بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی را می توانیم با استفاده از ظرفیت محلی حل کنیم

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، میراث آریا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی را می توانیم با استفاده از ظرفیت محلی حل کنیم.

بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی را می توانیم با استفاده از ظرفیت محلی حل کنیم

مهندس سید عزت الله ضرغامی در گفت و گو با شبکه خبر در حاشیه نشست کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای پاسخگویی به سوالات تخصصی کنندگان محترم میهمان کمیسیون فرهنگی بودیم.

مهندس ضرغامی ضمن تشکر از کنندگانی که طرح سوال کردند، گفت: تمامی کنندگانی که طرح سوال کرده بودند یا تقریبا قانع شدند یا زمان دیگری برای پاسخگویی تفصیلی معین شد و تقریبا سوالات کنندگان به صفر رسید و نیازی به مطرح شدن سوالات در صحن نیست و البته این موضوع وظیفه من را سنگین تر می کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با بیان اینکه ما در سالهای گذشته در حوزه میراث فرهنگی گرفتار غفلت بودیم، تاکید کرد: کارهای زیادی که در این یک سال در حوزه زیرساخت ها انجام داده ایم، نیاز به زمان دارد تا اثرات خود را نشان دهد.

او با بیان اینکه گزارش عملکرد یک ساله وزارتخانه را ارائه دادم و سعی کردم اقداماتم در راستای وعده هایی که در زمان رای اعتماد داده بودم را شرح دهم، شرح داد: یکی از مهمترین مسائل ما در حوزه میراث فرهنگی، مسئله بافت ها و بناهای تاریخی است.

ضرغامی در ادامه افزود: ضمن اینکه ارزش بناهای تاریخی بسیار بالاست و ما وظیفه داریم میراث فرهنگی را حفظ کنیم، اما متقابلا در حوزه تملک، باید پول ابنیه تاریخی که ثبت وزارت می شود را به صاحبانش پرداخت کنیم و این اعتبار در سالهای گذشته در نظر گرفته نشده است. لذا همین الان صاحبان بناهای زیادی منتظر دریافت پولشان هستند. البته در پی راهکار مشترکی با کمیسیون هستیم تا خدای نکرده ظلمی در حق کسی صورت نگیرد.

او در ادامه با اشاره به بحث حریم های در نظر گرفته شده برای بناهای تاریخی گفت: این حریم ها برای مردم در شهرهای مختلف مسائلی ایجاد کرده است. آقای رئیس جمهور هم در سفرهای استانی با این مسائل مواجهند. بعضی از کنندگان مجلس که به عنوان سوال کننده آمده بودند بطور جدی در مورد این حریم ها معترض بودند و من شرح دادم که ما حریم های مختلفی داریم.

او افزود: یکی از وظایف ما این است که حریم ها را درست روشن کنیم، چرا که بعضی حریم ها در سالهای گذشته بصورت کارشناسی تنظیم نشده است.

عزت الله ضرغامی در ادامه شرح داد: در یکسری حوزه هایی که مشکل بافت داریم با همین نگاهی که به معین حریم ها داریم مسئله کنندگان حل شد اما در مورد بافت های تاریخی که اصولا نمی شود دستکاری کرد تلاش داریم تا برای هر استان با توجه به ویژگی های خاص آنجا نسخه مخصوصی بپیچیم.

او افزود: مثلا در جایی مثل یزد یا میبد، آن بافت باید حفظ شود و خود مردم هم این را می خواهند و ما باید با اعطای وام و تسهیلات به مردم به آنها کمک کنیم تا خودشان در حفظ بنا مشارکت کنند و در عین حال مسائلشان نیز حل شود.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه در بسکمک جاها مشکل جدی نداریم و با استفاده از ظرفیت محلی می توانیم مسائل را حل کنیم، شرح داد: قوانین میراث فرهنگی به نوعی شاغول ما هستند و معتقدم ضمن اینکه این شاغول همیشه باید برقرار باشد، مسائل مردم را نیز باید رفع کنیم.

منبع: همگردی

به "بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی را می توانیم با استفاده از ظرفیت محلی حل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی را می توانیم با استفاده از ظرفیت محلی حل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید