پورت HDMI در برابر DisplayPort؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، برای وصل کردن مانیتور به کیس معمولا دو پورت HDMI و DisplayPort بیشترین محبوبیت را دارند. هر دو تکولوژی طی سال های گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته اند و در نتیجه امکانات بیشتری را دریافت نموده اند. نسخه های تازه این تکنولوژی به حدی پیشرفته شده اند که بیشتر کاربران از نهایت توان آن ها استفاده نمی نمایند. اما در هر صورت برای گیمرها توان این دو پورت اهمیت زیادی دارد و در ادامه به تفاوت بین آن ها می پردازیم.

پورت HDMI در برابر DisplayPort؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟

HDMI چیست؟

HDMI مخفف رابط چند رسانه ای باکیفیت است که در کل محبوبیت بسیار زیادی دارد. درون کانکتور HDMI نوزده پین قرار گرفته است که قادر به انتقال صدا و تصویر هستند. در کل 5 نوع کانتکور HDMI وجود دارد که نوع A محبوب ترین کانکتور محسوب می گردد.

اولین کابل HDMI در سال 2003 راهی بازار شد و طی این سال ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است. خود کابل های HDMI هم انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال کابل های استاندارد برای گیمینگ مبتنی بر رزولوشن 1080i مناسب هستند و کابل های HDMI پرسرعت می توانند تصاویر 4K Ultra HD را هم منتقل نمایند. این نوع کابل های HDMI پرسرعت از تکنولوژی FreeSync شرکت AMD هم پشتیبانی می نمایند که برای گیمرها قابلیت مهمی به شمار میرود.

از بزرگ ترین معایب کابل های HDMI می توانیم به عدم پشتیبانی از G-Sync و افت عملکرد در صورت استفاده از کابل های دارای میزان بیش از 2 متر اشاره کنیم. بعلاوه نباید عدم پشتیبانی از چند مانیتور را از قلم بیندازیم. باید خاطرنشان کنیم کنسول های تازه مانند ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 فقط از پورت HDMI بهره می برند و به همین دلیل این مقایسه برای گیمرهایی است که برای گیمینگ از PC استفاده می نمایند.

DisplayPort چیست؟

پورت DisplayPort از جهات مختلف شباهت زیادی به HDMI دارد اما در کل بین گیمرها به شدت محبوب است. در حال حاضر دو نوع DisplayPort استاندارد و مینی وجود دارد و مانند HDMI بین نسخه های مختلف آن از نظر امکانات تفاوت های مختلفی دیده می گردد.

این پورت از تکنولوژی های G-Sync و FreeSync پشتیبانی می نماید و تازهترین نسخه آن می تواند بازی های مبتنی بر رفرش ریت 240 هرتز را هم در مانیتور پخش کند. البته در صورت استفاده از رزولوشن 4K HDR باید به رفرش ریت 144 هرتز بسنده کنید. ضمناً باید به پشتیبانی از چند مانیتور هم اشاره کنیم.

کدام پورت برای گیمینگ بهتر است؟

روی هم رفته هر دو پورت برای گیمینگ مناسب هستند اما اگر از جمله های گیمرهای حرفه ای هستید که می خواهید از رزولوشن و رفرش ریت بالا بهره ببرید، بدون شک چاره ای جز استفاده از DisplayPort ندارید. فناوری های FreeSync و G-Sync برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارند زیرا جذابیت بازی را دوچندان می نمایند. اگر سیستم شما دارای کارت گرافیک انویدیا است، پس برای لذت بیشتر باید از DisplayPort بهره ببرید.

ضمناً با توجه به اینکه روز به روز کاربران بیشتری به استفاده از سیستم های مبتنی بر چند مانیتور روی می آورند، با DisplayPort به راحتی می توانید چند مانیتور را به سیستم وصل کنید. باید خاطرنشان کنیم DisplayPort معجزه نمی نماید و برای بهره گیری از حداکثر توان آن، کامپیوتر از نظر سخت افزاری باید چنین قابلیتی را داشته باشد.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "پورت HDMI در برابر DisplayPort؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورت HDMI در برابر DisplayPort؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید