کتاب های ایران شناسی به توسعه فرهنگ ایران زمین یاری می نماید، معرفی جامع جاذبه های گردشگری ایران

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، خبرنگاران- طاهره مهری مالفجانی: دیباچه و راهنمای کتاب ایران زیبا با تمدنی چند هزار ساله و فرهنگ عمیق مردمان آن، شایسته شناخت و تماشا است. ایران با بیش از یک میلیون جاذبه گردشگری جایگاهی ویژه در میراث جهانی دارد و پرداختن به این موضوع در یک کتاب و شاید صدها کتاب نگنجد. کتاب راهنمای جامع ایرانگردی و گردشگری مجموعه ای گلچین شده از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور عزیزمان ایران است تا بتواند نقشی در شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری ایران ایفا نماید. در این کتاب، ایران زیبا بر اساس دسته بندی استانی معرفی شده و گلچینی از جاذبه های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی در قالب متن و تصویر تشریح شده است. در این کتاب در ابتدای هر استان به معرفی استان و تاریخ و فرهنگ، غذا و صنایع دستی پرداخته شده و با نقشه ها و عکس های مرتبط، نمایی جامع ارائه می گردد. در ادامه در هر استان بر اساس اولویت هایی که معرف تاریخ، فرهنگ و طبیعت آن استان باشد، تعداد مناسبی جاذبه گردشگری همراه با موقعیت دسترسی و عکس مناسب از آن تشریح شده است.

کتاب های ایران شناسی به توسعه فرهنگ ایران زمین یاری می نماید، معرفی جامع جاذبه های گردشگری ایران

این کتاب به وسیله دکتر اندیشه حقیقت نژاد شیرازی، دانش آموخته اقتصاد، نویسنده و مولف، مدرس دانشگاهی و فعال گردشگری و دکتر امیر مصطفوی، دانش آموخته مدیریت، نویسنده و مولف، فعال مالی و مدرس دانشگاه جمع آوری و تدوین شده و موسسه عصر کسب و کار ایرانیان کارینا به عنوان یکی از گروه های پیشرو در زمینه فراوری محتوا و کتاب های گردشگری بیش از 50 نوع تخصصی در زمینه معرفی ایران و ظرفیت های گردشگری آن به 12 زبان مختلف تهیه و منتشر کرده است؛ از جمله کتاب راهنمای جامع ایرانگردی به زبان های فارسی و انگلیسی (Iran Travel guide) که مورد استقبال علاقه مندان داخلی و خارجی به عنوان اولین محتوای جامع و مصور راهنمای گردشگری ایران به زبان انگلیسی شناخته می گردد. در این باره با حقیقت نژاد شیرازی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا درباره کتاب راهنمای جامع ایرانگردی و گردشگری اطلاعاتی ارایه دهید؟

کتاب راهنمای جامع ایرانگردی در نوع خود شاید جامع ترین کتاب در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری ایران باشد که به صورت دسته بندی شده کلیه جاذبه های مهم در 31 استان کشور را همراه با عکس و مشخصات کامل و نحوه دسترسی معرفی کرده است. این کتاب بر اساس اطلاعات و داده های موثق تاریخی و جغرافیایی و با جمع بندی بیشتر نظریات و دیدگاه مختلف اقدام به معرفی جاذبه موردنظر کرده است. این کتاب در دو زبان فارسی 528 صفحه و انگلیسی 608 صفحه منتشر شده است و نسخه انگلیسی در شبکه جهانی آمازون عرضه شده است. بعلاوه، کتاب به صورت ویژه تمام رنگی با کاغذ گلاسه چاپ شده است که کیفیت لازم جهت مطالعه و بهره برداری علاقه مندان داشته باشد.

گویا مزیت این کتاب نسبت به کتاب های مشابه مصور بودن آن هست، مصور بودن کتاب تا چه حد می تواند در هدایت بهتر ایرانگردان و گردشگران موثر باشد.

کتاب های راهنمای گردشگری بایستی بتواند علاوه بر ارائه اطلاعات لازم، الزامات مناسب برای جذب و ایجاد انگیزه در راستای ایرانگردی و ایرانشناسی در مخاطب ایجاد کند که این کتاب در هر جاذبه ای که معرفی کرده، تصویر یا تصاویر مربوطه را درج کرده است. این موضوع یاری شایانی به شناخت بهتر، ایجاد فکریت، تمیز دادن صحت و سقم و مقدار تمایل به تماشا جاذبه در نفوذ مخاطب هدف می نماید. به بیان دیگر قبل از تماشا و سفر، یک نمای کاملی از آنچه می خواهد بازدید کند در فکر مخاطب شکل گرفته و به تصمیم گیری مناسب یاری می نماید.

آیا کتاب مذکور خصوصا در خصوص نوروز نیز مکان های خاصی را پیشنهاد می نماید و خواننده می تواند با برنامه ریزی مناسب اقدام به انتخاب راستا مورد علاقه خود کند؟

با توجه به اینکه کتاب بر اساس دسته بندی استانی جاذبه ها را معرفی می نماید، در هر استان فصل گردشگری و زمان مناسب بازدید عنوان شده است که ویژگی های خاص هر مکان و جاذبه را به صورت شرایط دسترسی و ترتیب راستا گردشگری معرفی می نماید؛ لذا خواننده می تواند با برنامه ریزی مناسب اقدام به انتخاب راستا و جاذبه های مورد علاقه خود کند. با توجه به جمیع جهات، مزیت اصلی این کتاب نسبت به سایر محتواهای چاپ شده یا مجازی این است که امکان برنامه ریزی سفر، انتخاب مکان، جاذبه و راستا گردشگری را قبل از سفر ارائه و با توجه به فصل و رویداد خاص مانند نوروز، اطلاعات قابل اعتماد و راهگشایی را به مسافران ارائه می نماید.

نحوه انجام کار به چه صورت بود و در چه مدت زمانی انجام گرفت؟

این کتاب حاصل یک کار گروهی و تخصصی بوده است که از سال 96 آغاز شد و در سال 98 به اتمام رسید. در این پروژه از مجموعه تجربیات تعداد بسیار زیادی از راهنمایان گردشگری، افراد محلی، صاحب نظران تاریخی معماری و بعلاوه مستندات موجود استفاده شد و جمع بندی کار میدانی تبدیل به محتوای اصلی گشت. اما یکی از بزرگترین مسائل کار، حجم بالای محتوا و جاذبه های در استان بود که با اولویت بندی و مقدار دسترسی، مهم بودن از نظر تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی گلچینی از آنها در قالب کتاب تدوین و با همکاری عکاسان و آرشیوهای خصوصی و موجود مصور شد. در نسخه انگلیسی کتاب از مشاوران بین المللی اروپایی و آسیایی برای بازخوانی و ویرایش استفاده شد و در نهایت دو نسخه فارسی و انگلیسی به چاپ رسید.

این کتاب بیشتر در چه زمینه هایی راهنمای کسانی است که به ایرانگردی علاقه مند هستند؟

کتاب راهنمای جامع ایرانگردی برای همه افراد علاقه مند از مبتدی تا پیشرفته قابل استفاده است و سعی شده است حداقل اطلاعات لازم و نحوه بیان آن به شکلی باشد که بتواند علاوه بر معرفی، جذب و ایجاد انگیزه در افراد جهت ایرانگردی یاری کند. بنابراین از آدرس تا اطلاعات تاریخی، جغرافیایی و افسانه ها و حتی معماری جاذبه ها به افراد اطلاعات لازم را ارائه می نماید. یکی از ویژگی های اصلی کتاب قابلیت اتکا به اطلاعات موثق و دور از بزرگنمایی معمول است.

چرا با این که ایران آثار باستانی و تاریخی بسیاری دارد اما نویسندگان کمتر به نوشتن کتاب های این حوزه می پردازند؟

یکی از مسائل اصلی گردشگری ایران عدم اطلاع رسانی مناسب و مجذوب کننده برای مخاطب است و متاسفانه آنچنان که شایسته است جاذبه ها و میراث ایران معرفی و اطلاع رسانی نشده است که یکی از دلایل مذکور، سرانه پایین مطالعه و عدم توزیع سفر است و این کتاب دقیقاً هم به مجذوب کنندهیت مطالعه با توجه به مصور بودن و دسته بندی استانی و راستاها و هم معرفی کلیه استان ها و جاذبه بر اساس عکس، محتوا و راستا به توزیع سفر یاری می نماید.

از نظر دیگر، عدم مالی بودن فراوری کتاب و محتوای گردشگری با توجه به هزینه بر بودن آن نسبت به کتاب های دیگر و عدم اختصاص یاری و بودجه از نهادهای ذیربط می تواند به عدم توسعه و رونق فراوری کتاب و محتوا در این زمینه مربوط گردد. لذا در این مقال از سازمان ها، شرکت ها و نهادها دولتی و خصوصی تقاضا می گردد به جای هدایا و سررسید از این نوع کتاب های فرهنگ ساز و ایران شناسی استفاده کرده که هم مجذوب کنندهیت بالایی دارند و هم به توسعه فرهنگ ایران و ایران زمین در راستای مسوولیت اجتماعی خود یاری شایان کند.

بعضی از کتاب های این حوزه نیز دارای اشتباهات بسیار زیادی است. مثلا نویسنده ای از تهران به نوشتن کتاب گردشگری استان یزد می پردازد اما اطلاعاتش بسیار ناقص و یا از ویکی پدیا است، چرا برای این مساله راهکاری ارایه نشده است؟

در نفس قضیه که یک نویسنده از حوزه و استان دیگری بنویسد مسئله ای نیست اما متاسفانه عدم تحقیق، عدم هزینه، زمان لازم و کار میدانی باعث شده است که بیشتر از محتواها و کتاب ها، سطحی گردآوری شده و از سایت های اینترنت باشد و بدون الگو و با هدف مالی زود بازده منتشر گردد. یکی از راهکارها ارائه تاییدیه یا گواهی محتوا به صورت خاص به وسیله نهاد مربوطه و بعلاوه کار اطلاع رسانی و معرفی شایسته کتاب های فاخر و دارای محتوای مناسب به وسیله نهادها، پایگاه های خبری و سازمان های متولی می تواند به مخاطب برای تمیز دادن و انتخاب یاری کند. در سرانجام از همه مخاطبان، دستگاه ها و نهادهای مرتبط تقاضا داریم که به منظور توسعه و رونق گردشگری داخلی، انتقال پایدار و توسعه فرهنگ ایران و ایرانی نسبت به تهیه و استفاده از این قبیل کتاب ها همت ویژه به کار گرفته و با پویش هر ایرانی، یک کتاب ایرانگردی همراه ما باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب های ایران شناسی به توسعه فرهنگ ایران زمین یاری می نماید، معرفی جامع جاذبه های گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های ایران شناسی به توسعه فرهنگ ایران زمین یاری می نماید، معرفی جامع جاذبه های گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید