از کی عمارت فیروزه ای رشت معروف شد؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، عمارت مفخم السلطنه، یا پورهمتی (نامی که در فهرست آثار ملی ثبت شده) شاخص ترین بنای تاریخی محله ساغریسازان و از جمله خانه های تاریخی به جامانده از خاندان سمیعی است.

از کی عمارت فیروزه ای رشت معروف شد؟

وبلاگ دیدنی ها: عمارت مفخم السلطنه، یا پورهمتی (نامی که در فهرست آثار ملی ثبت شده) شاخص ترین بنای تاریخی محله ساغریسازان و از جمله خانه های تاریخی به جامانده از خاندان سمیعی است. این خانه، در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در سال 1390 و یک سال پس از تغییرکاربری بعنوان خانه فرهنگ گیلان، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

گیلان درب فیروزه ای رنگ عمارت مفخم السلطنه همیشه به روی فرهنگ و هنر باز است. زیبایی این بنا با ستون ها و درهای آبی و ارسی های زیبا در طبقه دوم و کاشی کاری قدیمی دور حوض موجب شده اهالی محله به آن خانه فیروزه ای لقب دهند.

اهالی فرهنگ گیلان و انجمن های مختلف ادبی و هنری، یک دهه است که مکان ثابتی برای فعالیت های خود دارند. خانه فرهنگ گیلان، حالا نامی آشنا برای کسانی است که می خواهند در رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری و نمایشگاه های مختلف و نشست های تخصصی مرتبط با فرهنگ بومی شرکت کنند.

از وقتی تابلوی خانه فرهنگ گیلان بر سردرب چوبی خانه تاریخی مفخم السلطنه نصب شد، اهالی محله ساغریسازان شاهدند که این خانه اعیانی پاتوقی برای اهالی فرهنگ شده است.

خانه ای که قرار بود تخریب و آپارتمان سازی شود، حالا از معدود خانه های تاریخی رشت است که تنها مامنی برای اهالی فرهنگ نیست و درب آن بروی عموم مردم و گردشگران باز است.

حفظ این خانه مدیون اعضای هیات موسس خانه فرهنگ گیلان است که کوشش کردند یک خانه تاریخی را در رشت خریداری کرده و پس از بازسازی، آن را به مکان ثابتی برای نشست های انجمن های مختلف فرهنگی تبدیل نماید.

حالا خانه فرهنگ پس از یک دهه، همچنان به صورت هیات امنایی اداره می شود و اعضای انجمن برای هزینه های نگهداشت و بازسازی این خانه و برنامه های تخصصی، برای رویدادهای هنری برگزار شده در این خانه، هزینه اندکی دریافت می کنند.

رویدادهای مختلف پیش از برگزاری در خانه فرهنگ اطلاع رسانی می شود و پس از اجرای برنامه نیز علاقمندان می توانند اخبار رویدادها را در رسانه ها دنبال کنند.

به تازگی کتابی منتشر شده که روند چگونگی تبدیل این خانه بعنوان خانه فرهنگ گیلان را شرح داده است. از ویژگی های جالب این کتاب، اسکن صورتجلسات هیات موسس خانه فرهنگ است که خود جزو اسناد تاریخی محسوب می شود.

کتاب اسنادی از خانه فرهنگ گیلان به کوشش هوشنگ عباسی جمع آوری و منتشر شده است. در نخستین بیانیه؛ پس از ذکر اهداف تاسیس این انجمن، نام اعضای هیات موسس ذکر شده است: محمد آگاه، فرامرز توحیدی، هوشنگ عباسی، جواد شجاعی فرد، رضا فرحمند، احمد قربان زاده، رقیه کاویانی و محسن نعمت خواه

درب فیروزه ای رنگ عمارت مفخم السلطنه همیشه به روی فرهنگ و هنر باز است. زیبایی این بنا با ستون ها و درهای آبی و ارسی های زیبا در طبقه دوم و کاشی کاری قدیمی دور حوض موجب شده اهالی محله به آن خانه فیروزه ای لقب دهند.

منبع: توریسم آنلاین

به "از کی عمارت فیروزه ای رشت معروف شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کی عمارت فیروزه ای رشت معروف شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید