غذاهای سنتی اردبیل

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در هوای سرد اردبیل، فقط آش می چسبد! بی علت نیست که بعضی اردبیل را با آش هایش می شناسند. اردبیل یکی از شهرهای سردسیر کشورمان است که جاذبه های طبیعی و فرهنگی بی شماری دارد. راهی این شهر که شدید، حتماً آش دوغ و آش میوه را امتحان کنید. البته این شهر غذاهای سنتی خوشمزه دیگری هم دارد که محال است بخواهید از دست بدهید.

غذاهای سنتی اردبیل

آش دوغ

همان طور که اشاره کردیم، پختن آش در اردبیل بسیار مرسوم است. امروزه آش دوغ در سراسر ایران طبخ می شود؛ اما اصالت این آش به اردبیل باز می شود. راز خوشمزگی این آش، دوغ ترش و تازه است. نخود، برنج، سیر تازه و سبزی از دیگر موادی است که در آش دوغ به کار می رود. البته این آش به روش های مختلفی پخته می شود که در اردبیل طعم دیگری دارد.

شیر پلو (سوتی پلو)

این غذا در روزهای چهارشنبه سوری پخته می شود. شیر پلو خوش طعم و خوش عطر است و از برنج، شیر، روغن گلاب و هل تهیه می شود. این پلو را بیشتر با خورشت هویج، خورشت خلال بادام و فسنجان می خورند. بعضی در کنار آن خرما و کشمش هم می گذارند. شیر پلو غذای مقوی برای ماه رمضان است.

باسترما پلو

می گویند این غذا اصالتا مربوط به باکو است. باسترما یعنی مدفون شده؛ احتمالا از آنجا که مواد اصلی این غذا دیده نمی شود به آن باسترما می گویند. این غذا از برنج، سیب زمینی، رب ازگیل، گردو، پیاز، مرغ، زعفران، رب به و رب آلوچه تهیه می شود. باید حدس بزنید طعم این غذا بی نظیر است.

آش بلغور (آش یارما)

آش بلغور یکی از آش های خوشمزه اردبیل است. این غذا از میزان زیادی بلغور، گوجه فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره تهیه می شود.

کشمش پلو

کشکمش پلو غذای اصیل اردبیل است. امروزه، این غذا به سراسر ایران راه پیدا نموده. ترکیب شیر و کشمش ترکیبی است که علاوه بر طعم خوشمزه بسیار مقوی خواهد شد. این ترکیب با برنج بسیار لذیذ است.

آش میوه

این آش بسیار خوش طعم و خوش رنگ است. راز خوشمزگی این آش میوه های خشک است. مردم اردبیل از گذشته های دور میوه هایی مثل آلبالو، زردآلو، آلوی خورشتی، گوجه برقانی را خشک می کردند و از ترکیب آن طعم بی نظیری می آفرینند. هم چنین مواد دیگری مثل حبوبات، گندم، برنج و رشته آشی به آن اضافه می نمایند. سبزی هایی مثل گشنیز، برگ چغندر، جعفری و...از دیگر مواردی است که این غذا را خوش عطر می نماید. در سفر به اردبیل حتما این آش خوشمزه و مقوی را امتحان کنید.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ دیدنی ها

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "غذاهای سنتی اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید