10 دنیا برتر فیلم های علمی، تخیلی که قبل از داستان مجذوبشان می شوید

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، یکی از لذت بخش ترین عناصر فیلم های علمی-تخیلی، دنیا سازی یا ساخت جزییات دنیای است که داستان در آن اتفاق می افتد. این داستان ها ممکن است حتی خارج از سیاره، در دنیای کاملاً متفاوت یا در نسخه ای تغییریافته از زمین اتفاق بیفتند، اما تا زمانی که دنیا داستان به شیوه ای منحصربه فرد و مجذوب کننده به تصویر کشیده گردد، مکان آن چندان اهمیتی ندارد.

10 دنیا برتر فیلم های علمی، تخیلی که قبل از داستان مجذوبشان می شوید
  • 5 اختراع درخشان فیلم های علمی-تخیلی که به پیشبرد داستان یاری کردند

فیلم علمی-تخیلی زمانی تاثیرگذارتر می گردد که دنیا سازی آن داستان شخصیت هایش را هم در بر بگیرد. برای اینکه مخاطبان بتوانند در ژانر غرق شوند، لازم است محیط کاملاً در خدمت هدفی از داستان باشد، در غیر این صورت به نظر می رسد که نویسنده صرفاً به شکل تفننی دست به ساخت دنیا تازهی زده است. روایتی روان، شخصیت هایی مجذوب نماینده و دنیایی سیال برای پیروزیت هر فیلم علمی-تخیلی لازم است اما برخی فیلم ها روی دنیا سازی متمرکز شده اند و در این زمینه دستاوردهای خیره نماینده ای از خود نشان داده اند.

10. ورود (Arrival)

  • سال فراوری: 2016
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94%

داستان ورود پر از پیچ و خم های غافلگیرنماینده است. گونه ای بیگانه از دنیای ماورایی به زمین می رسد و سعی می نماید با ساکنان سیاره صحبت کند، اما تنها یک متخصص قادر به درک لهجه نامتعارف آنها است. دنیا سازی چشمگیر ورود در درجه اول مدیون استفاده داستان از فلش بک ها است.

در طول داستان، دکتر لوئیز بنکس خاطرات زمانی را که با دخترش گذرانده بود به یاد می آورد و همین فلش بک ها نشان می دهد که این خاطرات پیشگویی هایی از آینده هستند. ورود داستانی مجذوب نماینده دارد که دنیای خود را به شیوه ای غیرعادی می سازد، اما این همان چیزی است که آن را بسیار مجذوب نماینده می نماید.

9. نابودی (Annihilation)

  • سال فراوری: 2018
  • کارگردان: الکس گارلند
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88%

وقتی شوهر لنا ناپدید می گردد، او که تفنگدار دریایی سابق و زیست شناس حال حاضر است، به وسیله دولت ایالات متحده استخدام می گردد تا درباره آنچه برای شوهرش رخ داده است تحقیق کند. پس از قبول این شغل، لنا متوجه می گردد که شوهرش زنده است، اما زمان حضورش در شیمر به شدت شخصیت او را تغییر داده است.

لنا وارد شیمر می گردد تا اسرار درون آن را کشف کند، اما به سرعت متوجه خطرات نهفته در اعماق آن می گردد. شیمر سفینه ای رؤیاگون است که می تواند به سرعت فکر همه کسانی را که وارد آن می شوند به وسیله القای توهم نابود کند. بینندگان این نکته را با تماشا توهماتی که شخصیت های داستان در شیمر تجربه می نمایند متوجه می شوند. منظره ها شیمر می توانند زنده شوند و خود را شبیه به موجودی زنده جلوه دهند. شیمر دنیایی فریبنده و خیره نماینده است که وحشت های درونی مسافرانش را برجسته می سازد.

8. آلیتا: فرشته جنگ (Alita: Battle Angel)

  • سال فراوری: 2019
  • کارگردان: رابرت رودریگز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 61%

داستان آلیتا: فرشته جنگ در شهر تخیلی شهر آهنی، کلانشهری آینده نگر با طراحی سایبرپانک اتفاق می افتد. آلیتا، سایبورگی رهاشده در این شهر است که هیچ خاطره ای از این ندارد که در زندگی گذشته اش چه کسی بوده و در پی کشف هدف واقعی وجودش می رود.

اگرچه بسیاری از مجذوب نماینده نبودن داستان فیلم انتقاد کردند، اما نمی توان انکار کرد که دنیا سازی آن چقدر چشمگیر و منحصربه فرد بوده است. شهر آهنی مملو از سایبورگ ها و موجوداتی است که به طور مکانیکی ارتقا یافته اند و به وسیله پرده سبز به آن ها جان بخشیدند. اگرچه این فیلم نقدهای نسبتاً مبه وسیلهی دریافت کرد، اما نادیده گرفتن توانایی آن در ساختن پیروزیت آمیز دنیایی کامل کاری سخت است.

7. مریخی (The Martian)

  • سال فراوری: 2015
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91%

مارک واتنی که در مریخ جا مانده است، مجبور می گردد در موقعیتی برای بقا کوشش کند که هرگز برای آن آماده نشده است. اگرچه عدم آمادگی او به این معنی است که شانس بقای او بسیار اندک است، اما دانش او در حیطه گیاه شناسی به او اجازه می دهد تا زیست بوم مخصوص خود را در سیاره متروکی که در آن گیر افتاده است ایجاد کند و از همین طریق زنده بماند.

مریخی سیاره مریخ را به عنوان یک زمین بایر به تصویر می کشد که گونه های زنده نمی توانند در آن زنده بمانند. به علت تجسم قوی فیلم، بیننده به سرعت همان سطح انزوایی را که مارک احساس می نماید، تجربه می نماید. اگرچه این دنیا سازی نسبت به بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی مدرن دیگر مجذوب نمایندهیت کمتری دارد، اما استفاده از همین مفهوم کمتر بیشتر است (less is more) به تقویت مضامین کلیدی فیلم مریخی یاری نموده است.

6. بیگانه (Alien)

  • سال فراوری: 1979
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98%

ریپلی و خدمه اش در کشتی فضایی فیلم بیگانه از خواب انجمادی بیدار شده اند و با شرایطی روبه رو می شوند که مطمئناً بیش از چیزی است برای آن آماده شده بودند. در راه بازگشت به خانه، اعضای این گروه تماسی اضطراری دریافت می نمایند و اگرچه خودشان نمی خواهند در خصوص آن تحقیق نمایند، اما سیاست های شرکت آنها را ملزم به انجام این کار می نماید.

بخش زیادی از دنیایی که داستان بیگانه در آن اتفاق می افتد به تصویر کشیده نشده است، اما عناصر منحصربه فرد زیادی وجود دارد به توسعه دنیا آن در فکر بیننده یاری می نمایند. فناوری نشان داده شده در سراسر فیلم همان آینده نگری را منتقل می نماید که از این دنیا انتظار می رود و در کنار آن که از تهی بودن وهم آلود فضا برای القای بیشتر حس ترس از فضای بسته استفاده می گردد.

5. نگهبانان کهکشان (Guardians Of The Galaxy)

  • سال فراوری: 2014
  • کارگردان: جیمز گان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92%

بیشتر فیلم های دنیای سینمایی مارول را می توان در ژانر علمی-تخیلی دسته بندی کرد، اما هیچ کدام به میزان نگهبانان کهکشان به این ژانر تعلق ندارند. این فیلم داستان پیتر کویل و همراهان عجیب و غریبش است که با نژادهای مختلف از سرتاسر کهکشان با هم متحد می شوند تا در مقابل رونان جنایتکار بایستند که در فکر ویران کردن زمین است.

  • معرفی 10 زیرژانر علمی-تخیلی؛ از سفر فضایی تا ابرانسان ها

نگهبانان در جهت ماجراجویی های خود به سیارات مختلف و منحصربه فرد سفر می نمایند که هر یک از آن ها مجموعه ای شگفت انگیز از گونه های مختلف حیات را در خود جای داده است. هر کدام از این مکان ها جوری با دقت و جزئیات به تصویر کشیده شده است که به بیننده اجازه می دهد بدون احساس بیگانگی در محیط، در داستانی که در حال اتفاق افتادن است، غرق گردد. همین نکته یکی از نکات مهم در دنیا سازی فیلم های علمی-تخیلی است.

4. آواتار (Avatar)

  • سال فراوری: 2009
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82%

جیک سالی انتخاب می گردد تا در سفری اکتشافی برای یافتن منابع ارزشمند سیاره پاندورا شرکت کند. او بعد از حضوری کوتاه در این سیاره متوجه می گردد که با ناوی ها، قبیله تکامل یافته و بومی پاندورا طرف است. نژادی که دل خوشی از انسان هایی ندارند که در پی غارت سیاره آنها هستند.

جیک پس از آشنایی با نیتیری، یکی از اعضای قبیله ناوی، اجازه پیدا می نماید همه چیز را از منظر بدن این بیگانگان تجربه کند. اگرچه این سیاره شباهت های زیادی به زمین دارد، اما موجوداتی که در جنگل های وسیع آن پرسه می زنند نشان می دهند که چقدر با زمین فرق دارد. آواتار با داستان باورنکردنی و دنیا سازی بی نظیرش همیشه به عنوان شاهکاری کم نظیر شناخته می گردد، اما بدون شک دنیا سازی تاثیرگذارترین عنصر این فیلم است.

3. جنگ ستارگان: امید تازه (Star Wars: A New Hope)

  • سال فراوری: 1977
  • کارگردان: جرج لوکاس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93%

جنگ ستارگان: امید تازه در کهکشانی خیالی و در دوران باستان اتفاق می افتد و داستان مجذوب نماینده پسر جوان مزرعه داری را روایت می نماید که در پی ماجراجویی است. لوک اسکای واکر بعد از خرید دو دروید، خود را گرفتار جنگ کهکشانی می بیند. جنگی که لوک باید در خلال آن هرچیزی را که برایش عزیز است به خطر بیندازد تا امنیت دنیا را تضمین کند.

اگرچه خلاصه داستان ساده و کلیشه ای است، اما جزییات دنیا سازی همان چیزی است که سه گانه اصلی جنگ ستارگان اصلی را متمایز نموده است. در طول مجموعه، لوک به مجموعه ای از مکان های ماورایی سفر می نماید که در هر یک از آن ها گونه هایی مختلف و پراکنده زندگی می نمایند. این ممکن است در ابتدا چندان خوب به نظر نرسد، اما جورج لوکاس پیروز شده به هر شخصیت و مکان هویتی انسانی ببخشد و با استفاده از هنرش در دنیا سازی دنیا جنگ ستارگان را قابل درک تر از بسیاری فیلم های علمی-تخیلی بسازد که سال ها بعد از آن روی پرده رفتند.

2. وال-ای (Wall-E)

  • سال فراوری: 2008
  • کارگردان: اندرو استنتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95%

وال-ای مسلماً یکی از احساسات برانگیزترین داستان های تاریخ علمی-تخیلی است که دنیا سازی بی نظیری هم دارد. بخش عمده این فیلم در کشتی ای رخ می دهد که بقایای نسل بشر در آن منتظر مانده اند تا سیاره شان به حالت مهمان نواز خود بازگردد. اما حتی محصور شدن در این سفینه هم نتوانسته چیزی از دنیا سازی چشمگیر آن کم کند.

بیشتر فیلم ها برای انتقال احساسات عمیق تر به قهرمانی احتیاج دارند که توانایی حرف زدن داشته باشد، اما وال-ای، ربات کوچک متراکم نماینده زباله، استثنا شگفت آوری برای این مساله است. دنیا سازی وال-ای شرایط شخصیت های خود را بدون احتیاج به حتی یک کلمه به روشنی نمایش می دهد. همه آن انسان ها قربانی شرایطی هستند که مجبورشان نموده تا زمانی شاید بی پایان در پهنه های وسیع فضا سرگردان باشند.

1. میان ستاره ای (Interstellar)

  • سال فراوری: 2014
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73%

فیلم میان ستاره ای در دنیایی اتفاق می افتد که زندگی نسل بشر در آستانه نابودی است. محصولات کشاورزی در حال نابودی هستند و آب و هوای سیاره به آرامی آن را تبدیل به سیاره ای غیرقابل سکونت می نماید، به همین علت ناسا طرحی برای انتقال جمعیت انسانی به سیاره ای پذیراتر ارائه می دهد.

دنیا سازی میان ستاره ای به علت عمقی که دارد تماشای و کم نظیر دربین فیلم های علمی-تخیلی است. دنیای بین ستاره ای دنیایی دلخراش و پر از زیستگاه های ترسناک و اتفاقات ماورایی است، اما هر دوی این جنبه ها در کنار هم باعث شده تا داستانی مجذوب نماینده و میخکوب نماینده را ببینیم. تعقیب جوزف کوپر طی جست وجویش هایش در فضا در پی محل سکونتی تازه برای انسان ها، نشان می دهد که اگر آمادگی نداشته باشیم، دنیا چقدر می تواند بی رحم باشد.

منبع: GAMERANT

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 دنیا برتر فیلم های علمی، تخیلی که قبل از داستان مجذوبشان می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دنیا برتر فیلم های علمی، تخیلی که قبل از داستان مجذوبشان می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید