معایب مطالعه در گوشی های تلفن همراه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، بر اساس یک پژوهش نو که در مجله علمی Scientific Reports وابسته به گروه انتشاراتی مجله نیچر منتشر شد، اعلام گشت مطالعه در گوشی های هوشمند سبب افزایش بیش فعالی در قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب در این افراد می گردد.

معایب مطالعه در گوشی های تلفن همراه

یک پژوهش تازه از سوی محققان ژاپنی نشان می دهد مطالعه در گوشی های هوشمند می تواند با معایبی همراه باشد.

بر اساس یک پژوهش تازه که در مجله علمی Scientific Reports وابسته به گروه انتشاراتی مجله نیچر منتشر شد، اعلام گشت مطالعه در گوشی های هوشمند سبب افزایش بیش فعالی در قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب در این افراد می گردد.

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به وسیله دستگاه های الکترونیکی به مطالعه می پردازند. آن ها به طور مثال خواندن اخبار، مطالعه کتب و نیز مطالعه برای امتحانهایشان را به وسیله گوشی های هوشمند و تبلت انجام می دهند؛ اما علاوه بر خستگی چشم و سردرد، تحقیقات نشان می دهد استفاده از این دستگاه ها به کاهش درک مطلب منجر می گردد؛ هرچند دلیل این مسأله معین نیست.

در این مطالعه، موتویاسو هونما (Motoyasu Honma) محقق اصلی این پژوهش به همراه تیم خود، تحقیقاتی را برای کشف دلیل احتمالی این مسأله شروع کرد. محققان ژاپنی در این تحقیق بر روی دو عامل مرتبط با عملکرد شناختی متمرکز شدند که آن دو عامل نیز عبارت بودند از: محیط بصری و الگوی تنفسی.

آن ها اعلام کردند محیط بصری مطالعه بر روی یک صفحه نمایشی ممکن است عملکرد تنفسی و نیز عملکرد مغز را تغییر دهد و همین امر نیز می تواند بر عملکرد شناختی در افراد تأثیر بگذارد.

در این پژوهش 34 دانشجوی ژاپنی مشارکت کردند. هر دانشجو در دو آزمایش مطالعه شرکت کرد؛ به طوری که آن ها یک متن را بر روی گوشی هوشمند و متنی را نیز بر روی یک کاغذ مطالعه کردند. هر دو متن از رمان هایی گرفته شده بودند که نویسنده ای واحد داشتند. بعلاوه تمامی شرایط متوازن شده بود؛ بطوری که هیچ دانشجویی یک متن را دو بار نخواند.

زمانی که این دانشجویان در حال مطالعه بودند، بر روی سر آن ها از هدبند های طیف نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک (NIRS) استفاده شده بود تا فعالیت در قشر جلوی مغز آن ها مورد مقدار گیری قرار بگیرد؛ همچنانکه این دانشجویان ماسک هایی نیز اطراف دهان و بینی خود زده بودند تا الگو های تنفسی آن ها نیز مورد مقدار گیری قرار گیرد.

پس از مطالعه متون داده شده، به دانشجویان شرکت نماینده آزمونی شامل 10 پرسش مرتبط با محتوای این متون داده شد.

در ابتدا معین شد دانشجویان در زمانی که یک متن را بر روی کاغذ خوانده بودند، در مقایسه با گوشی هوشمند، عملکرد بهتری در جواب به پرسش های آزمون داشتند و این مسأله نیز صرف نظر از این مورد بود که آن ها کدام رُمان را خوانده بودند. این یافته محققان با تئوری که بیان می نماید مطالعه در دستگاه های الکترونیکی سبب اختلال در درک مطلب می گردد، همخوانی دارد.

محققان بعلاوه در مرحله بعدی آزمون به تفاوت فعالیت تنفسی دانشجویان به هنگام مطالعه بر روی کاغذ و تلفن هوشمند پی بردند. هنگام مطالعه روی کاغذ، دانش آموزان در مقایسه با خواندن با تلفن هوشمند، آه بیشتری می کشیدند.

پژوهشگران ژاپنی بعلاوه دریافتند فعالیت قشر پیشانی مغز در طول مطالعه در هر دو حالت با افزایش همراه بوده است؛ اما مسأله جالب اینجاست که این نوع فعالیت مغزی در زمانی که افراد در حال مطالعه با تلفن هوشمند بودند، در مقایسه با کاغذ، افزایش بیشتری داشته است. هرچند بایستی گفت این افزایش (در هنگام مطاله با گوشی هوشمند) با کاهش آه کشیدن و نیز کاهش درک مطلب همراه بوده است.

موتویاسو هونما می گوید: تحقیقات پیشین نشان می دهد حتی تنفس عمیقی که به صورت آگاهانه کشیده گردد، می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی داشته باشد؛ بنابراین من پیشنهاد می کنم افرادی که از دستگاه های الکترونیکی برای مدتی طولانی استفاده می نمایند، اقدام به کشیدن نفس های عمیق بنمایند.

محققان ژاپنی می گویند افزایش فعالیت مغز در کنار کاهش نفس های عمیق به هنگام مطالعه در دستگاه های الکترونیکی، ممکن است دلیل کاهش درک مطلب ازسوی افراد باشد.

منبع: پایگاه مجله scientific reports/ باشگاه وبلاگ دیدنی ها

منبع: فرادید

به "معایب مطالعه در گوشی های تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب مطالعه در گوشی های تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید