هوندا زد؛ یک اثر هنری در ترکیب کلاس کوپه!
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، یکی از جاذبه های طراحی هوندا زد به حذف ستون و ایجاد فضای یکپارچه برای قرارگیری پنجره های جانبی مربوط می گردد.
هوندا Z یکی از مطرح ترین محصولات کمپانی ژاپنی از منظر طراحی است. این خودرو اولین بار در سال 1970 روی خط فراوری نهاده شد و نسل اول آن تا 1974 روانه بازار شد. پس از آن درگیر وقفه ای طولانی شد تا آنکه سال 1998 به خط فراوری بازگشت و تا 2002 نیز در فهرست فروش هوندا قرار داشت.
به رغم اهمیت نسل اول، نسل دوم هوندا زد هیچگاه تبدیل به محصولی شاخص و قابل اعتنا نشد!
نسل اول هوندا زد در واقع کوپه ای بسیار کوچک بود که در همین حجم جزئی هنرمندانه ساخته و پرداخته شده بود. هوندا Z از منظر ابعاد برابر با 3125 میلیمتر در طول، 1295 میلیمتر در عرض و 2000 میلیمتر در فاصله بین محور ها توسعه یافت. ارتفاع نیز برابر با 1280 میلیمتر بود. این ابعاد به علاوه وزن 595 کیلوگرمی، مجموعا کوپه ای دوست داشتنی را روانه بازار کرد.
یکی از جاذبه های طراحی هوندا زد به حذف ستون و ایجاد فضای یکپارچه برای قرارگیری پنجره های جانبی مربوط می شود.
در بخش پیشرانه نسل اول با توجه به سال فراوری از نمونه های مختلف 2 سیلندر استفاده شد که البته هیچکدام بالاتر 600 سی سی نبودند (354/356 و 598 سی سی با توجه به سال فراوری). در بخش جعبه دنده هم نمونه 4 یا 5 سرعته دستی و بعلاوه 2 سرعته هونداماتیک استفاده شد.
نکته جالب در رابطه با این پیشرانه به مهندسی ژاپنی باز می شود که از این پیشرانه 2 سیلندر که تنها انتظار 20 اسب بخار خروجی از آن روی کاغذ وجود داشت، 31 تا 33 اسب بخار خروجی گرفتند و در آن موقع پیروزیت مهمی را ثبت کردند.
یک سال بعد از معرفی، با تغییرات فنی در سیستم خنک کننده و استفاده از رادیاتور آبی، مقدار خروجی به 36 اسب بخار رسید.
هوندا زد
اما ابتدای مطلب در رابطه به اهمیت طراحی هوندا زد اشاره کردیم، ساده ترین علت بر این ادعا می تواند نگاهی به هوندا سیویک نسل 1 تا هاچ بک های جدیدتر سیویک و هوندا e الکتریکی باشند.
هوندا زد یک اثر هنری در ترکیب کلاس کوپه و خودرو های بسیار کوچک است. این ترکیب آنچنان دقیق و با تفکر ارائه شده که مخاطب زمان مشاهده آن هرگز دچار دلزدگی و درگیری در حس انتقاد از یک طراحی صنعتی نمی شود، زیرا همه چیز بسیار لطیف و ساده پیش چشمش نهاده شده و حتی می تواند از زیبایی جزئیات آن لذت ببرد.
از سوی دیگر طراحی پیروز دهه 70 می تواند زمینه ساز معرفی یک خودرو در سال 2020 (هوندا e) باشد. به عبارت دیگر زمانی که خشت اول را حساب شده و بی نقص بگذاریم قطعا ساختمانی که در آینده روی این خشت شکل می گیرد قابل تحسین و بهره برداری خواهد بود، به همین سادگی!
منبع: فرادید