تلویزیون بدون زیرخاکی، مرکز و عصرجدید چگونه خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، نوروز و رمضان همیشه از مناسبت های حساس و تاثیرگذار برای تلویزیون است که اگر درست برنامه ریزی گردد، سکوی پرشی برای این رسانه محسوب می گردد و اگر خالی از برنامه های مجذوب کننده باشد، با نقد های جدی و در ادامه ریزش مخاطب روبرو خواهد شد. بر این اساس آغاز سال 1402 به واسطه همزمانی این دو مناسبت حساس، برای مدیران صداوسیما آزمونی مهم تلقی می گردد که در ادامه باید دید چگونه از پس آن برمی آیند؛ خصوصا که سال جاری تلویزیون خودخواسته هیچکدام از بِرند های سابقش را هم در اختیار ندارد و برای ماندن در عرصه رقابت با رسانه های دیگر، نیازمند برگ برنده ای است تا بالاخره خودی نشان دهد.

تلویزیون بدون زیرخاکی، مرکز و عصرجدید چگونه خواهد بود؟

به گزارش ایسنا، کلاه قرمزی، عصرنو، خندوانه، دورهمی، مرکز و زیرخاکی، همگی زمانی از برند های تلویزیون بوده اند که اتفاقا در این سال ها و در همین مناسبت های نوروز و رمضان توانستند جور برنامه های کم مخاطب را به نوعی بکشند و آمار بیننده های تلویزیون را جابه جا نمایند. حال باید دید در سالی که صداوسیما ریسک کنار گذاشتن این بِرند ها را به جان خریده است، آیا برگ برنده های نوی را برای مخاطبان و منتقدانش رو می نماید یا باید روندی تخت و ساکن را در تلویزیون ببینیم که فرصت به دست آمده را از دست رفته می بیند. هرچند از همین حالا می توان فصل نو نون. خ را به عنوان تک امید تلویزیون در این ایام به حساب آورد.

سال هاست تلویزیون با انتقادی مبنی بر کنار گذاشتن یک باره مجری ها، کاراکترها، برنامه ها و برنامه سازانی که محبوب می شوند، روبرو است و در این راستا برنامه های زیادی مثل نود، کلاه قرمزی، سریال مرکز، دورهمی، خندوانه، عصرنو و ... بدون خداحافظی، از آنتن حذف شده اند. مجموعه هایی که هر کدام سرمایه ای بزرگ برای رسانه ملی محسوب می شوند و سال ها زمان و هزینه صرف شده است تا به جایگاهی برسند که تلویزیون بتواند از آن ها در جهت تعامل بیشتر با مخاطب بهره ببرد. حالا مسئله ای که بیش از هر مقوله ای مخاطبان تلویزیون را تحت تأثیر قرار می دهد، فقدان جرقه ها یا اصطلاحا بِرند هایی است که بیننده را پای تلویزیون به دیدن ترغیب کند. پس می توان گفت در شرایط فعلی که صداوسیما با چالش جذب مخاطب روبرو است، دست کم یا باید کوشش کند تا جایگزین های نوی را برای رفته ها معرفی کند و یا اینکه با سازش و تعامل با برنامه سازانِ کهنه کارتر، به بازفراوری برند های مطرحش بپردازد.

اما تلویزیون در مقطعی با همزمانی دو مناسبت مهم روبرو شده است که در این ماه ها اصراری به فراوری و پخش بِرندهایش نداشته و خبری هم از همکاری دوباره با چهره هایی که زمانی توانستند محبوبیت این رسانه را در بین مخاطبان بازگردانند، به گوش نمی رسد. ضمن اینکه مدتی است روندِ در پیش گرفته شده به وسیله مدیران تلویزیون، از سوی مخاطبان و بعضا برنامه سازان قدیمی با گله و انتقاد هایی همراه شده است و از آنجا که اصطلاحا ویترین هر رسانه ای سریال ها و در مجموع برنامه های سرگرم نماینده اش به شمار میرود، به نظر می رسد با شروع سال، مسیر سختی پیش روی صداوسیما باشد.

از جمله منتقدان اخیر عملکرد تلویزیون، جلیل سامان کارگردان ـ سریال زیرخاکی ـ است. مجموعه ای که در این سال ها توانسته بود ناجی صداوسیما در مقاطع حساس باشد، اما سال جاری خبری از فراوری و پخش آن نبود. سامان اخیرا با مقایسه ای درخصوص آمار پخش مخاطبان بالای سریال زیرخاکی در زمان پخش خود با سریال های فعلی صدا و سیما، اینگونه نسبت به شرایط موجود سازمان صدا و سیما واکنش نشان داده است.

این کارگردان که در حال حاضر سریال نوی برای تلویزیون ندارد، فصل سوم زیرخاکی را نوروز 1401 آماده پخش کرد و توانست در میان دیگر سریال های مناسبتی آمار موفقی را ثبت کند. گواه موفقیت این سریال همین که در این سال ها بار ها فصل های مختلفش همچون مجموعه مرکز از شبکه های تلویزیونی بازپخش شده است و در هر تکرار هم بیننده دارد.

جلیل سامان به تازگی در اظهارات منتقدانه درباره اوضاع فعلی صداوسیما چنین گفته است: به قول یکی از دوستان گرچه تلویزیون سالهاست در اوج عزت نبوده اگر دشمنان می خواستند برنامه ریزی نمایند که تلویزیون به این حضیض ذلت بیفتد، به این سرعت نمی توانستند که دوستان توانستند.

این کارگردان در بخش هایی از اظهارات خود در صفحه شخصی اش در فضای مجازی تصریح نموده است که صداوسیما مدت هاست مرجعیت خبر و تفریح را از دست داده است؛ در حالی که می توانست یکی از ارکان فرهنگ و اقتصاد و آرامش روانی جامعه باشد.

هرچند اظهارات منتقدانه جلیل سامان و هنرمندان دیگری نظیر او، از سوی عده ای اینگونه تاویل می گردد که در جستجوی پیشنهادی دوباره از سوی تلویزیون هستند، اما همان طور که در بالا اشاره شد تلویزیون اگر قصد کنار گذاشتن قدیمی ها به انگیزه ایجاد فضای بیشتر برای جوان تر ها را دارد، دومناسبت مهم پیش رو ـ رمضان و نوروز ـ فرصت خوبی است تا خود را به مخاطبان و منتقدانش اثبات کند.

منبع: فرارو

به "تلویزیون بدون زیرخاکی، مرکز و عصرجدید چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون بدون زیرخاکی، مرکز و عصرجدید چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید