حفظ مسجد تاریخی امام زین العابدین(ع) در قم دغدغه مردم است

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: مردم شریف محله سجادیه با امضای طومار و نامه های مکرر به طرح تخریب مسجد امام زین العابدین(ع) و احداث خیابان شهیدان برقعی در قلب بافت تاریخی به وسیله شهرداری اعتراض و خواهان حفظ مسجد شدند.

حفظ مسجد تاریخی امام زین العابدین(ع) در قم دغدغه مردم است

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، علیرضا ارجمندی روز شنبه ششم شهریورماه 1400 اظهار کرد: اهالی محله سجادیه، مسجد تاریخی امام زین العابدین (ع) را بخشی از هویت انقلابی محل می دانند و خواهان حفظ مسجد هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان این که مسجد امام زین العابدین(ع) علاوه بر آن که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است در محدوده بافت تاریخی هم واقع شده است و تابع ضوابط اختصاصی بافت تاریخی هم می گردد، ادامه داد: احداث این خیابان بدون استعلام و موافقت میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط بافت تاریخی است.

او با بیان این که بافت تاریخی قم با بهره گیری از مطالعات و پژوهش های تاریخی و بر اساس مستندات هسته تاریخی شهر، شناسایی شده است، اسم کرد: ضوابط اختصاصی بافت تاریخی قم علاوه بر حفظ میراث تاریخی شهر بر حفظ مزیت های زندگی، رعایت حرمت انسانی، دید منظری ساکنان اصلی قم (مجاورین) راسخ است.

ارجمندی گفت: آثار و بناهای تاریخی جزیی از میراث فرهنگی محسوب می شوند که منحصربه فرد، غیرقابل جایگزین و در میان نسل ها از ارزش و احترام زیادی برخوردار است و تخریب آن را بی حرمتی به هویت مذهبی و ملی خود می دانند.

او توضیح داد: مسجد امام زین العابدین (ع) به شماره 32873 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به استناد مواد 558 و 560 و 568 قانون مجازات اسلامی هرگونه تخریب یا تخلف از ضوابط میراث فرهنگی یا دستور به موارد مذکور جرم بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

منبع: توریسم آنلاین

به "حفظ مسجد تاریخی امام زین العابدین(ع) در قم دغدغه مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ مسجد تاریخی امام زین العابدین(ع) در قم دغدغه مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید