رشد مالی و ایجاد اشتغال پایدار ارمغان هوشمندسازی مالیات

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، تهران (پانا) - کارشناس اقتصاد پولی و مالی با بیان اینکه فعال شدن بخش تولیدی و کار آفرینی ضمن ایجاد اشتغال پایدار سبب رشد مالی می گردد، بیان کرد در این راستا عایدی دولت هم افزایش می یابد.

رشد مالی و ایجاد اشتغال پایدار ارمغان هوشمندسازی مالیات

ایمان زنگنه، کارشناس اقتصاد پولی و مالی در گفت و گو با پانا با بیان اینکه یکی از نقدهایی که طی سال های گذشته به سیستم مالیاتی کشور وارد بود عدم هوشمندسازی است، مطرح نمود: قبل از افول سیستم نفتی کشور عایدیهای سیستم مالی و بودجه کشور به علت آنکه بخش عمده ای از عایدی کشور از فروش و صادرات نفت حاصل می شد وابسته به مالیات نبود.

زنگنه با بیان اینکه بعد از به وجود آمدن تحریمهای ظالمانه و اثرگذاربودن مبادلات در نظام ارزی نگاه دولت به مالیات شکل تازه ای به خود گرفت، اظهار کرد: در این راستا دولت تصمیم گرفت بخشی عمده ای عایدی خود را به وسیله اخذ مالیات به دست بیاورد. مالیات علاوه بر تامین هزینه های کشور موجب تعادل بخش های مختلف مالی می گردد.مالیات باعث می گردد بیشتر اقشار جامعه به سمت فعالیت های مولد مالی حرکت نمایند.

عضو هیات مدیره کارشناسان دادگستری با بیان اینکه با نگاهی به آمار مالیات اخذشده در سال های گذشته متوجه خواهیم شد بخش عمده مالیات از شرکت و ارگان های، حقوق و دستمزد کارمندان و غیره اخذ شده است، یادآور شد: در این راستا بعضی از بخش های خصوصی و سایر افراد حقیقی از دادن مالیات فرار می کردند و این امر آسیب بزرگی به اقتصاد زده است.

هوشمندشدن سامانه مالیاتی باعث حذف ممیز مالیاتی می گردد

زنگنه ثبت اطلاعات مودیان مالیات به صورت جامع و شفاف را اتفاق بسیار خوب و ارزشمندی برای نظام مالیاتی دانست و اظهار کرد: می توان براساس عایدی مالیات عادلانه از تمام مودیان مالیات دریافت کرد.

وی تاکید نمود: برای به دست آوردن مالیات پایدار نباید مالیات بر سرمایه، دارایی و املاک مستغلات را فراموش کرد و ضروری است که دولت و نمایندگان مجلس به این نکته هم توجه نمایند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هوشمندشدن سامانه مالیاتی از فعالیت سوداگرایانه جلوگیری می نماید، توضیح داد: ضروری است در صورتی که ثابت شد فعالیت مالی شکل سوداگرایانه دارد بیشترین نرخ مالیات را به آن اختصاص دهیم.

زنگنه با بیان اینکه افزایش نرخ مالیات برای فعالیت های سوداگرانه باعث می گردد که این افراد انگیزه فعالیت مالی سوداگرانه کوتاه را دست بدهند، بیان کرد: هوشمندشدن سامانه مالیاتی باعث حذف ممیز مالیاتی و چالش هایی که در مورد بود، می گردد.

وی با بیان اینکه ضروری است با هوشمندشدن مالیات دولت و ارگان های مالیاتی افرادی را که تا به امروز از مالیات دور بودند را رصد و شناسایی نمایند، اظهار کرد: این امر سبب می گردد که ضمن گستردهترشدن چتر مالیاتی افرادی که تراکنش های مالی بالایی دارند و تا به امروز مالیات پراداخت ننموده اند شناسایی شوند و از آنها به صورت عادلانه مالیات اخذ گردد.

این اقتصادان در ادامه گفت: علاوه بر رصد مالی افرادی که تا به امروز از دادن مالیات فرار نموده اند می بایستی ضرری که تا به امروز به اقتصاد کشور و بیت المال به علت پرداخت نکردن وارد نموده اند محاسبه و اخد گردد.

کاهش فعالیت های سیاه با هوشمندسازی مالیات

زنگنه با بیان اینکه شفافشدن مالیات سبب کاهش حجم نقدینگی، فعالیت در بازارهای موازی، تجارت سیاه و غیره می گردد، یادآور شد: حتی اگر کسی وارد این حوزه ها گردد باید مالیات زیادی پرداخت کند و این احتمال وجود دارد که حساب و اقدامات فرد رصد گردد.

حذف و کاهش فعالیت های سیاه در جامعه سبب روی آوردن افراد به کارهای مولد مالی،بخش های تولیدی، کارآفرینی و غیره می گردد.

کارشناس مالی با بیان اینکه فعال شدن بخش تولیدی و کار آفرینی ضمن ایجاد اشتغال پایدار سبب رشد مالی می گردد،بیان کرد: در این راستا عایدی دولت هم افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رشد مالی و ایجاد اشتغال پایدار ارمغان هوشمندسازی مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی و ایجاد اشتغال پایدار ارمغان هوشمندسازی مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید