سوغات هراکلیون؛ یادگاری از کرت

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، هراکلیون در استان کرت در یونان قرار گرفته است. این شهر به خاطر تاریخچه طولانی و فرهنگ ها و سنت های غنی، سوغاتی های متنوعی دارد.

سوغات هراکلیون؛ یادگاری از کرت

هراکلیون (ایراکلیون)، در ساحل شمالی کرت واقع شده است و مرکز، بندر اصلی و بعلاوه مرکز صنعتی این جزیره است. این شهر چهارمین شهر بزرگ و یکی از جاهای تماشای یونان محسوب می شود. جهانگردان بسیاری از یونان و سراسر جهان به هراکلیون سفر می نمایند تا از تماشای جاذبه های جهانگردی، از جمله منطقه ها باستان شناسی و طبیعت زیبای آن لذت ببرند.

هراکلیون یکی از شهرهای یونان و یکی از مقصدهای جهانگردی محبوب در استان کرت است. در فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ هراکلیون، سوغاتی ها و صنایع دستی مختلفی به فروش می رسد که هرکدام از آن ها، گوشه ای از تاریخ و فرهنگ منطقه را به نمایش می گذارد.

در سفر به هراکلیون، حتما زمانی را برای خرید در نظر بگیرید و سعی کنید سوغاتی های بومی و محلی را بخرید که محصولات هنرمندان و صنعت گران داخلی شهر است. از این طریق می توانید به روغن کسب وکار اهالی بومی منطقه یاری کنید و یک جهانگرد مسئولیت پذیر باشید. در ادامه با تعدادی از مهم ترین سوغاتی های بومی کرت و هراکلیون آشنا می شویم که معمولا مورد توجه جهانگردان قرار می گیرند.

لباس های سنتی منطقه کرت

اگر از علاقه مندان به لباس های سنتی باشید، حتما از تماشا این لباس های سنتی و رنگارنگ که مخصوص منطقه کرت است لذت می برید. اگر دوست دارید یکی از این لباس ها برای خودتان بخرید به فروشگاه های سوغات مراجعه کنید. این لباس های سنتی هنوز نیز در منطقه ها روستایی مورد استفاده قرار می گیرند ولی بیشتر، آن را در جشنواره های محلی خواهید دید. لباس های زنانه معمولا گلدوزی های سنتی زیبایی دارند. همراه با این لباس ها، انواع اکسسوری، روسری یا دستمال سر و زیورآلات خاص نیز استفاده می شود. این لباس ها به دوسته تقسیم می شوند؛ روزمره و رسمی.

چکمه ها و صندل های چرمی دست دوز

یکی از بخش های پوشش سنتی در کرت، چکمه های چرمی است که سنت دوخت و تهیه آن ها با دست هنوز نیز رایج است. رنگ سیاه آن ها برای استفاده روزمره و رنگ سفید برای استفاده در موقعیت های خاص است. این چکمه های خاص فقط در منطقه کرت تهیه می شوند و طراحی منحصربه فردی دارند. هر کفش، دقیقا متناسب با میزان های پای هر فرد تهیه می شود. چکمه ها دو مدل هستند؛ یک تکه و دوخته شده. چکمه های یک تکه فقط با یک تکه چرم و با یاری قالب های چوبی به شکل پا، تهیه می شوند. چکمه های دو تکه را با دوختن چرم تهیه می نمایند.

چاقوهای کرت

یکی از سوغاتی های مشهور در کرت، چاقو است. این چاقوها در واقع نماد غرور و افتخار اهالی بودند و امروزه درست به همان شکل قدیمی ساخته می شوند و در فروشگاه های سوغات به فروش می رسند. این چاقو بخشی از پوشش مردانه در زمان های گذشته بوده است. این چاقوها سه مدل مختلف دارد و معمولا تیغه یا دسته آن با حکاکی طرح های مختلف، تزیین شده است.

روغن زیتون

یکی از رمز و رازهای آشپزی لذیذ در کرت، استفاده از روغن زیتون های لذیذ محلی است. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که روغن زیتون نه تنها بر سلامت قلب تاثیرگذار است، بلکه باعث بهبود عملکرد سایر ارگان های بدن نیز می شود. در کرت می توانید برترین نوع روغن زیتون را بخرید و عطر و طعم آشپزی یونانی را به غذاهای خود اضافه کنید.

گیاهان دارویی و سبزیجات معطر

منطقه کرت به داشتن گیاهان دارویی و سبزیجات معطری مشهور است که به شکل خودرو در کوهستان ها رشد می نماید. استفاده از این سبزیجات و گیاهان دارویی از زمان های بسیار قدیم در بین مردم رواج داشته است. نعناع، آویشن، پونه کوهی، بابونه، رزماری و... تنها چند نمونه از گیاهان دارویی معجزه آسای این منطقه است. علاوه بر تهیه دمنوش و عرق، از این گیاهان معطر می توانید برای طعم دادن به غذاها نیز بهره ببرید. آشپزی این منطقه یکی از لذیذترین آشپزی های جهان است و علت آن، استفاده از همین گیاهان معطر است.

پنیر

محصولات لبنی این منطقه بسیار مشهور و باکیفیت است به خصوص انواع پنیر. تنوع پنیرها بسیار قابل توجه است و قبل از خرید کردن می توانید همه انواع آن را امتحان کنید که با شیرهای مختلف از جمله شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می شوند. قبل از خرید هر پنیر از فروشنده در مورد ماندگاری آن خارج از یخچال بپرسید تا بتوانید مناسب ترین نوع را برای حمل و نقل در مسافت های دور انتخاب کنید.

سوزن دوزی و گلدوزی های سنتی

سنت سوزن دوزی و تزیین لباس ها و پارچه ها با گلدوزی های دست سوز از قرن نوزدهم در این منطقه رواج دارد و هنوز نیز به آن پرداخته می شود. برای تزیین هر نوع منسوجات از این هنر زیبا استفاده می نمایند و طرح های سنتی را برای تزیین لباس ها و پارچه ها به کار می گیرند. تنوع رنگ و طرح آن ها بسیار قابل توجه است و توجه علاقه مندان به هنرهای دستی را جلب می نماید.

سرامیک و سفال

سنت ساخت ظروف سفالی و سرامیکی به قرن ها پیش از میلاد مسیح برمی شود و تقریبا همه جای جهان شواهد آن وجود دارد. در یونان نیز آثار سفالی باستانی از زمان های دور در حفاری ها پیدا شده است و در موزه های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است. هنوز نیز در بسیاری از نقاط جهان، این سنت رواج دارد و ظروف سفالی و سرامیکی با دست ساخته می شوند و با ذوق و سلیقه بی نظیر هنرمندان بومی، با رنگ های مجذوب کننده و طرح های سنتی، تزیین می شوند. در هراکلیون و در همه فروشگاه های سوغات می توانید انواع اشیا و ظروف سرامیکی را بخرید؛ از جمله گلدان، کاسه و بشقاب تزیینی، ماگ و انواع مجسمه. نظر و تجربیات خود را در مورد سفر به یونان با ما و سایر کاربران وبلاگ دیدنی ها به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / creti.co

به "سوغات هراکلیون؛ یادگاری از کرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات هراکلیون؛ یادگاری از کرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید