5 فیلم کلاسیک کالت برتر دهه 70 میلادی

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، دهه 1970 اساسا مفهومی به نام کلاسیک کالت را به دنیای سینما معرفی کرد. این دهه اغلب به عنوان دوران مشخص نماینده سینمای مدرن در نظر گرفته می گردد، دوره ای که فیلم کلاسیک به فیلم مدرن تبدیل شد. بین اکران فیلم های کلاسیک مانند پدرخوانده (The Godfather)، بعد از ظهر سگی (Dog Day Afternoon) و جنگ ستارگان (Star Wars)، هیچ کمبودی در ساخت فیلم با کیفیت در این دوره زمانی وجود نداشت. با این حال، این دهه اساسا به علت تعریف کلاسیک های کالت قابل توجه است، که بسیاری در این زمان ظاهر می شوند و مخاطبان خارج از جریان اصلی را درگیر می نمایند.

5 فیلم کلاسیک کالت برتر دهه 70 میلادی

تعدادی از این فیلم ها سطح مناسبی از تحسین و توجه را در دوره خود دریافت نموده اند، در حالی که برخی دیگر سال ها بعد و برخی در حال حاضر جلب توجه می نمایند. در ادامه نگاهی به برخی از قابل توجه ترین فیلم های کالت دهه 70 می اندازیم.

5. سلحشوران (The Warriors)

  • کارگردان: والتر هیل
  • بازیگران: مایکل بک، جیمز رمار، دورسی رایت
  • محصول: 1979
  • امتیاز متاکریتیک: 65 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

سلحشوران، فیلم کلاسیک محصول 1979 به کارگردانی والتر هیل، همچنان یکی از درخشان ترین، کوبنده ترین و چشم نوازترین فیلم های دهه خود به جای مانده است. این فیلم که در محله های خشن برانکس و کانی آیلند نیویورک می گذرد، در حال و هوای آن دوران غوطه ور است و هیل واقعا از تفریحات شبانه مهیج و متنوعی که شهر ارائه می دهد در فیلمش برترین استفاده را می نماید. این فیلم بعلاوه دارای طنز تیره و چند سکانس واقعا مهیج است که منجر به تجربه ای پیوسته هیجان انگیز و پرتعلیق می گردد.

سلحشوران عاقلانه از هرگونه تظاهر اجتناب می نماید و به فیلم خود اجازه می دهد تا در کانون و مرکز قرار گیرد، اما با دوزی از هنر و ذوقی که همواره در فیلم های اکشن مدرن امروزی دیده نمی گردد. سلحشوران با ترکیبی از اکشن مبتکرانه، داستان سرایی واضح و رئالیسم ناخوشایند، همچنان یک دستاورد سخت و در عین حال به شکل غیرقابل انکاری فریبنده است و برای بسیاری یک کالت محبوب به شمار میرود.

سلحشوران در ابتدا با نقدهای منفی روبرو شد اما در سال های بعد توجه منتقدان را جلب کرد و به یک فرنچایز پیروز تبدیل شد که بر بازی های ویدیویی، کتاب های مصور و اسپین آف ها تأثیر گذاشته است و فیلم های بیشتری همواره از آن الهام می گیرند. از نظر ارتباط با مخاطب، سلحشوران همچنان هواداران فیلم را درگیر خود می نماید و هنوز هم پس از گذشت سال ها با استقبال روبرو می گردد.

4. جادوگر (Sorcerer)

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران: روی شایدر، برونو کرمر، فرانسیسکو رابال
  • محصول: 1977
  • امتیاز متاکریتیک: 68 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

جادوگر به کارگردانی ویلیام فریدکین، بازسازی فیلم کلاسیک فرانسوی مزد ترس (The Wages of Fear)، یک فیلم مهیج و پرتنش با بازیگران ستاره است که اگرچه پس از اکران در رقابت با فیلم های بزرگ تر کنار گذاشته شد، اما به تدریج تحسین بیشتری شد که شایسته آن هم هست. این فیلم درباره گروهی از محکومان است که وظیفه ی رانندگی کامیون های پر از مواد منفجره را در آمریکای جنوبی بر عهده دارند. این طرح به زندگی درونی و انگیزه های آن ها می پردازد و در عین حال شرایط شنماینده و مرگباری را که با آن روبه رو هستند برجسته می نماید.

با گروه بازیگرانی که روی شایدر نقش اصلی را در بین آن ها بر عهده می گیرد، جادوگر یک تجربه پرتنش و قدرتمند، پیچیده و سرگرم نماینده است و در عین حال ایده های بزرگی را هم در این بین ارائه می دهد. کافی است سکانس های دلهره آور و کارگردانی بی نقص آن را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که یک فیلم مهیج درجه یک پیش روی خود دارید.

جادوگر اکنون به عنوان یکی از برترین فیلم های مهیج دهه 70 و یکی از برترین فیلم های ویلیام فریدکین شناخته می گردد. کارگردان جن گیر (The Exorcist) درباره جادوگر می گوید: این تنها فیلم من است که تغییرش نمی دهم (این فیلم را همان طور که هست دوست دارم). متأسفانه، این فیلم دقیقا هم زمان با جنگ ستارگان اکران شد و در نهایت در رقابت با آن باخت و در نتیجه عملکرد ضعیفی در گیشه داشت. با این حال، زمان با جادوگر مهربان بوده است. 35 سال بعد و حالا به عنوان یک فیلم مهیج، هوشمندانه و غم انگیز و پیروز در نظر گرفته می گردد.

3. کله پاک کن (Eraserhead)

  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: جک نانس، شارلوت استوارت، جین بیتس
  • محصول: 1977
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

دیوید لینچ خالق چندین کلاسیک کالت (و شاهکارهای واقعی) است، اما کله پاک کن مسلما بیشترین پیروان را بین همه آن ها دارد. این فیلم محصول 1977 یک تجربه روان شناختی پیچیده و سورئال است که به صورت سیاه و سفید و با کنتراست بالا فیلم برداری شده است. کله پاک کن یک مراقبه طنز سیاه و گوتیک درباره مسأله پدر شدن و احساس ناامنی و بعلاوه ویترینی از تخیل و سبک سورئال آثار لینچ است.

این فیلم لینچ را به عنوان یک استعداد واقعی معرفی کرد و با رویکرد تجربی خود بر تعدادی دیگر از فیلم سازان هم تأثیر گذاشت. پس از انتشار مانند بسیاری دیگر از آثار کلاسیک کالت، برای کله پاک کن هم سوءتفاهم به وجود آمد و به وسیله منتقدان و مخاطبان جریان اصلی با بی مهری روبرو شد.

در سال های پس از آن، کله پاک کن تنها رشد نموده و اکنون به عنوان یک قطعه تأثیرگذار از سینمای آمریکا در نظر گرفته می گردد که به وسیله بسیاری مطالعه و تجزیه و تحلیل می گردد. این فیلم در کارنامه درخشان دیوید لینچ، یکی از نمادین ترین آثار او به جای مانده است و هنوز هم تا به امروز هوادارانی را به خود جذب می نماید. به طور کلی، کله پاک کن یکی از فیلم های بدون شک کالت دهه 70 است و عموما به عنوان یک شاهکار پیشگام شناخته می گردد.

2. هارولد و ماد (Harold and Maude)

  • کارگردان: هال اشبی
  • بازیگران: روث گوردون، الن گیر، باد کورت
  • محصول: 1971
  • امتیاز متاکریتیک: 62 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

هارولد و ماد، داستانی بسیار مجذوب کننده و تکان دهنده درباره دوران بلوغ است. این فیلم یکی از خنده دارترین فیلم های کمدی تمام دوران، از زمان اکران خود هواداران وفاداری به دست آورده است. این فیلم با پیش فرض های عجیب و کمیک خود، دوستی بعیدی را بین هارولد تنها و افسرده و ماد سالخورده و در عین حال پر از شیطنت نشان می دهد. این فیلم بسیاری از موضوعات مربوط به دوران بلوغ را زیر و رو می نماید و موقعیت های تخیلی زیادی را برای قهرمانان ما به منظور کاوش فراهم می نماید.

هارولد و ماد با وجود مشخصه های تیره پنهانش، همچنان با استقبال تماشاگران روبه رو می شد و در نهایت منتقدان هم آغاز به ارزیابی مثبت از آن کردند. از زمان انتشار، هارولد و ماد به عنوان یک داستان کلاسیک در نظر گرفته شده است و بسیاری آن را به عنوان یکی از برترین داستان های دوران بلوغ تمام دوران لیست نموده اند. برای هواداران خالص سینما، این فیلم واقعا یک تجربه فراموش نشدنی و منحصربه فرد است که به طرز قابل توجهی قدمت پیدا نموده و تا به امروز به رسمیت شناخته شده است.

1. فیلم راکی هارور (The Rocky Horror Picture Show)

  • کارگردان: جیم شارمن
  • بازیگران: تیم کوری، تل کمپبل، پیتر هینوود
  • محصول: 1975
  • امتیاز متاکریتیک: 65 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

یکی از بدنام ترین فیلم های کالت تمام دوران، فیلم راکی هارور به پدیده ای تبدیل شده است که بر سینما، تلویزیون و تیاتر موزیکال هم تأثیر گذاشته است. داستان حول محور زوج آرامی به نام برد و جانت می چرخد که در یک اجرای افسانه ای از تیم کوری، خود را در قلعه دگرباش مهربانی به نام دکتر فرانک فورتر می بینند. نحوه روایت فیلم چندان مهم نیست، زیرا مجذوب کنندهیت اصلی آن صحنه و طراحی لباس، موسیقی القا شده راک اند رول، و حساسیت کم و در عین حال مهیج آن است. فیلم راکی هارور از خودش تأثیر می گیرد و در حالی که برخی ممکن است بپرسند که آیا این فیلم منسجمی است یا خیر، باید گفت این که یک چیز باعث شده تا فیلم در این حد نمادین باشد، غیرقابل انکار است.

از این فیلم به خاطر شخصیت های هوادار LGBT آن استقبال شده است و اگرچه در اولین اکران تأثیری بر جای نگذاشت، اما راکی هارور از آن موقع به یک فیلم اصلی نیمه شب (فیلم هایی که از ساعت 12 شب به بعد پخش می شوند و تنها مناسب بزرگسالان هستند) تبدیل شده است که همچنان هواداران خود را جذب می نماید. از لحاظ کلاسیک کالت واقعی بودن، راکی هارور عنوانی است که قطعا باید در صدر این لیست قرار بگیرد و اگرچه برای همه مناسب نیست، اما هرچه که باشد، کاملا به یاد ماندنی است.

منبع: movie web

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 فیلم کلاسیک کالت برتر دهه 70 میلادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم کلاسیک کالت برتر دهه 70 میلادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید