چای سبز برای چه کسانی خطرناک است؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، چای دومین نوشیدنی پرطرفدار در دنیا است، اما اگر نوع سبز آن را می نوشید، شاید بهتر باشد قبل از نوشیدن فنجان بعدی کمی درنگ کنید.

چای سبز برای چه کسانی خطرناک است؟

پژوهشگران نتایج مطالعه ای نو را منتشر کردند و هشدار دادند که چای سبز می تواند به آسیب شدید کبدی در بعضی از افراد منجر گردد. در این مرحله، برای دانستن اینکه دقیقا چه کسانی مستعد مواجهه با این خطرند، هیچ راهی وجود ندارد؛ از این رو، تمام دوستداران چای سبز باید از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع باشند.

به گفته پروفسور استفن مالنیک نویسنده اصلی این مطالعهچای سبز به دلیل فواید بسیار و قابل توجهی که از زمان های قدیم برای انسان شناخته شده بودند، علاقه مندان بسیاری دارد: چای سبز با پیشگیری از سندرم متابولیک [ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا، و چاقی]و کاهش وزن در ارتباط است و آثار مفیدی بر قلب دارد.

مشکل این است که چای سبز دلیل شماره یک آسیب کبدی ناشی از گیاهان (HILI) است. آسیب های کبدی ناشی از گیاهان اگرچه نادرند و در مقالات پزشکی فقط درباره 100 مورد در سراسر دنیا به طور جدی بحث شده است، به سرعت به نارسایی حاد کبد یا دست کم آسیبی منجر می شوند که ماه ها یا سال ها طول می کشد تا رفع گردد.

مالنیک که عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه عبری هم هست، می گوید مطالعه منتشرشده در مجله گاستروهپ به موقع است، زیرا استفاده از چای سبز در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است و مردم نه تن ها آن را می نوشند بلکه آن را به وسیله سایر محصولات مانند مکمل های غذایی نیز مصرف می نمایند: تخمین زده می گردد که تا سرانجام این دهه، دادوستد چای سبز در ایالات متحده به حدود 27 میلیارد دلار برسد.

چای سبز تنها یک ماده خالص نیست و مالنیک می گوید که ترکیبات مختلفی از مواد دارد که بعضی از آن ها از مکان هایی مانند هند وارد شده اند و حتی ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد که به خودی خود خطرناک است.

این مطالعه نزدیک به 60 مقاله آنالیز شده در خصوص چای سبز و سایر گیاهان و سمی شدن کبد را تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که واکنش بعضی افراد به چای سبز غیرعادی است. البته نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی در اثر آن بیمار می گردد، یا اینکه چه میزان چای سبز برای آن فرد مضر است. این به آن معنی نیست که نباید از آن لذت برد، بلکه فقط باید مطلع باشیم.

مالنیک گفت که مطلعی داشتن درباره علائم آسیب کبدی ناشی از گیاهان و مراجعه به پزشک در صورت بروز آن ها لازم است. این موارد عبارت اند از آنچه مالنیک آن ها را علائم مشکوک می نامد، از جمله ضعف، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع بی رنگ و خارش (خارش پوست). زردی یا زرد شدن پوست یا سفیدی چشم نیز از مواردی اند که باید به آن ها توجه کرد.

به گفته مالنیک، نتایج این مطالعه برای پزشکان به میزان مصرف نمایندگان چای سبز مهم است و پزشکان باید هنگام مراجعه بیماران به درمانگاه یا بیمارستان سوالاتی در خصوص مصرف چای سبز را هم اضافه نمایند.

او در خصوص یک بیمار با آسیب جدی کبدی که تحت درمان قرار داشت، صحبت کرد. این بیمار در بیمارستانی دیگر به طور کامل معاینه شده و بار ها در خصوص دارو هایی که مصرف می کرد از او سوال شده بود و حتی از کبدش نمونه برداری شد، اما هیچ کس نمی توانست بفهمد چرا کبدش از کار افتاده است: وقتی با دانشجویان پزشکی برای معاینه او رفتم، از این بیمار در خصوص مصرف چای سبز پرسیدم و معلوم شد که او چای سبز مصرف نموده است. او اکنون خوب است، اما درمانش با استروئید یک سال و نیم طول کشید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو

به "چای سبز برای چه کسانی خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سبز برای چه کسانی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید