سرچشمه دهنه میمند طبیعتی بکر در هرمزگان است

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سرچشمه دهنه میمند طبیعتی بکر در هرمزگان است.

سرچشمه دهنه میمند طبیعتی بکر در هرمزگان است

فارغان در 75 کیلومتری شهرستان حاجی آباد و در 235 کیلومتری شمال شرق مرکز استان هرمزگان، از شمال به ارتفاعات دهشیخ و دشت ارزوئیه در استان کرمان و از جنوب به بلندترین ارتفاعات استان و از شرق به بخش احمدی و از غرب به بخش مرکزی (دهستان طارم) محدود است.

بواسطه وجود آثار و بقایای تاریخی قدمت آن به دوران مادها می رسد و با توجه به آثار به دست آمده همانند مجسمه شیر مفرغی مکشوفه در این سرزمین و بعلاوه وجود قلاع و دژهای گوناگون که در این خطه وجود داشته و آثار بسیاری از آن ها هنوز پابرجاست و بعلاوه آثار کشاورزی موجود مربوط به دورانهای قبل، نشان از تمدنی کهن و باستانی و تاریخی درخشان دارد.

میمند (حاجی آباد) روستایی از توابع بخش فارغان است.

سرچشمه دهنه میمند بی شک با داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده و جنگل های انبوه و متراکم در انتهای راستا آن یکی از پرجاذبه ترین نقاط توریستی استان هرمزگان محسوب می گردد.

نقطه آغازین حرکت به سمت سرچشمه دهنه میمند حدوداً در فاصله 10 کیلومتری از خاور (شرق) شهر زیبا و باستانی فارغان، حدود دو کیلومتری جنوب روستای تاریخی میمند و در فاصله چهار کیلومتری از سمت جنوب غرب دو روستای شاهرود و نظام آباد واقع شده است.

این ناحیه بکر و تماشایی در اعماق سلسله جبال زاگرس جنوبی و در درون رشته کوه خوش قامت فارغان واقع شده و انتهای آن به قله باشکوه هماگ (تشگرد) از توابع بخش سیاهو می رسد که با ارتفاعی بالغ بر 3267 متر از سطح دریا در کنار قله سر به فلک کشیده بخوان به عنوان بام هرمزگان نیز معروف هستند.

ناحیه توریستی سرچشمه میمند از لحاظ شکل زمین و راستا حرکت و راه دسترسی شبیه ترین مکان به ناحیه توریستی قلعه رودخان شهرستان فومن استان سرسبز گیلان است.

به جرأت میتوان ادعا کرد که راستا طاقت فرسا و نفس گیر منتهی به سرچشمه دهنه میمند شباهت بسیار زیادی از این حیث به قلعه رودخان گیلان دارد و اگر مسئولین استان بتوانند با رعایت تمام شاخصه های زیست محیطی راه (پیاده رو) دسترسی حدفاصل روستای دهنه تا سرچشمه و سپس دهکده شگفت انگیز برزی هماگ را با همان کیفیت اجرا نمایند تردیدی نیست که فارغانات در کنار سایر جاذبه های هر سه ناحیه به عنوان بزرگترین قطب توریستی استان هرمزگان تبدیل خواهد شد.

برای عزیمت به سرچشمه زیبا و حتی دهکده برزی هماگ به محض رسیدن به روستای کوه پایه ای دهنه میمند بلافاصله باید با پای پیاده و به صورت مجهز و برنامه ریزی شده و داشتن راهنمای محلی وارد دره ای شوید که بیش از دویست متر پائین تر از سطح روستا است. در حاشیه دره به جدولی سیمانی می رسید که جهت راهنمایی آب خنک و گوارای سرچشمه جهت امورات باغداری و مصرف شرب طراحی شده است. حدود 20 درصد از راستا را به راحتی می گردد از حریم این جدول عبور کرد. پس از طی نمودن این راستا به موانع بسیار زیادی برخورد خواهید کرد که کمی کار را برای هر توریستی سخت می نماید.

وجود جنگل های زیبا و انبوه درختان سرسبز و معطر مورد در کنار انبوهی از درختان جنگلی شبیه چنار وحشی، پسته وحشی، بادام تلخ و انارهای وحشی دل هر توریست تازه از راه رسیده ای را به هیجان وامی دارد. این اواسط راه است. با طی کردن نیمی از راه ناخودآگاه به محوطه بسیار گسترده ای برخورد خواهید کرد که از حاشیه کوه تا ارتفاع غرق در گیاهان انبوه و درختان متنوع و متراکم است. حقیقتاً زبان از توصیف این ناحیه قاصر است، چراکه هیچکس در باورش نمی گنجد که در حدود 90 کیلومتری شمال شهر بندرعباس مرکز استان که گرمای طاقت فرسایش در میان تمام مردم ایران شهره عام و خاص است، چنین جنگل های باصفا و پرجاذبه ای وجود داشته باشد.

بهشت پنهان و گمشده تنها واژه ای است که می تواند حق این ناحیه را در بالاترین سطح ممکن به جهت جاذبه و زیبایی وصف ناپذیر ادا کند. عامیانه می گویم که برزن کهن فارغانات زیبا و باستانی واقع در بعد توریستی و جذب توریسم مستحق سرمایه گذاری بدون وقفه است.

نویسنده: مریم دهقانی نظام آبادی

منبع: همگردی

به "سرچشمه دهنه میمند طبیعتی بکر در هرمزگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرچشمه دهنه میمند طبیعتی بکر در هرمزگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید