معاون وزیر علوم: مجبوریم ظرفیت دوره های دکتری را کاهش دهیم

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت که مجبوریم ظرفیت دوره های دکتری را کاهش دهیم چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد. در مقابل باید بر پژوهشگران دوره های پسا دکتری بیفزاییم.

معاون وزیر علوم: مجبوریم ظرفیت دوره های دکتری را کاهش دهیم

در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی که ظهر امروز (شنبه، 23 اسفند) با حضور وزیر علوم و به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار گردید، دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه علمی کشور اقدامی مناسب برای توسعه جهت مند دوره های تحصیلات تکمیلی است، گفت: قطب های علم و فناوری را نیز باید تقویت کنیم و دانشگاه های نقش پذیر در توسعه علم و فناوری نیز باید توسعه پیدا نمایند.

رحیمی با بیان اینکه در بخش پژوهش و فناوری گام های بسیاری در سطح کشور در سال 99 برداشته شده که نوید فناوری جهش یافته را به ما می دهد، گفت: آزمایشگاه های مرکزی دانشگاه ها باید به آزمایشگاه هایی تبدیل شوند که خدمات بیرونی هم می دهند و به دستگاه های خارج از حیطه وزارت علوم هم خدمات بدهند.

وی اضافه نمود: تعدادی از آزمایشگاه های ما این شرایط را دارند ولی باید همه دانشگاه هایی که آزمایشگاه مرکزی دارند، با بخش های خارج از دانشگاه هم همکاری و سرویس دهی مستمر داشته باشند.

معاون وزیر علوم گفت: یکی از برنامه های جدید وزارت علوم، پیگیری صندوق توسعه علمی کشور است که با تاسیس این صندوق میتوانیم پشتوانه اقتصادی خوبی برای خاتمه نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری فراهم کنیم و با یاری این صندوق جهت دهی بیشتری روی این مساله داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه های ما باید به طرف گرنت محور کردن دکتری پیش بروند. هیچ دلیلی ندارد به صورت قالبی دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی جذب کنیم و به همین شیوه هم این دانشجویان را تقسیم کنیم.

رحیمی گفت: بر روی ارتقای علوم پایه و علوم انسانی هم کار نموده ایم و اعتباری برای آن در نظر گرفته ایم و هر استادی در این زمینه کار کند به آنها پژوهشگر پسا دکتری و گرنت اعطا می کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما باید همکاری مستمر با پارک ها و تیم های فناور داشته باشند، اظهار کرد: اگر شرکتی در پارک ها مستقر باشد و توسعه و آر آن دی مناسبی نداشته باشند، دیگر اجازه ندارد در پارک علم و فناوری مستقر باشد.

وی با بیان اینکه شرکت های موجود در پارک های علم و فناوری نیز باید با دانشگاه ها ارتباط داشته باشند، اضافه نمود: مأموریت گرایی دانشگاه ها نیز دو فاز دارد که فاز اول با ساماندهی مؤسسات و تنظیم مجدد رشته ها گره خورده و فاز دوم شامل تمام دانشگاه ها و مؤسسات می گردد و باید در رشته ها، گروه های علمی، تحقیقات علمی و مراکز رشد به مزیت های نسبی هر منطقه توجه گردد.

رحیمی گفت: تمام مؤسسات وابسته به وزارت علوم باید در این زمینه نقش پذیر شوند. تمام دانشگاه ها باید مراکز رشد، نوآوری و شتاب دهی داشته باشند و با یاری پارک های علم و فناوری فعالیت های خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نظر ما این است که فرصت مطالعاتی خارج از کشور وجود داشته باشد، اضافه نمود: بودجه پژوهشی در دانشگاه ها و زیر ساخت های آزمایشگاهی باید تخصیص یابد، در آئین نامه پسا دکتری نیز مبلغی که قرار است به پژوهشگر پسا دکتری داده گردد باید به تصویب هیأت امنا برسد. خیلی از دانشگاه ها هم اکنون دوره های پسا دکتری را دارند.

رحیمی ادامه داد: حذف چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت در شرایط علمی کشور است. اگر بخواهیم این مسائل را ادامه دهیم هم اکنون رتبه 40 جهان را هم نداشتیم. حذف شرط چاپ مقاله در دفاع رساله دکتری باید موردی و با شرایط خاص انجام گردد نه اینکه رویه کلی گردد.

وی اضافه نمود: اگر 65 تا 66 هزار سند در بسترهای بین المللی نمایه می گردد نتیجه کوششی است که باید ادامه پیدا کند. باید به نشریات داخلی هم توجه گردد تا در بستر بین المللی نمایه شوند.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، رحیمی گفت: هم اکنون دانشگاه هایی داریم که سرانه مقالات آی اس آی در آنها نیم و در بعضی 4 است که سایر دانشگاه ها هم باید کوشش نمایند خود را به سطح بقیه ارتقا دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "معاون وزیر علوم: مجبوریم ظرفیت دوره های دکتری را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر علوم: مجبوریم ظرفیت دوره های دکتری را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید