دنیا در آستانه یک فاجعه کوویدی؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، دوباره نوع نوی از ویروس کرونا پیدا شده است که اینبار منشأ آن کشور هند است. هرچند هنوز تعیین نیست که این نوع نو جهش یافته تا چه مقدار خطرناک است، اما تا همین جا به نگرانی های زیادی دامن زده است.

دنیا در آستانه یک فاجعه کوویدی؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در هند تعداد تازه مبتلایان به کووید -19 به شدت افزایش یافته است. روزانه 270 هزار مورد ابتلای نو در جمعیت یک میلیارد و 38 میلیونی هند به ثبت می رسد. هنوز معین نیست نوع نو جهش یافته یعنی B. 1.617 تا چه مقدار باعث افزایش تعداد مبتلایان و سرعت شیوع شده است، با این حال وجود نشانه هایی این فرضیه را تقویت می نمایند.

در خصوص بسیاری از کشورها، این گونه های نو جهش یافته بودند که باعث افزایش صعودی تعداد تازه مبتلایان در آنجا شدند. بعضی کارشناسان در خصوص نوع نو جهش یافته ویروس کرونا که اولین بار در هند مشاهده شده، حتی از یک جهش عظیم سخن می گویند که می تواند به سرعت منتقل و در قاره های دیگر منتشر گردد. یکی از کارشناسان آلمانی نسبت به توسعه شدید این نوع جهش یافته ویروس هشدار داده و می گوید: یک فاجعه کوویدی در هند در حال وقوع است.

این نوع هندی ویروس را هم اکنون هم می توان در کشور های دیگر دید. برای نمونه در آلمان، بلژیک، بریتانیا، آمریکا، استرالیا و در سنگاپور. در بریتانیا بر پایه اطلاعات وزارت بهداشت و درمان این کشور تا به امروز 77 مورد از ویروس هندی مشاهده شده است.

در این ویروس جهش دوگانه اجرا شده است. این ویژگی ورود سارس−کو2 به بدن و ابتلا به عفونت را آسان تر می نماید و گفته می گردد توانایی دور زدن آنتی بادی هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته اند دارد و به همین علت می تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش گردد.

جهش های نوع هندی E 484 Q/E 484 K نامیده می شوند که برای پژوهشگران ناشناخته نیستند. آن ها پیش از این هم در نوع جهش یافته آفریقای جنوبی B. 1.353 و در نوع برزیلی P 1 دیده شده بودند. در بعضی موارد وجود این جهش ها حتی در نوع بریتانیایی B. 1.1. 7 هم به اثبات رسیده است.

برآورد هایی متفاوت

سازمان جهانی بهداشت نوع هندی این ویروس را در شاخه Variant of interest جای داده است؛ یعنی آن را زیر نظر می گیریم، اما در حال حاضر نگران نماینده نیست. دکتر جفری بارت، مدیر بخش آنالیز های ژنومیک کووید 19 مؤسسه ولکام سنگر هم می گوید، اینکه این ورژن هندی در ماه های گذشته واقعا به گونه نگران نماینده ای انتشار پیدا نکرده، این احتمال را تقویت می نماید که نوع هندی، به شدت B. 1.1. 7 قابل انتقال نیست.

اما تعداد کارشناسانی که به گونه ای دیگر به این نوع جهش یافته نو می نگرند هم کم نیست. در استان مهاراشترا در هند نتایج توالی یابی دی ان ای نشان می دهد که تا به امروز ابتلای 60 درصد از بیماران به B. 1.617 مربوط است. همزمان، اما نهاد های رسمی بهداشت و درمان تأکید می نمایند که تعداد این آزمایش ها آنقدری نیست که بتوان با قطعیت نتیجه گیری صریحی در این باره داشت که آیا افزایش موارد ابتلا واقعا به B. 1.617 مربوط است یا خیر.

منبع: فرارو

به "دنیا در آستانه یک فاجعه کوویدی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا در آستانه یک فاجعه کوویدی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید