فاطمی امین: قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، شاید آنالیز همه جانبه مسائل صنعت خودرو در حال حاضر یکی از الزامات توسعه صنعت خودروسازی در داخل باشد که بیشتر در حد تئوری بدان پرداخته شده است و شاید تصور اینکه تنها همکاری با شرکت های خارجی مسائل صنعت خودرو را حل خواهد کرد، تصوری ساده لوحانه و غیرکارشناسانه باشد، چراکه بخش مهمی از مسائل خودروسازان مربوط به مسائل داخلی است که باید شناسایی و در جهت برطرف آنها گام برداشت.

فاطمی امین: قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مسائل صنعت خودرو و راه چاره این مسائل گفت: وقتی نظام قیمت گذاری داریم که به کیفیت توجهی نمی گردد،همه زیان می نمایند و فقط یک رانتی ایجاد می گردد. اقدامات مهمی در وزارت صمت طی 5 ماه گذشته انجام داده ایم. اگر صنعت خودرو را اصلاح کنیم همه (فراورینماینده، مصرف نماینده و قطعه ساز) سود می برند.

وی در ادامه گفت: باتوجه به مسائل خودرو اهدافی را معین کردیم. در سال 1401 باید 15 درصد قیمت تمام شده خودرو کم گردد. اکنون دو قیمت بازار و قیمت خودروساز داریم. قیمت بازار با دلار تغییر می نماید به 2 علت، نخست اینکه فراوری خودرو کمتر از تقاضا است و 500 هزار دستگاه کسری داریم. دوم اینکه فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نداریم و ساده ترین کار خرید خودرو است. قیمت های خودرو واقعی نیست و تا سرانجام سال آینده باید 15 درصد قیمت تمام شده کم گردد. این کار به وسیله روش های مختلف از جمله تأمین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت می گیرد.

بعلاوه فاطمی امین درباره افزایش فراوری خودرو گفت: سال آینده 1 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو فراوری می گردد. سال جاری مقدار فراوری به 1 میلیون و 100 هزار خودرو می رسد. ظرفیت فراوری 1 میلیون و 600 هزار دستگاه وجود دارد، اما برای فراوری 3 میلیون دستگاه در سال 1404 احتیاج به سرمایه گذاری داریم.

وزیر صمت اضافه کرد: در سال 1401 ساختار صنعت خودرو باید اصلاح گردد. فراوری افزایش می یابد و نگران هستیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا روبرو شویم. برنامه ریزی شده در سال 1402 خودروی 2 ستاره نداشته باشیم در 1404 فقط خودروی 4 و 5 ستاره داشته باشیم.

وی در ارتباط با اصلاح ساختار بازار گفت: یکی از کارهای مهم اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین خودرو است. اکنون قیمت سازی در بازار خودرو اتفاق می افتد، یکی از راه های مقابله با قیمت سازی، احراز اصالت خودرو است که ما آن را آغاز نموده ایم و ارتباطی بین پلتفرم ها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احرازهویت صورت بگیرد.

فاطمی امین شرح داد: به طور مثال اینکه در ایران خودرو شرکت ساپکو با 800 شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد، منسوخ شده است و شرکت های بزرگ خودروسازی با چند مجموعه ساز کار می نمایند، این کار یعنی زنجیره تأمین و 3 فایده دارد. خودروساز را از درگیری با 800 قطعه ساز آزاد می نماید. قیمت و کیفیت قابل کنترل می گردد و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری می گردد.

وزیر سمت درمورد امکان دستیابی به 3 میلیون تیراژ خودرو اظهار کرد: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم. تقاضای خودرو در بازار موجود است، چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین گردد. به لحاظ سرمایه گذاری تا 1 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال ظرفیت داریم. در سال 1401 ساختار صنعت خودرو اصلاح و سودآور می گردد و این صنعت برای سرمایه گذاری هایی که باید اتفاق بیفتد تا به فراوری 3 میلیون دستگاه برسیم، آماده خواهد شد.

او گفت: قبول دارم که قیمت خودرو زیاد است، اما قیمت نسبی خودرو و عایدی هم متناسب نیست. طبق برنامه رشد 8 درصدی مالی، عایدی سرانه افراد ارتقا پیدا می نماید و متناسب با قیمت خودرو می گردد. در تعاملات بین المللی منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریم ها مانع ما نمی تواند بگردد و قابل خنثی سازی است.

فاطمی امین درمورد کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو شرح داد و گفت: یک سری از خودروها اکنون با قیمت تمام شده عرضه می گردد، بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه است. ما برنامه ریزی که کردیم و شرایطی را فراهم می کنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را 15 درصد کاهش دهند، البته این با احتساب قیمت ثابت است. سال آینده هرچقدر تورم وجود داشته باشد، خودرو نه تنها بیش از تورم و میزان تورم افزایش قیمت نخواهد داشت، بلکه 15 درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در بعضی از خودروها این افزایش قیمت،کمتر هم می گردد؛ به طور مثال خودرویی که اکنون 200 میلیون تومان قیمت دارد، سال آینده با تورم 30 درصدی قیمت آن 260 میلیون می گردد که ما برنامه ریزی نموده ایم قیمت تمام شده 15 درصد کمتر گردد، یعنی قیمت خودرو با تورم 30 درصدی به 230 میلیون تومان و حتی کمتر می رسد.

***

شما می توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ دیدنی ها بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "فاطمی امین: قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاطمی امین: قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید