فرق اتو و بخارگر چیست؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، آیا از چروک بودن همیشگی لباس هایتان خسته شده اید؟ اتو ندارید یا هرگز از اتوی خود استفاده نمی کنید چون به فضا و کوشش بسیاری احتیاج دارد؟ در این صورت، احتمالا بخارگر یا همان اتو بخار ایستاده به کارتان می آید. استفاده از بخارگر روشی مؤثر برای از بین بردن چین و چروک تقریبا هر پارچه ای است اما آیا تابه حال به این فکر نموده اید که فرق اتو و بخارگر چیست؟ چرا این روزها بسیاری از مردم به خرید بخارگر علاقه مند شده اند؟ اگر پاسخ این سؤالات را نمی دانید به خواندن این مقاله ادامه بدهید. در ادامه، هرآنچه باید درباره تفاوت های اتو و بخارگر بدانید را می خوانید.

فرق اتو و بخارگر چیست؟

فرق اتو و بخارگر

برای اینکه بخواهید میان اتو و بخارگر، یکی را انتخاب کنید، باید در وهله اول تفاوت های میان این دو را بدانید. فرق اتو و بخارگر چیست؟ چرا در برخی از موارد اتو بهتر از بخارگر است و گاهی اوقات باید از بخارگر به جای اتو استفاده کنیم؟

بخارگر لباس یکی از انواع اتو است که جریان بخار داغ را از یک ابزار دستی متصل به مخزن آب، به سمت لباس یا وسایل پارچه ای خانه راهنمایی می نماید. بخار به پارچه برخورد می نماید تا نخ ها و الیاف سفت شده آن را نرم کند. در نتیجه، چین و چروک های ناشی از شستشو، خشک کردن یا برای مدتی طولانی روی هم تلنبار شدن را از بین می برد. در واقع، شما بدون تماس مستقیم با بخار آب یا مواد مخصوص اتو بخار لباس، جریان بخار آب را روی یک بخش چروک شده از لباس راهنمایی و کنترل می کنید.

در مقابل، موقع اتو کشیدن اتو در امتداد لباس یا پارچه با حرکت دادن بخش صاف، نوک تیز و گرم شده دستگاه مستقیما روی لباس راهنمایی می گردد تا به چین و چروک ها فشار وارد کند یا آن ها را با بخار آب از بین ببرد. در کار با اتو، این دست شماست که جهت اتو را کنترل می نماید.

اتو یک وسیله کوچک خانگی است که می توانید آن را کاملا کنترل کنید و چین و چروک ها را با حرکت دست خود از بین ببرید. بخارگر لباس باعث می گردد که بخار آب داغ چین و چروک ها را برطرف کند.

مزایای اتو در مقایسه با بخارگر

اتوی لباس با پایه ای فلزی در دست قرار می گیرد تا لباس را روی سطحی صاف یا میز اتو فشار بدهید و چین و چروک های آن را از بین ببرید. اتوها برای لباس هایی مانند شلوار مناسب هستند که به خط اتو احتیاج دارند. البته، ایجاد خط اتو روی لباس ها نیز دشواری های خاص خود را دارد. به طور کلی، اتو برای لباس هایی به کار می رود که پارچه های سنگین تر مانند کتان یا جین دارند و باید درزها و خطوط اتوی آن ها کاملا معین باشد. حتی برترین اتو بخار ایستاده یا بخارگر نیز نمی تواند خط اتویی به صافی و یکدستی اتو ایجاد کند. علاوه بر این، در مواقعی که عجله دارید، اتو بهتر است چون سریع تر چین و چروک ها را برطرف می نماید.

مزایای بخارگر در مقایسه با اتو

کسانی که از بخارگر استفاده می نمایند، معمولا برای این کار خود دلایل مختلفی دارند. از میان دلایل آن ها 7 مزیت از همه مهم تر است.

1. کمتر به لباس ها آسیب می زند

اگر تابه حال لباس هایتان را سوزانده باشید، می دانید که استفاده از اتو با خطراتی همراه است و به همین علت موقع کار با آن باید بیشتر توجه کنید. هنگام استفاده از اتو باید حواستان به این مسئله باشد چون باید دمای اتو را بر اساس برچسب مراقبت از لباس تنظیم کنید. برخی از لباس ها برای اتو شدن به دمای بالاتر احتیاج دارند و برای اتو کردن برخی از آن ها باید دمای اتو را کمتر کنید.

خوشبختانه، بعید است که برترین بخارگر دستی به لباس شما آسیبی برساند چون در تماس مستقیم با هیچ فلز داغی نیست. بنابراین، اگر قصد دارید چین و چروک های پارچه ها و بافت های ظریف مانند ترمه یا ابریشم را برطرف کنید، باید بخارگر را انتخاب کنید. بخارگر مستقیما با پارچه های حساس تماس پیدا نمی نماید. در نتیجه، احتمال اینکه لباس باارزش شما را در اثر حرارت زیاد خراب کند، کمتر است.

2. به تکنیک خاصی احتیاج ندارید

اتو کردن لباس ها یک هنر است. برای اینکه اتو کشیدن فایده ای داشته باشد، باید تکنیک های حرکت دادن به موقع لباس های خود در اطراف میز اتو و نحوه فشار دادن اتو بر برخی از بخش های لباس را بدانید. اگر در پی روشی سریع و آسان برای برطرف چین و چروک ها هستید، یک بخارگر می توانید به شما یاری کند.

3. احتیاج به نگهداری خاصی ندارد

مهم ترین فرق اتو و بخارگر در روش نگهداری آن ها است. اتوها در طول زمان رسوب می گیرند که ممکن است به لباس منتقل گردد و به آن آسیب برساند. برای حفظ کارایی اتو، باید کف آن را به طور منظم تمیز کنید تا اثری از زنگ زدگی و رسوب های سخت باقی نماند. در مقابل، بخارگرها به چنین روشی برای تعمیر و نگهداری احتیاج ندارند.

4. به فضای کمتری برای نگهداری احتیاج دارد

بخارگرهای دستی، کاری شبیه به اتو انجام می دهند اما جمع وجورتر هستند و برای نگهداری به فضای کمتری احتیاج دارند. به جای اینکه یک اتو و میز اتو را در گوشه ای از اتاق نگه دارید، می توانید یک بخارگر دستی را در قفسه ها قرار بدهید. علاوه بر این، سفر کردن با یک بخارگر کوچک بسیار ساده تر از همراه بردن اتو در سفر است.

5. کاربری ساده تری دارد

حتی اگر قصد استفاده از میز اتو را نداشته باشید، باید سطح صافی را پیدا کنید که بتواند تماس مستقیم با گرما را تحمل کند. در عوض، استفاده از بخارگر دستی بسیار ساده تر است. می توانید لباس خود را روی قلاب چوب لباسی آویزان و محکم کنید و با دست بخارگر را از بالا به پایین لباس حرکت دهید تا چین و چروک هایش از بین بروند.

6. برای لباس های معمولی مناسب تر است

فرق اتو و بخارگر در این است که اتو برای لباس های رسمی تر که باید کاملا صاف و اتو کشیده باشند، مناسب است. اگر شغلی دارید که به لباس رسمی تری احتیاج دارد و باید یقه و آستین هایی کاملا صاف داشته باشد، به اتو احتیاج پیدا می کنید.

در مقابل، دستگاه های بخارگر برای لباس های معمولی کاملا کافی هستند. بیشتر پارچه ها با بخارگر کاملا صاف می شوند. البته، برای برطرف چین و چروک پارچه های سنگین تر مانند پنبه یا کتان، گاهی اوقات ضروری است که چند بار از بخارگر بهره ببرید تا چروک های سرسخت تر از بین بروند.

7. بخارگر کاربرد بیشتری دارد

برخی از افراد برای برطرف چین و چروک های لباس خود فقط از اتو استفاده می نمایند اما آیا می توانید این وسیله را برای اهداف دیگری هم به کار ببرید؟ بخارگرها نسبت به اتوها تنوع بسیار بیشتری دارند و برای مقاصد مختلفی به کار می روند. آیا می دانستید که می توانید علاوه بر تمیز کردن پرده ها و مبلمان، برای ضدعفونی کردن پارچه ها و برخی از سطوح از بخارگر بهره ببرید؟ بخار آب یک بخارگر می تواند بدون احتیاج به مواد شیمیایی آینه ها و شیشه پنجره های شما را هم تمیز کند.

موقع استفاده از اتو یا بخارگر دقت کنید

فرقی نمی نماید که در حال استفاده از اتو باشید یا بخارگر، به هرحال، باید مراقب باشید که اجزای گرم شده این وسایل با دست و پوست شما تماس پیدا نکند. نکاتی که باید برای ایمنی موقع کار با اتو یا بخارگر به آن ها توجه کنید، عبارت اند از:

  • برای جلوگیری از تماس دست با بخار داغ، دست ها را روی دسته بخارگر قرار بدهید. شاید برای رسیدن بخار به پشت پارچه بخواهید آن را ثابت نگه دارید و یکی از دستانتان را پشت پارچه بگیرید اما از قلم نیاندازید که بخار آب می تواند به وسیله پارچه به دست شما برخورد کند.
  • اتو را باید همواره زیر نظر داشته باشید. مطمئن شوید که انگشتانتان حتی به طور تصادفی در امتداد سطح گرم شده اتو یا در نزدیکی بخار آب در جلوی اتو قرار ندارند.
  • همواره پس از اتمام کار، بخارگر و اتو را خاموش کنید. البته، برخی از انواع اتو یا بخارگر دارای گزینه خاموش شدن اتوماتیک هستند و پس از گذشت مدت زمان معینی دستگاه خود به خود خاموش می ود.
  • هنگام استفاده از اتو یا بخارگر، بچه ها و حیوانات خانگی را از آن دور نگه دارید.
  • بخارگر و اتو را برای اتو کردن لباس های چرمی، جیر یا هر لباسی که ممکن است هنگام گرم شدن ذوب گردد، به کار نبرید. برای برطرف چین و چروک چنین لباس هایی بهتر است آن ها را به خشک شویی بدهید.
  • قبل از آغاز استفاده از بخارگر یا اتو، دستورالعمل های مربوط به تمیز کردن لباس خود را که در برچسب داخلی آن نوشته شده بخوانید.
  • در صورت داشتن ابزار مناسب، نگه داشتن لباس ها به برترین شکل کار ساده ای خواهد بود. بخارگر یا اتو می تواند لباس های شما را به برترین شکل حفظ کند. اگر فرق اتو و بخارگر را بدانید، هر وسیله را برای پارچه خاصی به کار می برید و نگران چین و چروک های هیچ لباسی نخواهید بود.

کلام آخر

موقع تشخیص فرق اتو و بخارگر و انتخاب برترین آن ها برای خود، باید به موقعیتی که با آن روبه رو هستید توجه کنید. آیا می خواهید لباس هایی ضخیم و چروک را صاف کنید؟ آیا قصد دارید که چین و چروک های پیراهنی با پارچه نازک تر را برطرف کنید؟ پرده هایتان چروکیده و کثیف شده اند؟ برای موقعیت اول اتو مناسب تر است اما برای حالت دوم و سوم باید بخارگر را انتخاب کنید. استفاده از بخارگر به شما این امکان را می دهد که چروک های لباس یا پارچه را سریع تر و ساده تر برطرف کنید اما برای پارچه های ضخیم چندان کاربرد ندارد.

منبع: HomeDepot

منبع: دیجیکالا مگ

به "فرق اتو و بخارگر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق اتو و بخارگر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید