کلاهبرداری سایبری این بار با رسید سازهای جعلی!

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، خبرنگاران/کرمان رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: مجرمان سایبری با نصب برنامه های رسید ساز جعلی بر روی گوشی های هوشمند یا تبلت در معاملات، بدون واریز هیچ گونه وجهی فقط با نشان دادن رسید واریز، از شهروندان و کسبه کلاهبرداری می کنند.

کلاهبرداری سایبری این بار با رسید سازهای جعلی!

سرهنگ امین یادگار نژاد در جمع وبلاگ دیدنی ها در تشریح این نوع کلاهبرداری اظهار کرد: مجرمان سایبری در هنگام خرید کالا از کسبه یا شهروندان که کالایی را در سایت های واسط برای فروش ثبت کرده اند، در هنگام معامله با دریافت شماره کارت بانکی فروشنده با ادعای واریز وجه با گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید واریز، کالا را از فروشنده دریافت می کنند.

وی افزود: فروشگاه های اینستاگرامی یا تلگرامی که درگاه پرداخت بانکی ندارند و دریافت وجه را به هنگام تحویل کالا منوط کرده اند بهترین سوژه برای مجرمان سایبری هستند که از برنامه های رسیدساز جعلی استفاده می کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان یادآور شد: در واریز وجه با رسید سازهای جعلی هیچ تبادل مالی اتفاق نیفتاده و هیچ پولی به حساب فروشنده واریز نشده و فقط به صورت تصویری و کاملاً دیجیتالی رسید ایجاد شده و همین امر باعث می شود تا مجرمان سایبری اقدام به خریدهای اینترنتی از دیگران کرده اما بعد از تحویل کالا هیچ هزینه ای را بابت آن پرداخت نکنند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه رسیدهای جعلی رسید ساز چاپی نیست، افزود: مجرمان سایبری در خرید خود با نشان دادن تصویر رسید واریز وجه به فروشنده که چهار رقم آخر کارت فروشنده درج شده از سوژه های خود کلاهبرداری می کنند.

یادگارنژاد در خصوص بهترین روش برای جلوگیری از سوء استفاده های مالی با رسید سازهای جعلی در معاملات گفت: در فروشگاه ها و افرادی که دستگاه کارتخوان بانکی دارند، حتما از خریدار بخواهند وجه خرید را از طریق کارتخوان بانکی پرداخت کنند و افرادی که دستگاه کارتخوان بانکی ندارند حتما منتظر دریافت پیامک واریز وجه بمانند و تا زمانی که پیامک دریافت نکرده یا شخصا از طریق همراه بانک یا روش های دیگر از دریافت وجه مطمئن نشده اند کالایی تحویل ندهند.

رییس پلیس فتا استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر تمام بانک ها برای راحتی و آگاهی مشتریان خود از تراکنش های بانکی سیستم پیامکی دارند، افزود: فعال بودن پیامک بانکی مانعی برای این دست کلاهبرداری ها است، اما مجرمان سایبری با ادعای اینکه پول واریز شده، ولی بانک پول را نگهداشته و ظرف 72 ساعت بعد واریز می شود و سعی دارند فروشنده را قانع کرده تا کالا را دریافت کنند.

وی دانستن موجودی حساب بانکی را نیز ضروری خواند و گفت: فروشنده با آگاهی از موجودی حساب بانکی خود می تواند مطمئن شود که وجهی به حساب بانکی او واریز شده یا نشده است.

یادگار نژاد تاکید کرد: در معاملات آنلاین حتما شهروندان توصیه های پلیس فتا را جدی بگیرند تا با رعایت مواردی ساده، در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کلاهبرداری سایبری این بار با رسید سازهای جعلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهبرداری سایبری این بار با رسید سازهای جعلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید