آموزش بقا در طبیعت به یاری کارگاه گردشگری ارسباران

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، اگر شما از پیاده روی، کمپینگ، کوه نوردی یا هر فعالیت در فضای طبیعی لذت می برید، پس باید بدانید که چه غافلگیری های غیرمنتظره ای ممکن است رخ دهد. این بدان معنا نیست که شما باید از آن اجتناب کنید یا همه برنامه های خود را لغو کنید و در خانه بمانید، اما بسیار مهم و مفید است که بدانید چگونه در شرایط خاص و بحرانی در طبیعت زنده بمانید حتی اگر چیزی همراه خود نداشته باشید. ما در این مقاله با یاری کارگاه گردشگری اصول اولیه زنده ماندن در طبیعت و آنچه را که باید برای یافتن آب، ساختن سرپناه، به دست آوردن غذا و دادن سیگنال و یاری گرفتن از دیگران انجام دهید را به شما آموزش می دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش بقا در طبیعت به یاری کارگاه گردشگری ارسباران آموزش بقا در طبیعت

نکات ضروری برای یاری به زنده ماندن در طبیعت

تا حالا این سؤال را از خودتان پرسیده اید که اگر در طبیعت در شرایط بحرانی قرار گرفتید، آیا می توانید با آن کنار بیایید؟ در اینجا چندین نکته از یک متخصص مثل کارگاه گردشگری ارسباران آورده شده است که به شما یاری می نماید تا در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی از این شرایط به خوبی عبور کنید.

آگاهی از محیط به یاری دوره مدیر فنی بند ب

قبل از رفتن به طبیعت زمانی را برای یادگیری آنچه ممکن است با آن روبرو شوید اختصاص دهید. زیرا آمادگی و پیش بینی مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید می تواند به شما یاری کند تا از یک موقعیت سخت به طور کامل جلوگیری کنید. همواره به یاد داشته باشید که بقا در طبیعت مهارتی است که باید دائماً تقویت گردد و با دانش زیادی پشتیبان گردد بنابراین در این راه می توانید از کارگاه گردشگری و مدیر فنی بند ب یاری بگیرید.

آرامش خود را حفظ کنید

وقتی در طبیعت هستید، وحشت یکی از بزرگ ترین خطرات است. اگر عصبی یا ترسیدید، بدن به طور طبیعی به حالت جنگ یا گریز می رود. اما نکته مهم توانایی کنترل آرامش خود است.

وقتی وحشت می کنید، آدرنالین آغاز به پمپاژ در بدن می نماید، ضربان قلب و تنفس شما تسریع می گردد، هضم کاهش می یابد یا متوقف می گردد، رگ های خونی و ماهیچه ها منقبض می شوند. شما می توانید با تنفس عمیق آهسته، آواز خواندن یا زمزمه کردن و حتی اضافه کردن امگا 3 به رژیم غذایی خود به آرامش خود یاری کنید.

یافتن آب برای بقا

یافتن آب

برای بقا در طبیعت مهم ترین کار پیدا کردن آب است. در اینجا چند راه برای یافتن آب در طبیعت وجود دارد:

جمع آوری آب باران

اگر در جایی که هستید باران می بارد، چیزی برای جمع آوری آب باران پیدا کنید. این می تواند بطری و یا هر چیزی باشد که بتواند آب باران را در خود نگه دارد و ذخیره کند.

در پی یک نهر باشید

اگر می توانید یک نهر جاری پیدا کنید، این برترین گزینه برای منبع آب است. یک جریان آب دارای باکتری و انگل کمتری است، بنابراین اگرچه 100% برای آشامیدن بی خطر نیست، اما همچنان منبع خوبی برای آب است زیرا اولویت اصلی شما اکنون زنده ماندن است. حتی اگر کمی از آب مریض شوید، هنوز زنده هستید.

کشیدن پارچه در جنگل

یک تکه پارچه را به پای خود ببندید و با پارچه روی زمین در میان جنگل قدم بزنید. شبنم گیاهان اطراف را جذب می نماید، در نتیجه شما چیزی برای نوشیدن خواهید داشت.

از پیراهن خود برای جمع آوری شبنم بهره ببرید

یکی دیگر از راه های جمع آوری آب استفاده از پیراهن است. به سادگی پیراهن را روی زمین فشار دهید و هنگامی که مقداری آب جذب شد، پیراهن را فشار دهید و آب را از آن بنوشید یا در یک بطری آب بریزید.

از کوه ها بهره ببرید

اگر در نزدیکی کوه هستید، این احتمال وجود دارد که یک جریان آب در نزدیکی آن باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یک خط موازی با کوه قدم بزنید و ممکن است با نهر و منبع آب روبرو شوید.

مورچه ها نیز می توانند مفید باشند

اگر مورچه ها را دیدید که از درختی بالا می فرایند، این احتمال وجود دارد که جایی که می فرایند، آب وجود دارد. مقداری لباس در آن نقطه قرار دهید تا مقداری آب جذب و جمع آوری گردد. گزینه دیگر جستجو در سوراخ های درختی است که مرده یا در حال پوسیدگی هستند.

جستجو در زیر صخره ها

تبخیر به وسیله سنگ ها کند می گردد، بنابراین فرصتی برای یافتن مقداری آب یا شبنم در زیر آنها وجود دارد. برترین زمان برای جستجوی شبنم یا آب در زیر صخره ها درست قبل از سحر است. حتی اگر فقط مقداری رطوبت وجود دارد، از یک پارچه برای جذب آن بهره ببرید.

در پی گیاهان و پوشش گیاهی باشید

اگر گیاهان و پوشش گیاهی را در اطراف می بینید، شاید منبع آبی وجود داشته باشد که می تواند در نزدیکی آن باشد، بنابراین ارزش آنالیز آن را دارد.

یادتان باشد که آب دریاچه ها، برکه ها، نهرها و رودخانه ها را استریل کنید. همواره باید هر آبی را که از بدنه آبی در طبیعت جمع آوری می کنید بجوشانید. اگر ظرف فلزی دارید می توانید آن را روی آتش بگذارید تا حداقل 20 دقیقه بجوشد تا استریل گردد. اگر ظرفی ندارید که می توانید آن را روی آتش بگذارید، همچنان می توانید آب را با یک گودال در حال جوش بجوشانید.

پیدا کردن غذا

بدون هوا و آب نمی توانید زندگی کنید، اما برای داشتن انرژی خوردن غذا هم مهم است. برای زنده ماندن در طبیعت، باید قوی باشید و بتوانید فکر کنید. به همین علت است که بدن شما به انرژی احتیاج دارد. برترین غذا برای مصرف در این شرایط، غذایی است که به راحتی پیدا می گردد اما حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی و انرژی است. در ادامه چند گزینه برای غذا در طبیعت به شما معرفی می کنیم.

درختان با پوست داخلی خوراکی

در طبیعت به احتمال زیاد پوست داخلی خوراکی زیادی برای مصرف خواهید یافت. اگر مزه خوبی ندارد، اما منبع انرژی برای زنده ماندن در آن لحظه است.

درختان آجیل

در پی درختان آجیل در منطقه بگردید زیرا میوه های آنها نیز برای خوردن بی خطر هستند.

انواع توت ها

توت ها مقادیر زیادی قند دارند تا شما را سرحال و پرانرژی نگه دارد. فقط مراقب باشید توت های سمی را نچینید، زیرا همه توت ها بی خطر و خوراکی نیستند.

حشرات

حشرات در واقع بسیار مغذی هستند. آنها سرشار از پروتئین، آهن، کلسیم و چربی های سالم هستند، بنابراین اگر به آن فکر کنید، خوردن آنها عجیب خواهد بود.

نکته: توصیه می گردد که غذای خود را در طول عصر بخورید. بدن هنگام متابولیسم غذا تمایل به ایجاد گرما دارد، بنابراین به این ترتیب می توانید در طول عصر که دما کاهش می یابد و هوا سرد می گردد کمی گرم تر شوید.

نکته 2: اگر قصد دارید گل های خوراکی و سبزی ها سالاد را جمع آوری کنید، باید بدانید که آنها کم انرژی هستند؛ بنابراین، خیلی سخت کار نکنید و انرژی زیادی را برای جستجو و جمع آوری آنها هدر ندهید، زیرا با مصرف آنها بیشتر از چیزی که واقعاً به دست می آورید هدر خواهید داد.

ساخت پناهگاه

یک درخت افتاده یا کنار صخره پیدا کنید. شما می خواهید پناهگاه خود را در برابر یک سطح بزرگ بسازید که می تواند باد را مسدود کند و شما را از حیوانات درنده پنهان کند. در نزدیکی منبع آب خود (اگر منبعی دارید) درختان افتاده یا سنگ های بیرون زده را جستجو کنید.

اطمینان حاصل کنید که هیچ حیوانی در اطراف زندگی نمی نماید.

شاخه های بزرگ را به درخت یا کنار صخره تکیه دهید. در طبیعت معمولاً پر از شاخه های افتاده است، بنابراین لازم نیست خود درختان را جدا کنید. در پی شاخه های بزرگ تر بگردید و آنها را تاحدامکان به درخت یا صخره تکیه دهید.

سرپناه را کوچک کنید. هر چه پناهگاه کوچک تر باشد، گرم کردن آن با گرمای بدن برای شما آسان تر خواهد بود.

شکاف های بین شاخه های بزرگ تر را با شاخه های کوچک تر پر کنید. سپس، کل پناهگاه را با برگ و خاشاک بپوشانید.

زمین داخل پناهگاه را با برگ های خشک بپوشانید. اگر روی زمین مرطوب بخوابید، نمی توانید گرمای بدن خود را حفظ کنید. لایه ای از برگ های خشک را در داخل پناهگاه خود انباشته کنید تا مقداری عایق در برابر کثیفی و سرما در زیر خود ایجاد کنید.

بدون کبریت آتش روشن کنیم

چگونه بدون کبریت آتش روشن کنیم

در صورت نداشتن کبریت یا فندک، 4 راه اصلی وجود دارد که می توانید از آنها برای روشن کردن آتش بهره ببرید:

اصطکاک

اصطکاک رایج ترین روشی است که برای ایجاد آتش استفاده می گردد. یک مثال معمول مالش چوب به هم با استفاده از کمان یا مته دستی است.

جرقه

شما می توانید با ایجاد جرقه با استفاده از سنگ چخماق یا باتری با پشم، آتش ایجاد کنید.

خورشید

این روش با متمرکز کردن پرتو خورشید انجام می گردد. معمولاً فقط با مواد مناسب و هوای صاف کار می نماید.

از لنز شیشه ای بهره ببرید

اگر دید واضحی از خورشید دارید، می توانید از ذره بین برای روشن کردن آتش بهره ببرید. بهتر است از یک ذره بین که بتوانید بچرخانید بهره ببرید و نه از ذره بین دسته دار کلاسیک.

سیگنال برای یاری

اگر متوجه شدید که در طبیعت سرگردان شده اید، احتمالاً ایده خوبی است که مکان خود را علامت بزنید. چند راه برای علامت دادن برای یاری وجود دارد:

آغاز یک آتش سوزی

روشن کردن آتش راهی برای علامت دادن به دیگران برای یاری است. در طول روز، دود قابل مشاهده است و در طول شب آتش از بالا قابل مشاهده است. اگر هدف از آتش نشان دادن یاری است، سعی کنید آن را در فضای باز روشن کنید تا در صورت عبور هواپیما یا هلیکوپتر، درختان جلوی دید آن را از بالا نگیرند.

استفاده از آینه

مانند برافروختن آتش، اگر یک آینه کوچک بهره ببرید، می توانید از آن برای یاری گرفتن در صورت مشاهده هواپیما یا هلیکوپتر بهره ببرید. البته این کار فقط در طول روز قابل انجام است، زیرا باید از اشعه های خورشید برای برخورد با آینه و انعکاس آن به هواپیما یا هلیکوپتر بهره ببرید.

استفاده از سنگ، چوب، شاخه

با استفاده از سنگ، چوب، شاخه یا هر چیز دیگری که می توانید روی زمین بگذارید، کلمه یاری را املا کنید. شما باید کلمه را در فضای باز که چیزی آن را پوشانده یا پنهان نمی نماید املا کنید. به این ترتیب، اگر یک هواپیما یا هلیکوپتر پرواز کند، می تواند کلمه را از بالا تشخیص دهد.

نکته: اگر کلمه یاری را در مکانی که نزدیک پناهگاه، محل سکونت یا مکان شما نیست، املا می کنید، سعی کنید یک نشانگر یا فلش روی زمین که مکان فعلی شما را نشان می دهد، املا، ترسیم یا حک کنید، تا امدادگران بدانند کجا را جستجو نمایند.

جمع بندی

یادتان باشد که زندگی در طبیعت به مهارت های بیشتری نیز احتیاج دارد. پیمایش در منظره وسیع، یافتن همه چیزهای ضروری زندگی، تشخیص خطرات، و غیره. برای این کار شما باید حواس پنج گانه خود را آموزش دهید. ردیابی حیوانات، زبان پرندگان و نحوه برپایی آتش بدون کبریت و فندک، یافتن آب و سرپناه داشتن موضوعاتی است که در طول دوره بقا با یاری کارگاه گردشگری ارسباران آموزش خواهید گرفت.

منبع: هفت گنج

به "آموزش بقا در طبیعت به یاری کارگاه گردشگری ارسباران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش بقا در طبیعت به یاری کارگاه گردشگری ارسباران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید