کشف اسکلت 500 ساله مرد چکمه پوش در لندن!

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، کشف مرد چکمه پوش در لندن

چندی پیش جسد مردی 500 ساله در لندن کشف شده که توجه باستان شناسان جهان را به خود جلب نموده است. اسکلت این مرد به طور تصادفی و در جریان ساخت و سازها در لایه های زیرین لندن کشف شده و در شرایط جالب و عجیبی به سر می برد. این مرد رو به صورت دراز کشیده و آرنجش را به طرز غم انگیزی روی سرش قرار داده است. اما چیزی که توجه همه را به خود جلب نموده است یک جفت چکمه چرمی است که هنوز هم در پاهای این اسکلت وجود دارد و باعث شده تا به این اسکلت 500 ساله، لقب مرد چکمه پوش را بدهند! اما مرد چکمه پوش کیست و چطور به این سرنوشت غم انگیز گرفتار شده است؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کشف اسکلت 500 ساله مرد چکمه پوش در لندن!

باستان شناسان معتقدند که در زیر پوست شهر لندن کیکی لایه لایه قرار گرفته است! هزاران لایه از تمدن و فرهنگ های مختلف که روی همدیگر و در ساحل رودخانه تایمز قرار گرفته اند. هربار که به علت ساخت و ساز یا هر علت دیگر این خاک حفر می گردد احتمال این که به چیزی عجیب و تاریخی برسیم زیاد است. بارها پیش آمده که در جریان حفاری های عمرانی یا ساخت و سازهای شهری لباسی، کفشی یا تکه استخوانی متعلق به قرن ها پیش کشف شده است. این بار نوبت مرد چکمه پوش بوده که از اعماق لندن به سطح بیاید و به شهری برگردد که 500 سال پیش در آن زندگی می نموده است. اسکلت مرد چکمه پوش در لای گل و لای و لجن گیر نموده بوده و در واقع، همین موضوع باعث حفظ آن تا به امروز شده است.

لوسی آلتنبرگ، مدیر موزه باستان شناسی لندن در خصوص کشف اسکلت مرد چکمه پوش می گوید:

ما تا به حال اسکلت های زیادی پیدا نموده ایم و این موضوع به خودی خود چیز عجیبی نیست. اما چیزی که باعث عجیب شدن کشف اسکلت مرد چکمه پوش می گردد شرایط قرارگیری آن است. مرد چکمه پوش در حالی که چکمه های چرمی اش را به پا دارد رو به شکم روی گل و لای افتاده است. همین موضوع باعث مرموز شدن مرگ او شده است.

خوشبختانه در این مورد سرنخ هایی کشف شده که ما را در حل این معما یاری می نماید. تاریخ شناسان و کارشناسانی که در زمینه بررسی چرم تخصص دارند با بررسی و آزمایش چکه های چرمی این مرد به نتایج جالبی دست پیدا نموده اند. آن ها باور دارند که چکمه های این مرد متعلق به 500 سال پیش هستند. جالب است بدانید که در آن موقع چرم بسیار گرانقیمت و لوکس بود و هرکسی توان خرید و پوشیدن چکمه های چرمی را نداشت. از طرفی باستان شناسان می گویند که چکمه های چرمی برترین نوع کفش برای گذر از سواحل باتلاقی و گلی رودخانه تایمز بوده است. این چکمه های 500 ساله ظاهرا با لایه های بیشتری درست شده بوده تا در برابر گل و لای محافظت بیشتری از فرد به عمل بیاورد.

مرد چکمه پوش کیست؟

بت ریچاردسون، یکی از متخصصان و کارشناسان موزه باستان شناسی لندن در رابطه با این کشف می گوید:

ما با بررسی چکمه ها پیروز شدیم دریچه ای به زندگی روزمره مردی باز کنیم که حدود 500 سال پیش در لندن زندگی می نموده است. این چکمه ها به ما یاری کردند تا درک بهتری از شیوه زندگی او، شرایط دشواری که در آن قرار داشته و همین طور نحوه مرگش به دست بیاوریم.

بررسی و بررسی دقیق استخوان های مرد چکمه پوش حقایق زیادی را از زندگی پرفراز و نشیب او به ما نشان می دهد. شرایط قرارگیری او این باور را در فکر ما ایجاد می نماید که مرد چکمه پوش پس از افتادن در گل و لای مرده است و بعد، رسوب و لجن های ساحل رودخانه، جسد او را در خود فرو برده اند. البته ماجرای غم انگیز مرد چکمه پوش به همین جا ختم نمی گردد و بررسی و آزمایش های استخوان شناسی حقایق تلخ دیگری را از زندگی او به ما نشان می دهد. استخوان های این مرد 500 ساله دارای شکستگی های متعددی بوده اند که به مرور بهبود پیدا نموده اند. بعلاوه شواهدی از استئوآرتریت یا آرتروز پیشرفته که یک بیماری مفصلی دردناک است هم در استخوان های او مشاهده شده است. البته ماجرا به همین جا ختم نمی گردد و دانشمندان با بررسی اسکلت مرد چکمه پوش اطلاعات دیگری هم به دست آورده اند. روی دندان های این مرد نگون بخت شیارهای عمیقی مشاهده می گردد که گویی در طول سالیان متمادی به وجود آمده اند و باعث به وجود آمدن نظریه های زیادی شده است. یکی از این فرضیه ها این است که مرد چکمه پوش برای سال های متمادی از دندان هایش برای نگه داشتن چیزی، مثلا طناب ماهیگیری، استفاده می نموده است. آیا این شواهد نشان می دهند که مرد چکمه پوش در حدود 500 سال پیش یک ماهیگیر بوده است؟

آلتنبرگ در این مورد می گوید:

به شخصه مشتاقم که هرچه بیشتر در خصوص این مرد بدانم. این که او به چه کاری مشغول بوده و چطور سر از گل و لای لندن در آورده است؟ البته گمان می کنم پاسخ این سوال را هیچ وقت نتوانیم پیدا کنیم! با این حال، چکمه های خاص او احتمالا نشان دهنده و مشخصه شاخص شغل او محسوب می شده است و احتمالا شغل او ماهیگیری یا mudlarking بوده است (افرادی که در جستجوی اشیاء گرانقیمت و باارزش گل و لای و لجن های کنار رودخانه را زیر و رو می کردند). با این حال هنوز اطلاعات زیادی در خصوص زندگی این فرد در دست نداریم.

آلتنبرگ معتقد است که رسوبات و گل و لای مرطوبی که جسد مرد چکمه پوش در آن قرار گرفته شرایطی فوق العاده مناسب برای حفظ چرم و جسد او را فراهم نموده است. این نوع گل واقعا متراکم و سفت است و در طول سالیان بافت خود را حفظ نموده است. گل های اطراف این جسد از لایه های مختلف تشکیل شده و در لایه های زیرین هنوز هم می توانید بوی ماهی و گل و لای رودخانه تایمز را احساس کنید.

اسکلت مرد چکمه پوش 500 ساله حدودا 7 متر پایین تر از سطح زمین و در جریان ساخت و سازها و حفاری ها برای ساخت تونل فاضلابی تایمز و خیلی اتفاقی کشف شده است. مکان این پروژه و جایی که اسکلت مرد چکمه پوش در آن پیدا شده نزدیک جایی است که روزگاری دیوارهای قرون وسطایی برموندزی قرار گرفته بودند.

آلتنبرگ می گوید که تیم تحقیقاتی اش همچنان کار بررسی روی این اسکلت را ادامه می دهند تا به زوایای بیشتری از زندگی او پی ببرند. ماده ای شبیه به خزه در داخل چکمه های این مرد 500 ساله پیدا شده است که برای آزمایش گیاهشناسی به آزمایشگاه فرستاده شده است. کارشناسان احتمال می دهند که این خزه به عنوان نوعی عایق به کار می رفته است.

اگرچه مرد چکمه پوش آخر و عاقبت خوبی نداشته است، اما آخرین و بدترین روز زندگی اش هدیه ای به باستان شناسان است. چرا که آن ها به وسیله بررسی و آزمایش این جسد و چکمه ها می توانند اطلاعات بسیار بیشتری از زندگی مردم لندن در صدها سال پیش به دست بیاورند. آلتنبرگ در این مورد می گوید:

تاریخ لندن هر روز دریچه ای نو به روی ما می گشاید. ما به طور استعاری روی لایه هایی از تمدن و فرهنگ از دوره های رم باستان، قرون وسطی، بعد از قرون وسطی و دوره معاصر زندگی می کنیم.

منبع: atlasobscura.com

منبع: الی گشت

به "کشف اسکلت 500 ساله مرد چکمه پوش در لندن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اسکلت 500 ساله مرد چکمه پوش در لندن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید