لایحه بودجه 1400 تاثیر خوبی بر بازار بورس خواهد داشت

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، موضوع لایحه بودجه در سال 1400 از جمله بحث هایی است که این روزها تاثیر نسبی را بر بدنه بازار سرمایه داشته است زیرا در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است به وسیله بورس تامین گردد.

لایحه بودجه 1400 تاثیر خوبی بر بازار بورس خواهد داشت

به گزارش وبلاگ دیدنی ها به نقل از ایرنا ، فرایند بازار سهام هفته گذشته به صورت محتاط شروع به کار کرد و معاملات این بازار در سومین هفته آذر ماه با بازدهی حدود 2 درصدی به خاتمه رسید.

بعد از توقف فرایند نزولی شاخص بورس در محدوده های کانال یک میلیون و 300 هزار واحد و بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار صعودی بیشتر کارشناسان کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را مقاومتی جدی برای ادامه فرایند صعودی بازار دانستند و گفتند بازار ممکن است برای مدتی در این محدوده وارد فاز استراحت گردد.

در نخستین روزهای هفته گذشته بود که شاخص بورس بدون هیچگونه مقاومتی کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را شکست اما ساعاتی بعد از عبور از این کانال، رشد بازار از تاب و تاب افتاد و شدت عرضه در این بازار افزایش پیدا کرد.

در کنار نوسان شاخص بورس به دلیل مقاومت بر روی کانال یک میلیون و 500 هزار واحد، انتشار بعضی از شایعات در فضای مجازی باعث شد تا سهامداران با تصمیم های هیجانی خود میزان عرضه در بازار را افزایش دهند و باعث کاهش شتاب در فرایند صعودی شاخص بورس شوند.

با وجود شایعه و افزایش عرضه در بازار بعضی از سهامداران با خریدهای خود در بازار مانع از شتاب در فرایند نزولی شاخص بورس شدند و حالا قرار دریافت ارزش معاملات در رقم های بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان می تواند نشانه مثبتی از معاملات بازار و بازگشت اعتماد دوباره سهامداران برای ورود نقدینگی آنها به این بازار باشد.

نکته قابل توجه در معاملات هفته گذشته فزونی شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بود که این موضوع نشان می دهد بر خلاف چند ماه گذشته که سهام گروه های عظیم در بازار به دلیل استقبال سهامداران در مدار صعودی قرار داشتند، اکنون وارد مرحله استراحت شده اند و سهام گروه کوچک با خودنمایی در این بازار در حال جبران عقب ماندگی های خود در این بازار هستند.

با توجه به ثبات شاخص بورس بر روی کانال یک میلیون و 500 هزار واحد، اکنون حدس هایی بین سهامداران در زمینه عبور شاخص بورس از این کانال و امکان دست یابی کانال یک میلیون و 600 هزار واحد در بازار هفته جاری ایجاد شده است.

پیش روی معاملات بورس به سمت تعادل

امیرعلی امیرباقری امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فرایند معاملات بورس در هفته گذشته اشاره نمود و افزود: در هفته ای که گذشت معاملات بازار سهام به سمت تعادل نسبی پیش رفت که به دلیل مطابقت تعادل ایجاد شده با واقعیات روز اقتصاد کشور به مرور شاهد خروج هیجان از کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد فرایندهایی است که گاهی در بازار شکل می گیرد، گفت: این فرایندها کوتاه مدت هستند و نباید در انتظار فرایند قوی در میان مدت و بلندمدت برای بازار باشیم، بازار باید به یک کف کانالی دست یابد تا در آن موقع بتواند حرکت اصلی خود را شروع کند.

تاثیر لایحه بودجه بر فرایند معاملات بورس

امیرباقری گفت: موضوع لایحه بودجه در سال 1400 از جمله بحث هایی است که این روزها تاثیر نسبی را بر بدنه بازار سرمایه داشته است، در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است به وسیله بورس تامین گردد.

این کارشناس بازار سرمایه به انتشار اسناد خزانه و تامین اقتصادی مستقیم از بدنه بازار سرمایه اشاره نمود و گفت: برای محقق شدن این امر باید نرخ بهره در مقایسه با نرخ تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه نرخی جذاب باشد تا بتواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

وی با بیان اینکه بالا بودن این نرخ باعث ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه می گردد و کار دولت را برای تامین اقتصادی به وسیله فروش سهام بر بدنه بازار سرمایه سخت می نماید، افزود: دولت باید یک نرخ میانگینی را برای خود در نظر بگیرد که این نرخ میانگین نباید باعث خروج سرمایه از بازار سهام و سرازیر شدن آن به سمت اوراق گردد.

امیرباقری گفت: از طرف دیگر این نرخ نباید انقدر غیرجذاب باشد که اوراق روی میز باقی بماند و همه نقدینگی وارد شده در بازار به سمت سهام پیش برود، فرایند ایجاد شده بین بازده اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و نرخ بازده بازار سهام می تواند جهت بازار سرمایه را برای سال آینده تعیین کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون انتظار تحلیلگران این است که دولت به نرخ میانگین و معقول از نرخ بازده بازار و نرخ اوراق بدون ریسک رضایت دهد تا از این طریق فشاری بر بدنه بازار سرمایه ایجاد نگردد و بتواند تامین اقتصادی مستقیم به وسیله انتشار اوراق داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین

به "لایحه بودجه 1400 تاثیر خوبی بر بازار بورس خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه بودجه 1400 تاثیر خوبی بر بازار بورس خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید