مدال آوران المپیاد ها بورسیه تحصیلی و جذب دانشگاه می شوند ، کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف نمی گردد

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، وزیر علوم گفت: کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف شدنی نیست، حدود 85 درصد رشته های تحصیلی این امکان وجود دارد که با ارزیابی تحصیلی به عنوان دانشجو پذیرش شوند.

مدال آوران المپیاد ها بورسیه تحصیلی و جذب دانشگاه می شوند ، کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف نمی گردد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ دیدنی ها، محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: محور تحقق شعار سال وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و دانشگاه ها باید برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق شعار سال ارائه دهند و در این راستا ارزیابی می شوند.

وی ادامه داد: 49 پارک و 134 واحد فناور در کشور داریم که می توانند ایده های خود را به نوآوری تبدیل نمایند و هسته های فناوری شکل بگیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: توسعه منطقه ها نوآوری که شتاب دهنده ها در آن مستقر هستند در اولویت برنامه های وزارت علوم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: شتاب دهنده ها افراد صاحب ایده را جذب می نمایند و آن ها را آموزش می دهند. تعداد نشاندهنده ها را توسعه می دهیم.

زلفی گل اظهار داشت: 10 هزار هسته فناور وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان را دارند که می تواتند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: افرادی که ایده خود را تبدیل به محصول نمایند و محصول دانش بنیان را تجاری سازی نمایند با ارائه تسهیلات حمایت می کنیم.

زلفی گل درباره حذف کنکور نیز اضافه کرد: کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف شدنی نیست، حدود 85 درصد رشته های تحصیلی این امکان وجود دارد که با ارزیابی تحصیلی به عنوان دانشجو پذیرش شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه پژوهش وجود دارد نبود عدالت پژوهشی است اضافه کرد: نظام ایده ها و احتیاج ها که به زودی رونمایی می گردد، همه احتیاج های کشور را نمایه می نماید و پژوهشگران می توانند طبق آن عمل نمایند.

زلفی گل با اشاره به پژوهش آموزش محور گفت: منظور از پژوهش آموزش محور هدف این است که شیوه پژوهشگر فرایند پژوهش را آموزش ببینند مجوز تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری صادر شده و در قانون بودجه 1401 اعتبار اختصاص یافته است.

وزیر علوم اضافه کرد: توجه به تحقیقات احتیاج محور در اولویت است. در پژوهش، سیستم ترغیبی و تشویقی جواب می دهد. این روش را در پیش گرفتیم.

وی بعلاوه اضافه کرد: از فدراسیون سرآمدان علمی درخواست کردیم که سرآمدان فناوری و نوآوری را نیز شناسایی نمایند تا آن ها را نیز مورد تشویق قرار دهیم و جریان فناوری تبدیل به ارزش گردد که این مهم احتیاج به فرهنگ سازی دارد. در این راستا رسانه ها و به ویژه صدا و سیما نقش مهمی دارد و این موضوع به دانش پذیری جامعه یاری می نماید.

زلفی گل اضافه کرد: تحقیقات سه دسته اند. بنیادی، کاربردی و توسعه ای؛ تا به امروز تحقیقات بنیادی بیشتر مورد توجه بوده است، در دوره تازه به برون داد های تحقیقات کاربردی و توسعه ای نیز توجه ویژه خواهد شد.

وی اضافه کرد: احتیاج های جامعه در دسترس پژوهشگران نبوده است، در واقع این مشکل در سامانه نان مرتفع می گردد در قوانین و مقررات به اساتیدی که پژوهش های احتیاج محور انجام دهند پایه های تشویقی اعطا می گردد.

زلفی گل اضافه کرد: نگرانی نسبت به آینده و احتمال عدم اشتغال در بعضی رشته ها موجب می گردد که نخبگان راستا تحصیل خود را تغییر دهند. در این زمینه برای حمایت و راهنمایی آنان احتیاج به عزم فرابخشی است.

وزیر علوم ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شیوه نامه ای تصویب می کنیم که مدال آوران المپیاد ها بورسیه تحصیلی شوند و زمینه جذب آن ها را در دانشگاه ها به عنوان هیأت علمی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش ها باید مهارت محور و پژوهش ها احتیاج محور باشد اضافه کرد: محتوای دروس دانشگاهی بازنگری می گردد و پژوهشگاهی در این زمینه تحقیق و مطالعات را شروع نموده است.

وزیر علوم ادامه داد: اعضای هیأت علمی که استخدام می گردد، روانشناسی آموزش و منش استادی را آموزش می بینند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از تشکیل کرسی های آزاداندیشی دانشجویی در چارچوب، استقبال و حمایت می کنیم.

زلفی گل اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که نوآوری را ذبح نموده است، نبود قانون جامع مالکیت فکری است. در دنیای نوآوری باید این مهم بسیار دقیق مورد توجه باشد، اگر این قانون تصویب گردد، نوآوری در کشور شکوفا می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مدال آوران المپیاد ها بورسیه تحصیلی و جذب دانشگاه می شوند ، کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدال آوران المپیاد ها بورسیه تحصیلی و جذب دانشگاه می شوند ، کنکور برای رشته های پرطرفدار حذف نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید