تشخیص به موقع سرطان سر و گردن

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، سرطان سر و گردن شامل طیف گسترده ای از تومورهایی است که در منطقه ها مختلف سر و گردن از جمله بینی، سینوس ها، دهان، گلو، حنجره، مجاری بلع، غدد بزاقی و غده تیروئید رخ می دهد.

تشخیص به موقع سرطان سر و گردن

مؤثرترین عوامل شناخته شده در سرطان سر و گردن، مصرف زیاد دخانیات و الکل است. یک نوع از سرطان سر و گردن که به عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی سر و گردن (HNSCC) شناخته شده است، بیماری نسبتا نادری است که در سال 2008 در ایالات متحده، حدود 40٬000 نفر به آن مبتلا شدند و 10٬000 نفر بر اثر این سرطان جان خود را از دست دادند. 25 درصد مبتلایان به HNSCC حامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بودند؛ ویروسی که نقش مهمی در توسعه و تشدید سرطان سر و گردن بازی می کند. سرطان غیر سنگفرشی سر و گردن که شامل تومورهای تیروئید، ضمایم پوست، غدد بزاقی، سارکوما و لنفوم است، نادرتر است.

تست شناسایی سرطان سر و گردن

در حال حاضر هیچ روش غربالگری ثابت شده ای برای افزایش نرخ بقا در بیماران مبتلا به HNSCC وجود ندارد. معاینه فیزیکی گردن، اوروفارنکس (بخش میانی گلو که شامل نرم کام، ته زبان و لوزه ها) و دهان به عنوان بخشی از یک معاینه دندانپزشکی عادی به کار گرفته می شود. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که این روش مرگ ومیر ناشی از سرطان دهان را کاهش دهد. ممکن است طی دهه های آینده این معاینه معمولی باعث شناسایی زودتر سرطان دهان شود.

در حال حاضر هیچ تستی حتی از طریق خون یا بزاق برای تشخیص HNSCC وجود ندارد.

چه کسانی باید معاینه فیزیکی شوند؟

پزشکان توصیه می کنند همه افراد به طور سالانه یک معاینه فیزیکی از سر و گردن و اوروفارنکس و یک معاینه دندانپزشکی شامل معاینه گردن و بازرسی از اوروفارنکس و دهان داشته باشند.

در بیمارانی که قبلاً به HNSCC مبتلا شده و درمان شده اند، پزشکان با استفاده از دستورالعمل زیر در پی نشانه هایی از سرطان تازه و عود سرطان اولیه می گردند.

  • سال اول: هر 1 الی 3 ماه
  • سال دوم: هر 2 الی 4 ماه
  • سال سوم تا پنجم: 4 الی 6 ماه
  • سال پنجم به بعد: هر 6 الی 12 ماه

رادیوگرافی قفسه سینه برای چه کسانی لازم است؟

افرادی که قبلاً پرتودرمانی تیروئید را انجام داده اند، باید هر سال یک تست عملکرد تیروئید THS و رادیوگرافی از قفسه سینه داشته باشد.

در بیمارانی که دچار لکوپلاکیای دهانی دیسپلاستیک هستند که با جراحی قابل درمان نیست یا مجدداً تکرار شده است، پزشکان طبق دستورالعمل مذکور عمل کرده و از تغییرات مشکوک نمونه برداری می کنند. این گروه نیز بایستی هر سال رادیوگرافی از قفسه سینه را انجام دهند.

در همین رابطه بیشتر بدانیم:

تشخیص به موقع سرطان خون

تشخیص به موقع سرطان ریه

تشخیص به موقع سرطان پوست

تشخیص به موقع سرطان سینه

تشخیص به موقع سرطان پروستات

تشخیص به موقع سرطان تیروئید

تشخیص به موقع سرطان مثانه

تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ

تشخیص به موقع سرطان سر و گردن

منبع: فوت و فن

به "تشخیص به موقع سرطان سر و گردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص به موقع سرطان سر و گردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید