خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی شوند

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، درحالی که برای خودروهای دپوشده، سرمایه ای تقریباً 100 میلیون دلاری از دو سال و نیم پیش مسکوت مانده است، مسئولان به این مقوله توجه نمی نمایند که این خودروها متعلق به مردم است.

خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی شوند

سید روح الله لطیفی اظهار کرد: گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوزها و تأییدیه های لازم بود و قانونی هم وارد شده باشد، ترخیص می نماید. وی اضافه کرد: حدود 12 هزار و چندصد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال 97 اعلام شد، در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکل های فعال در این بخش در 4 مهلت قانونی، حدود 10 هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا نهاده شد.

لطیفی گفت: حدود 2 هزار و 700 خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از 1100 خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آنها به دلایلی ابطال شده بود. وی ادامه داد: بخشی از این خودروها هم دارای شکایت قضائی به وسیله اشخاص و نهادهای نظارتی بودند و یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودروهایی با بیشتر از 2500 سی سی بودند یا برای کشور آمریکا فراوری شده بودند.

ترخیص این خودروها یک مطالبه عمومی است و علت مسائل این است که بخش عمده ای از این خودروها را شرکت های غیرنمایندگی و به تعداد کمی وارد کشور نموده اند که به علت ناتوانی آنها در هماهنگی های سازمانی تا به امروز نتوانسته اند در ترخیص خودروها پیروز باشند.

بیشتر بخوانید: برداشته شدن موانع ترخیص خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو، درمورد ترخیص خودروها در گمرک با بیان اینکه طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت سفارش را اخذ نمایند، گفت: در سال هایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود، عرف این بود که هم زمان با حمل کالا به سمت گمرکات، ثبت سفارش را اخذ می کردند؛ اما اقدام ناگهانی دولت مبنی بر اجرای قانون و بستن سامانه، تجار را دچار مشکل کرد. وی اضافه کرد: این اقدام ناگهانی دولت باعث شد که تعدادی از خودروها به علت عدم ثبت سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند.

دادفر توضیح داد: اگر کوشش های گمرک نبود، همین تعداد خودروها هم از گمرکات خارج نمی شد؛ چراکه وزارت صمت و به ویژه سازمان توسعه تجارت، در این 4 سال هیچ نیت و برنامه ای برای گره گشایی از مردم حداقل در این موضوع نداشت و تمام مکاتبات کوشش ها و پیگیری ها از سمت گمرکات انجام شد.

دولت در حال حاضر نه تنها به مطالبات مردم در زمینه ترخیص خودروهای وارداتی توجه نمی نماید، در برخورد با مسائل، نوعی ناکارآمدی از خود نشان داده است؛ چراکه این خودرو ها هم اکنون با افت مدل و فرسودگی روبرو شده اند و امکان بازگرداندنشان به شرکت خارجی فراورینماینده میسر نیست.

بیشتر بخوانید: امکان واردات خودروی سواری با ثبت سفارش

دادفر با بیان اینکه تعدادی از خودروهای به جای مانده در گمرکات، بدون ثبت سفارش هستند و تعدادی هم به خاطر مشکل در ثبت سفارش ها توقیف شده اند، گفت: اینها اموال و دارایی های مردم هستند و اگر دولت سریع تر اقدام کند، مشکل این خودروها هم حل خواهد شد. در غیر این صورت احتمالاً این خودروها بنابر برنامه مهندسی شده اولیه، به سازمان اموال تملیکی برده خواهند شد.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو توضیح داد: وزارت صمت برای خروج خودروها از گمرکات هیچ برنامه و قصدی ندارد و علتش هم این است که به خاطر تخلفات در یک دوره مورد مؤاخذه نهاده شدند و الان هم تصمیم گرفتند انتقامش را از واردنمایندگان بگیرند. لازم به ذکر است که در سال های 96 و قبل از آن که واردات خودرو آزاد بود، 60 تا 70 هزار دستگاه خودرو خارجی با ارزبری تقریبی 1 میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ دیدنی ها مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید