روستای زید ، تجربه هیجان در بین انبارهای باستانی ایران

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، برای دیدن مناظر بکر در کنار تعدادی از آثار باستانی، کافی است وسایل کوهنوردی خود را آماده کرده و سری به روستای زید ایلام بزنید. پشت این روستا می توانید شش دره را ببینید و باور کنید تابلوهای نقاشی و عکسهای بی نظیر طبیعت، خیالی نبوده و شاید بسیاری از آنها از این دره های باشکوه نشأت گرفته باشند. بهترین فصل برای مشاهده زیبایی های دره ها، بی شک پاییز و زمستان بوده که هم از گرمای داغ تابستان خبری نیست. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید روستای زید کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

روستای زید ، تجربه هیجان در بین انبارهای باستانی ایران

انبارهای پنهان

از مناظر و آبشارها که بگذرید، تازه متوجه فرورفتگی های بسیاری در دیواره دره ها می شوید که همگی انبارهایی باستانی هستند جهت نگهداری گندم. تعداد آنها بیش از 30 انبار بوده و با توجه به قدمت و موقعیت عجیبی که دارند، ما را به فکر می اندازند که انسانهای باستانی با چه وسایل و تجهیزاتی چنین انبارهایی را در دیواره کوه ایجاد کرده اند. نکته جالبتر، وجود یک انبار نمک و دو سنگ آسیاب قدیمی بوده که نشانگر وجود یک چرخه تغذیه کامل و در عین حال امن در این منطقه است. هر چند هنوز کاوش دقیقی در روستا و دره های اطرافش صورت نگرفته، اما با توجه به وجود چند خانه با قدمت 700 تا 800 سال در انتهای روستای زید ایلام، به نظر می رسد این اماکن با انبارها در ارتباط بوده و طبق گفته اهالی، گندم در این انبارهای ساخته شده از چوب و سنگ تا سه سال سالم می ماند.

تاریخچه

روستا که بدلیل وجود تنگه زید، به دره شهرت فراوانی یافته، در بین راه ایلام-دره شهر واقع شده است. براساس مقاله روستای زید کجاست باید بدانید که دلیل نامگذاری روستا، وجود امامزاده ای است تاریخی به نام زید بن علی. این امامزاده طبق شجره نامه و اسناد موجود، از نوادگان حضرت موسی کاظم (ع) هست. این روستا طبق آخرین سرشماری، 100 خانوار داشته که جمعیتی بالغ بر 800 نفر را تشکیل داده اند. هرچند روستا هنوز بطور کامل جدول کشی و آسفالت نشده، اما وجود دره های دیدنی، امامزاده قدیمی و انبارهای شگفت انگیز باستانی، دلایلی هستند برای سفر به این روستای زیبا و دیدن اهالی میهمان نوازش.

منبع: همگردی

به "روستای زید ، تجربه هیجان در بین انبارهای باستانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای زید ، تجربه هیجان در بین انبارهای باستانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید