفویه است و سبک معماری، تزیینات و هنرهای به کار رفته در آن، باعث شده عده زیادی از جهانگردان داخلی و خارجی به سوی این جاذبه بی نظیر جذب شوند.

معماری بنا

معماری بنا

خانه سوکیاس در واقع به دو خانه ای گفته می شود با شماره یک و دو نامگذاری شده اند. خانه سوکیاس شماره یک، در میان دو خانه سوکیاس دو و خانه داوید نهاده شده است و قدمت آن به عصر صفویه باز می شود. این عمارت دو طبقه، در دو بخش شمالی و جنوبی واقع شده است که مساحتی در حدود 3100 متر مربع دارد.

ورودی اصلی خانه که در کوچه تبریزی ها نهاده شده است، سردری زیبا دارد که با مقرنس کاری های ساده و چشم نواز تزیین شده است. معماری این ساختمان بسیار خاص است و در آن از تزیینات نقاشی های فرنگی و طلاکاری بسیاری استفاده شده است.

در تالار مرکزی بنا، یک حوض سنگی هشت گوش دیده می شود و اطراف آن با رواق های دو طبقه پر شده است . اگر رواق های طبقه پایین را نگاه کنید، جلوه ای از هنرمندی استادکاران اصفهانی را می بینید که با ظرافت و دقت خاصی ایجاده اند. در داخل تاقچه های این رواق، طرح های نقاشی مینیاتوری عصر صفوی، به سبک رضا عباسی به چشم می خورد. طرح های زیبای نقاشی ها چشم هر بیننده ای را به خودشان خیره می نمایند و شکوه فرهنگ ایرانی را به رخ می کشند.

به اعتقاد نقاش معروف ارمنی، خانه زیبای سوکیاس در سال 1655 بنا شده است که این کار به وسیله مترجم سفیر انگستان در ایران اجرا شده و نقاشی های روی ایوان خانه، متعلق به ملکه الیزابت هستند.

ایوان شمالی خانه، زیبایی چشمگیری دارد و سه پنجره ارسی، آن را از تالار وسط عمارت جدا می نماید. در دو طرف ایوان نیز تصاویر بی نظیری از مسیحیان و همسرانشان نقش بسته است. حاشیه های نقاشی ایوان، تزیینات اسلیمی و ختایی دارند که جلوه بی نظیری را به ایوان بخشیده اند. اگر به سقف ایوان نگاه کنید، غرق در زیبایی قاب بندی های چوبی و تخته کوبی های شطرنجی می شوید.

سقف تالار نیز بسیار تماشای است. این سقف با یک ترنج زیبا مزین شده و در قسمت پایین با رسم بندی و تقسیمات هندسی جلوه خاصی یافته است.

بازسازی و بازسازی در خانه سوکیاس

بازسازی و بازسازی در خانه سوکیاس

کار بازسازی و بازسازی خانه تاریخی سوکیاس، با دقت و ظرافت انجام گرفته است و در حال حاضر، ضلع شمالی خانه به آزمایشگاه های تخصصی گروه بازسازی (شیمی و متالوژی) تعلق دارد و در ضلع جنوبی آن، کارگاه های تخصصی بازسازی مانند بازسازی نقاشی، بازسازی سفال، بازسازی پارچه، بازسازی عاج و استخوان، بازسازی کاغذ و بازسازی شیشه جای گرفته اند.

خانه سوکیاس دو، که پیش از این اشاره کردیم، در کنار خانه سوکیاس دو و در محله تبریزی های اصفهان نهاده شده است که قدمت آن نیز به عصر صفویه باز می شود. دانشگاه هنر اصفهان، در سال 1376 این خانه را خریداری و بازسازی کرد. یک سال پس از بازسازی، بخش جنوبی خانه جهت آموزش فضای آموزشی برای گروه بازسازی مورد استفاده نهاده شد.

فضاهای آموزشی این بنا شامل بخش های آتلیه ترسیم فنی و آزمایشگاه مواد مصالح و بعلاوه کارگاه های بازسازی کاغذ، چرم، پارچه، نقاشی و فلز هستند.

راستا دسترسی به عمارت سوکیاس

راستا دسترسی به عمارت سوکیاس

برای رفتن به این خانه تاریخی ابتدا باید به اصفهان سفر کنید. برای سفر به این شهر می توانید بر اساس زمان و هزینه یکی از وسایل نقلیه مانند هواپیما، اتوبوس و یا قطار را انتخاب کنید.

با رسیدن به شهر اصفهان می توانید با استفاده از تاکسی هایی که به محله جلفای اصفهان می فرایند، به این محله ارمنی نشین برسید و از خانه زیبای سوکیاس تماشا کنید.

برترین زمان سفر به اصفهان

خانه سوکیاس از جاهای تماشای اصفهان

شهر اصفهان از جمله شهرهای گرم ایران است. اغلب افراد، فصول سردتر مانند پاییز را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب می نمایند. در این زمان هوای شهر در مطبوع ترین حالت خود نهاده شده است.

توصیه هایی برای بازدید از خانه تاریخی سوکیاس

بازدید از خانه تاریخی سوکیاس
  • این عمارت از جمله بناهای مهم کشور برای انتقال تاریخ و فرهنگ غنی ایران به شمار می رود. برای بازدید از این بنا، همچون یک جهانگرد حرفه ای، نهایت دقت را به خرج دهید و مراقب این خانه تماشای باشید.
  • اگر بچه ها خود را برای بازدید به خانه تاریخی سوکیاس می برید، پیش از رفتن تذکرات لازم برای محافظت از بنا را به آن ها بدهید. می توانید با عکاسی از بخش های مختلف این خانه زیبا، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و زمینه را برای رونق جهانگردی و بازدید از این عمارت را فراهم کنید.
  • خانه تاریخی داوید در نزدیکی بنای ساختمان سوکیاس نهاده شده است. در صورتی که علاقه مند به بازدید از آن بودید، می توانید در کمترین زمان به خانه داوید بروید و از آن تماشا کنید.

اطلاعات بازدید از خانه سوکیاس :

امکان بازدید عمومی و بدون هماهنگی از این خانه تاریخی وجود ندارد. اگر دوست دارید که از این خانه زیبا تماشا کنید، پس از هماهنگی با حراست مجموعه دانشگاه اصفهان و صدور اجازه، ممکن است بتوانید از این جاذبه تماشا کنید.

آدرس خانه سوکیاس : اصفهان، جلفای اصفهان، محله تبریزی ها، دانشکده حفاظت و بازسازی اصفهان.

آیا شما هم دوست دارید با تماشا این خانه زیبا پر از حس غرور و وطن پرستی شوید؟ نظر شما دربارا این عمارت به یادگار منده از عصر صفوی چیست؟ وبلاگ دیدنی ها ، مشتاقانه منتظر نظرات، نکات و تجربه های ارزشمندتان درباره خانه تاریخی سوکیاس است. آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "خانه سوکیاس ؛ عمارت تاریخی جلفای اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه سوکیاس ؛ عمارت تاریخی جلفای اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید