تاثیر کرونا بر تعداد شاغلان بخش های مختلف

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، نتایج یک پژوهش نشان می دهد که گرچه تحت تاثیر کاهش شیوع کرونا از تعداد شاغلان بخش های آموزش، پست و مخابرات و بهداشت و مددکاری اجتماعی کاسته شده، اما در مقابل تعداد شاغلان بعضی از فعالیت های مالی نظیر املاک و مستغلات، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری با افزایش روبه رو بوده است.

تاثیر کرونا بر تعداد شاغلان بخش های مختلف

برابر نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار سال های 1399 و 1400 تعداد شاغلین در بهار 1400 نسبت به بهار سال 1399 افزایش داشته که اصلی ترین علت آن کاهش تاثیر شیوع کرونا و ایجاد رونق در بعضی از فعالیتهای اقتصادی بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل 160 هزار نفر افزایش داشته است. این در حالی است که نسبت به بهار سال 1398 با ریزش 588 هزار نفری نیروهای کار در این بخش روبه رو بوده ایم.

در بخش هتل و رستوران همچنان ریزش نیروهای کار مشاهده می گردد به نحوی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا 25 هزار و 621 نفر از شاغلین این بخش کاسته شده هر چند که این کاهش به شدت قبل نیست.

بخش فروش و نگهداری، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت و خرده فروشی سوخت خودرو هم در حالی که در بهار 1399 کاهش تعداد شاغلین را نشان می دهد، در بهار 1400 با افزایش 55 هزار نفری روبه رو شده است. شاغلین بخش خرده فروشی با 62 هزار نفر افزایش همچنان به فرایند افزایشی خود ادامه می دهد.

در بخش اداره امور عمومی هم آمارها از رشد تعداد شاغلین به حدود 42 هزار نفر خبر می دهد که این افزایش با تجمع مجوزهای استخدام در ارتباط بوده است.

در حوزه فعالیتهای مربوط به املاک و مستغلات تعداد شاغلین در مقابسه با بهار سال گذشته افزایش داشته و به بیش از 200 هزار نفر رسیده است، اما در بهار 1400 بخش آموزش با کاهش 85 هزار نفری نیروهای کار همچنان فرایند کاهشی تعداد شاغلین را دنبال می نماید و در مقایسه با بهار 1398 بیش از 214 هزار نفر کاهش را نشان می دهد.

به موجب این گزارش در حوزه فعالیتهای خدماتی همانند پست و مخابرات و واسطه گری های اقتصادی، تعداد شاغلین در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی هم بیش از 45 هزار نفر از شاغلین کاسته شده که البته علت این امر می تواند کاهش فعالیت مطب ها و کلینیک های خصوصی تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تاثیر کرونا بر تعداد شاغلان بخش های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر تعداد شاغلان بخش های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید