تکاپوی عربستان برای بومی سازی صنایع نظامی؛ از ادعا تا واقعیت

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، متکی بودن عربستان به کشورهای غربی در زمینه واردات اسلحه و همچنین بحران مالی و کاهش بی سابقه قیمت نفت، این کشور را از اهداف خود در زمینه فراوری تسلیحات داخلی دور می نماید.

تکاپوی عربستان برای بومی سازی صنایع نظامی؛ از ادعا تا واقعیت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دیدنی ها به نقل از الخلیج الجدید، عربستان سعودی میخواهد بخش فراوری اسلحه داخلی خود را طی دهه آینده به میزان قابل توجهی گسترش دهد ، اما انجام این کار در میان قیمت پایین نفت و بحران مالی که با آن روبرو شده است، می تواند یک چالش عظیم برای عربستان باشد.

عربستان در اوایل امسال اعلام نمود که میخواهد تا در یک دهه آینده و به عنوان بخشی از برنامه هایش برای تقویت هزینه های نظامی بیش از 20 میلیارد دلار در صنعت نظامی داخلی این کشور سرمایه گذاری کند و به دنبال توسعه و ساخت تسلیحات بیشتر و سیستم های نظامی داخلی است و می خواهد تا 2030، 50 درصد از بودجه نظامی را به صورت داخلی هزینه کند.

در سند چشم انداز 2030 که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال 2016اعلام نمود، عربستان باید وابستگی به نفت را کاهش دهد و درآمدها را با تمرکز بر تنوع مالی، روی فراوریات داخلی سرمایه گذاری کند. اداره صنایع نظامی این کشور نیز در سال 2017 به همین دلیل تاسیس شد.

ساخت سیستم های تسلیحاتی بیشتر ، احتیاج عربستان را به واردات اکثریت تجهیزات نظامی مهمات و قطعات یدکی کاهش می دهد.

امروزه عربستان نفت خیز یکی از عظیمترین واردکنندگان تجهیزات نظامی در دنیا است. آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه عمده ترین تأمین کننده سلاح به عربستان هستند. 73 درصد از کل واردات جنگ افزار عربستان از آمریکا و 13 درصد از انگلیس بوده است. این کشور به دلیل وابستگی شدید به ایالات متحده و کشورهای غربی به ویژه برای سیستم های تسلیحاتی ، گاهی دچار مشکل می گردد.

به عنوان مثال ، جو بایدن به دلیل جنگ ویرانگر عربستان علیه یمن، میلیاردها دلار فروش اسلحه تهاجمی به ریاض را تعلیق و اعلام نمود که معاملات آینده فقط به سلاح های دفاعی محدود می گردد. با این وجود ، ایالات متحده همچنان به طور فعال به عربستان در ایجاد توانایی های دفاعی خود و پشتیبانی از کوشش های آن برای بومی سازی فراوری یاری می نماید.

اندکی پس از روی کار آمدن بایدن، شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی یک شرکت دفاعی دولتی ، با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به منظور ارتقا توان دفاعی و ساخت سلاح سرمایه گذاری مشترک ایجاد کرد. در توافق بین عربستان و لاکهید مارتین آمده است: توافقنامه جدید با انتقال فناوری، دانش و آموزش نیروی انسانی سعودی در فراوری محصولات نظامی برای نیروهای مسلح سعودی و ارائه خدمات به آنها توسعه خواهد داد.

شرکت لاکهید مارتین نیز در حال حاضر درگیر پروژه نصب سامانه دفاع موشکی 15 میلیارد دلاری در عربستان به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا محسوب می گردد که در سال 2017 با عربستان در جریان مذاکراتی منعقد کرد.

هدف پوچ عربستان

ایالات متحده در سال 2019 ، به توافق مشترکی با عربستان سعودی برای فراوری اجزای اصلی سلاح های با راهنمایی دقیق در عربستان دست یافت ، اما نیویورک تایمز گزارش داد که نگرانی هایی در مورد دسترسی سعودی ها به این فناوری وجود دارد.

امیلی هاثورن تحلیلگر خاورمیانه و آفریقای شمالی در استراتفور اعلام نمود که ممکن است عربستان سعودی پیشرفتی در صنعت اسلحه سازی داخلی ، به ویژه از نظر ساخت سیستم های سلاح های زمینی ، الکترونیکی و بمب های هوشمند داشته است؛ اما هدف از 50٪ از بودجه نظامی عربستان برای سلاح های داخلی هنوز یک هدف دور و غیر ممکن است. عربستان به شدت به منابع خارجی و واردات اسلحه ، هواپیما و کشتی پیشرفته از نظر فناوری متکی است.

وی اضافه کرد: ریاض توانست بعضی از بودجه هایی را که قبلا به واردات اختصاص داده شده بود ، به منظور توسعه تسلیحات داخلی به کار گیرد، اما اگر ریاض بخواهد توانایی های نظامی خود و زرادخانه سلاح های پیشرفته را حفظ کند، هدف افزایش هزینه های داخلی از 2٪ در سال 2018 به 50٪ تا سال 2030 غیر واقعی و غیر ممکن است.

شایان ذکر است که امارات متحده عربی ، همسایه عربستان سعودی ، به وسیله گروه دفاعی دولتی ایدج توانسته است در زمینه ساخت داخلی بعضی سلاح ها به پیشرفتی دست یابد.

تغییرات نظامی در عربستان

کریستین فونتنروز مدیر مطالعات امنیتی خاورمیانه در شورای آتلانتیک اعلام نمود که عربستان سالهاست که از یک تغییرات نظامی برخوردار است و این کشور در کوشش است تا برای خرید سیستم عامل های پیشرفته از ایالات متحده و سایر کشورها مانند روسیه مذاکره کند. این کشور باید از شرکت ایدج و رشد صنعت اسلحه داخلی امارات الگوبرداری کند.

ادعای عربستان در مورد خودکفایی در زمینه نظامی

جو بایدن به پنتاگون دستور داد تا خارج کردن بعضی از نیروهای مستقر شده توسط واشنگتن در منطقه حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان را شروع کند.

به همین دلیل ترکی مالکی سخنگوی ائتلاف عربی در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا برای خروج تجهیزات و شماری از نظامیان از خاورمیانه بویژه از عربستان مدعی شد این تصمیم بر توانایی های دفاعی هوایی سعودی تأثیری نخواهد گذاشت و ما با متحدان خود در مورد تهدیدات منطقه درک درستی داریم، ما توانایی دفاع از کشور خود را داریم.

بیشترین تجهیزات نظامی که آمریکا قصد خارج کردن آن ها از منطقه را دارد، در خاک عربستان مستقر است.

تصمیم برای کاهش تجهیزات دفاعی نشان دهنده نظر پنتاگون مبنی بر کاهش تنش ها میان آمریکا و ایران در خاورمیانه است. از سویی دولت جو بایدن سعی دارد به وسیله مذاکرات وین بار دیگر به قرارداد جامع هسته ای ایران (برجام) بازگردد.

کریستین فونتینروز اعلام نمود که ملاحظات عربستان سعودی در مورد ضرورت خودکفایی در زمینه تسلیحات بستگی زیادی به روابطش با ایران دارد.

عربستان به دنبال ادعاهای ایالات متحده برای توقف فروش سلاح به عربستان، در حالی از کوشش برای بومی کردن سلاح و سامانه های نظامی خود خبر می دهند که کارشناسان نظامی منطقه بارها تاکید نموده اند که این کشور توان فکری، علمی و عملی اجرای چنین طرح هایی را ندارد. همچنین بلند پروازی های عربستان سعودی در حالی انجام می گردد که ناظران سیاسی و نظامی پیش از این نیز با اشاره به اقدامات غرب برای فروش اسلحه و مهمات به ریاض هشدار داده اند که مخارج نظامی سنگین عربستان، منطقه غرب آسیا را به انبار مهمات آماده انفجار تبدیل نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تکاپوی عربستان برای بومی سازی صنایع نظامی؛ از ادعا تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکاپوی عربستان برای بومی سازی صنایع نظامی؛ از ادعا تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید