حلوا ارده پشمکی بروجرد منبع جذب جهانگرد است

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، حلوا ارده پشمکی بروجرد منبع جذب توریست است.

حلوا ارده پشمکی بروجرد منبع جذب جهانگرد است

در شهرستان بروجرد محصولات غذایی مختلفی که از مشتقات کنجد هستند، فراوری و روانه بازار فروش در شهرهای مختلف ایران می گردد. در واقع، بروجرد یکی از منطقه ها مهم فراوری و عرضه این نوع محصولات در ایران است. از محصولات فراوریی مشتقات کنجد در بروجرد میتوان به حلوا ارده پشمکی، حلوا ارده روغنی، ارده شیره و… که دارای پخت سنتی و ویژه در شهرستان بروجرد هستند، اشاره نمود.

حلوا ارده پشمکی بروجرد از برترین نوع حلوا شکری است که روش پخت سنتی آن ویژگی های منحصر به خود را دارد. این حلوای باکیفیت و مرغوب با مواد اولیه ای مثل ارده و شکر بدست می آید.

برای پخت این نوع حلوا شکری در کارگاه های سنتی، ابتدا آب مورد احتیاج را بر روی حرارت می گذارند و بعد از به جوش آمدن آب، میزان مناسب از شکر را براساس مقیاس و معیارهای تجربی به آن می افزایند. شکر تا زمانی با آب می جوشد که قهوه ای رنگ شده و حالت آبنباتی به خود بگیرد. سپس ماده آبنباتی را از ظرف در حال جوش خارج نموده و از طریق دستگاه آن را خنک یا اصطلاحاً سفید می نمایند.

روش سفید کردن سابقا از طریق دستان استادکاران این حرفه صورت می گرفت و کار سخت و طاقت فرسایی بود. اما در حال حاضر این کار را از طریق دستگاه مکانیکی ساده و کوچکی انجام می دهند، که دارای سه بازو است و این سه بازو حول یکدیگر می چرخند. در واقع این دستگاه، همان عمل پیچاندن دست استادان در گذشته را انجام می دهد. در ادامه کار و بعد از عمل سفید شدن که حدود 15 دقیقه طول می کشد، استادکاران حلوا پز بر روی یک سینی بزرگ، میزانی ارده داغ می ریزند و سپس ماده سفید شده را روی آن گذاشته و با دستان توانا و براساس یک فرآیند تجربی کار را آغاز می نمایند.

انجام مرحله نهایی در فراوری ارده پشمکی به این صورت است که دو یا سه نفر از استادان فن بطور پیوسته عمل کشیدن، پیچاندن، جمع کردن و ورز دادن ماده آبنباتی را انجام می دهند و هر چند دقیقه، یکبار میزانی ارده سرد به ماده اضافه نموده و مجدد عمل ورز دادن را ادامه می دهند، تا زمانیکه حلوا ارده بافتی به شکل رشته رشته یا اصطلاحاً پشمکی پیدا کند. سپس آن را در اوزان مختلف برای عرضه به بازار آماده می نماید.

حلوا ارده را بیشتر به عنوان صبحانه یا عصرانه استفاده می نمایند. این خوردنی شیرین و لذیذ در همه سوپرمارکت های شهری و روستایی به فروش می رسد.

کیفیت بالا و طعم دلپذیر و استفاده نکردن از مواد افزودنی و نگهدارنده، این شیرینی را به عنوان یکی از سوغات بسیار مرغوب لرستان مطرح می نماید. بافت رشته ای و پشمکی این حلوا از ویژگی های منحصر بفرد آن است. بعلاوه با توجه به اینکه حداقل نیمی از وزن حلوا ارده پشمکی را ارده (کنجد آسیاب شده) تشکیل می دهد، لذا تمامی خواص مطلوب این دانه روغنی، در این محصول نیز وجود دارد. این محصول دارای نسبت متعارفی از هر سه نوع ماده انرژی زا شامل ترکیبات پروتئینی، چربی و کربوهیدراتی است و یک منبع غنی از انرژی محسوب می گردد.

وجود کارگاه های متعدد ارده پزی سنتی در بروجرد و استفاده از ارده و شیره خرما که به روش سنتی در کارگاه های محلی تهیه می گردد، از مشخصه های منحصر بفرد حرفه ارده پزی است.

حلوا ارده پشمکی یکی از محصولات مهم غذایی فراوریی در شهرستان بروجرد است. از این رو افراد زیادی در این منطقه به فراوری، توزیع و فروش حلوا ارده اشتغال دارند. انواع محصولات غذایی خصوصا محصولات سنتی همواره جهانگردان را مجذوب خود می نمایند و فراوری و عرضه حلوا پشمکی، به عنوان یکی از سوغات سنتی بروجرد بدون تردید می تواند از منابع جذب جهانگردان باشد. بعلاوه جذب جهانگرد به نوبه خود یکی از دلایل رشد مالی جامعه است.

با توجه به افزایش تقاضای مصرف در بازار، فعالیت کارگاه ها و فراوریی های ارده پزی بیشتر شده و این کار سبب اشتغالزایی بیشتر می گردد. بعلاوه فراوری سنتی مشتقات کنجدی با فرهنگ معیشتی مردم بروجرد عجین شده و ثبت این اثر به ثبت قسمتی از فرهنگ منطقه منجر می گردد.

منبع: همگردی

به "حلوا ارده پشمکی بروجرد منبع جذب جهانگرد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلوا ارده پشمکی بروجرد منبع جذب جهانگرد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید