علت پرحرفی در بچه ها

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، پرحرف بودن فرزندتان صفت بدی نیست اما وقتی مکالمه به نظر بی خاتمه می رسد یا در زمان و مکان اشتباه رخ می دهد، باعث ناراحتی دیگران می گردد.

علت پرحرفی در بچه ها

به گزارش وبلاگ دیدنی ها به نقل از وبلاگ دیدنی ها ، نازنین دسترنج، کارشناس ارشد مشاور خانواده، مشاور و درمانگر کودک ، مدرس بین المللی سبک های فرزندپروری و تربیت خانواده ، درباره علت پرحرفی در بچه ها اظهار کرد: روز های اولی که کودک اولین کلمات را بیان می نماید والدین ذوق زده می شوند و کودک را تشویق می نمایند که بار ها آن کلمه را تکرار کند. به تدریج زمان، کودک کلمات بیشتری را می آموزد و اولین جمله ای را که بیان می نماید، پدر مادر را بسیار هیجان زده می نماید به گونه ای که تکرار آن جمله والدین را به وجد می آورد.

او با بیان اینکه با رشد کودک، دایره لغاتش نیز افزایش می یابد، اضافه کرد: حس کنجکاوی یکی از اصلی ترین دلایل پرحرفی بچه هاست. گاه حس کنجکاوی بچه هاه از سوی والدین مورد بی توجهی قرار می گیرد و به کودک برچسب پر حرف بودن، زده می گردد.

این مشاور و درمانگر کودک ادامه داد: والدین گاهی از سوال کردن زیاد فرزند خود کلافه می شوند و سعی می نمایند با پاسخ های کوتاه آن ها را از سر خود باز نمایند. اما آن ها در سنی هستند که احتیاج دارند، تعداد واژگان ذهنی شان را افزایش دهند و با پرسیدن، بحث و صحبت کردن والدین با آن ها، این دایره واژگانی گسترش پیدا می نماید.

او گفت: مهمترین عاملی که در پر حرفی بچه ها تاثیرگذار است همانند سازی است. همواره مهمترین عامل یادگیری بچه ها، والدین هستند.

این مدرس بین المللی سبک های فرزندپروری بیان نمود: مسئله بعدی که می تواند از جمله دلایل پر حرفی در بچه ها باشد جلب توجه است.گاهی اوقات والدین به دلیل مشغله کاری، زمان ویژه ای را برای فرزندانشان اختصاص نمی دهند و به درستی به صحبت های کودکشان گوش نمی دهند، همین امر می تواند عامل اصلی بروز انواع اختلالات رفتاری در بچه ها باشد. بهتر است والدین در روز حداقل نیم ساعت، زمان ویژه ای را به کودکشان اختصاص داده و با کودکشان ارتباط چشمی داشته باشند.

دسترنج توضیح داد: شاید دنیای اطراف برای ما بزرگسالان یک نواخت و عادی شده باشد، اما برای بچه ها پر از شگفتی و رمز و راز است که همین امر سبب خواهد شد تا پرسش های زیادی در ذهن کودک ایجاد گردد. پاسخ به همین پرسش هاست که می تواند سبب رشد ذهنی بچه ها و تقویت مهارت های آنها در آینده گردد. هر چقدر که محیط پذیرای پرسشهای کودک باشد و اطلاعات بیشتر و صحیح تری را به او ارائه دهد، مهارت تفکر خلاق و حل مسئله در کودک تقویت می گردد و در آینده می تواند نقش موثری را در موفقیت کودک داشته باشد.

چگونه به پرسش های بچه هامان پاسخ دهیم؟

او ادامه داد: اگر والدین پاسخ سوالی را نمی دانند فرصتی را اختصاص دهند تا همراه با کودک به جستجوی پاسخ آن سوالات پردازند و اگر زمان ندارند، پرسش کودک را یادداشت نمایند و زمان اختصاصی را برای پاسخ به این سوال در نظر بگیرند. در چنین شرایطی کودک یاد می گیرد که شکیبا باشد و دائماً صحبت نکند.

این مشاور و درمانگر کودک گفت: بچه های که جزو افراد برون گرا هستند، بیشتر صحبت می نمایند و از تعامل با دیگران لذت می برند. بیشتر صحبت کردن کودک زمانی که هنوز مهارت های مدیریت مکالمه را نیاموخته است، می تواند باعث آزار اطرافیان گردد.

دسترنج اضافه کرد: نکته بسیار مهمی که خانواده ها باید به آن توجه داشته باشند این است که درونگرا و برونگرا بودن بچه ها نیز تیپ شخصیتی آنان است که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد و والدین نباید فرزندشان را به دلیل تیپ شخصیتی که دارند، سرزنش نمایند. بهترین راه حل این است که برای فعالیت های فرزندان برنامه ریزی داشته باشیم تا به شکل صحیح بتوانند انرژی شان را تخلیه نمایند.

او با اشاره به اینکه بعضی از دلایل پرحرفی بچه ها دلالت بر بیماری های روحی و روانی دارد، گفت: بیشتر اوقات پرحرفی بچه ها ناشی ازحس اضطراب و هیجان است. مشکل بیش فعالی در بچه ها در بعضی موارد موجب پرحرفی بچه ها می گردد. صحبت کردن بیش از حد، پریدن وسط حرف و قطع کردن صحبت یکی از علائم بیش فعالی است و این نوع پرحرفی با درمان بیش فعالی خود به خود و به مرور رفع می گردد.

این مشاور و درمانگر کودک ادامه داد: خصوصیات مثبتی که پرحرفی برای بچه ها به دنبال دارد این است که این دسته از بچه ها از مهارت های کلامی بالایی برخوردار بوده و حتی مهارت های اجتماعی آن ها نسبت به بقیه بچه ها بسیار بالاتر است. معمولاً در گروه تاثیرگذار هستند و راحت می توانند دوستان جدیدی را پیدا نمایند و در جمع پذیرفته شوند. این بچه ها می توانند احساسات خود را بروز دهند و در نهایت اگر به شکل صحیحی با آن ها رفتار گردد اعتماد به نفس مناسبی نیز دارند.

او گفت: اما اگر به شکل صحیحی با آن ها برخورد نگردد و آموزش صحیح به آن ها داده نگردد، می تواند در آینده برای آنها مسائل ارتباطی را به وجودآورد.

راه های کنترل پر حرفی بچه ها

او بیان نمود: برای مقابله با پر حرفی بچه ها از توبیخ، تنبیه بدنی، سرزنش پرهیز کنید. تقویت رفتارهای مثبت مانند سنجیده سخن گفتن ، به موقع حرف زدن، رعایت نوبت هنگام صحبت کردن از روش های مهم برای اصلاح پرحرفی است.

این مشاور و درمانگر کودک گفت: کودک خود را به رفتارهای مبتکرانه تشویق کنید. برای این منظور می توانید او را در کلاس های ورزش های فکری از قبیل شطرنج و بازی های فکری ثبت نام کنید. شرکت در این کلاس ها مهارت های فکری مثل تمرکز، دقت، خلاقیت و موقعیت شناسی برای صحبت کردن در بچه ها را تقویت می نماید.

او بیان نمود: گاهی اوقات، ممکن است شما ناآگاهانه باعث الگوبرداری فرزندان خود از چند رفتار ناسالم شوید. حتی وقتی فکر می کنید که فرزند شما متوجه رفتارتان نیست، ضروری است که رفتاری مثبت و کنترل شده، نزد فرزندتان بروز دهید چرا که بهترین الگوی رفتاری بچه ها، والدینشان هستند.

او گفت: اگر پرحرفی فرزندتان در مدرسه مشکل ایجاد نموده است، به او ایده نوشتن را بدهید. معمولا کودک به این دلیل در کلاس پرحرفی می نماید که می ترسد بعد از کلاس موضوع را فراموش کند. از او بخواهید هر بار که در کلاس به فکر چیزی افتاد و می خواهد آن را برای دوستش تعریف کند، در گوشه ای از دفترش یک کلیدواژه از آن بنویسد تا فراموش نکند و در زمان استراحت با دوستش حرف بزند. از این ایده می توانید برای زمانی که در خانه مشغول کاری هستید نیز بهره ببرید.

این روانشناس در انتها یادآوری کرد: برای داشتن راه حلهای مناسب می توانید با کسی که در زمینه کودک اطلاعات کافی دارد، مشورت کنید تا با اجرای روش های پیشنهادی او ، اقدام به رفع کردن پرحرفی بچه ها کنید.

منبع: جام جم آنلاین

به "علت پرحرفی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پرحرفی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید