تاثیرات لذت بردن بر سایر اعضای بدن

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، لذت بردن، این احساس شاد بودن و خوشبختی، یکی از احساسات عالی است، خواه به علت یک رویداد بزرگ در زندگی (مانند عروسی یا تولد) خواه به علت موضوعی ساده مانند پیدا کردن یک میوه خوب در بازار باشد.

تاثیرات لذت بردن بر سایر اعضای بدن

در سطح عاطفی، ممکن است به وسیله روش های مختلفی احساس شادی کنیم - خندیدن، گریه کردن، سر و صدا کردن، احساس عمیق رضایت و …

در سطح علمی، ما شادی را در انتقال دهنده های عصبی مان حس می کنیم. این انتقال دهنده ها، سلول های کوچک پیغام رسانی هستند که سیگنال هایی را بین نورون ها (عصب ها) و سایر سلول های بدن انتقال می دهند. این انتقال دهنده های عصبی مسئول پردازش ها و احساسات در تقریبا همه جوانب بدن - از جریان خون گرفته تا فرایند هضم کردن- است.

مزایای احساس شادی بیشتر

  • ترویج یک سبک زندگی سالم تر
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • میارزه با استرس و درد
  • افزایش طول عمر

در ادامه به تاثیرات شادی در سراسر بدن می پردازیم:

1- مغز

هر چیزی را که احساس می کنید، مغز شما را تحت تاثیر قرار می دهد و بالعکس

برای مثال، لب قدامی مغز (که معمولا به عنوان کنترل پنل مغز شناخته می گردد) شرایط عاطفی شما را نظارت می نماید در حالی که تالاموس (مرکز اطلاعاتی که آگاهی را تنظیم می نماید) در نحوه پاسخ های عاطفی شما شرکت می نماید.

ما به خاطر انتشار دوپامین و سروتونین، دو نوع انتقال دهنده عصبی در مغز، در بدنمان احساس شادی می کنیم. هر دوی این مواد شیمیایی به شدت با شادی همراه اند (در واقع افرادی که افسردگی بالینی دارند اغلب دچار کمبود سروتونین هستند)

اگر احساس خستگی می کنید، فعالیت های ساده مانند رفتن در طبیعت، سرپرستی یک حیوان خانگی، بوسیدن یک دوست عزیز، و بله، حتی مجبور کردن خودتان به لبخند زدن، می تواند یاری کند که این انتقال دهنده های عصبی کار خود را انجام دهند و خلق و خوی شما را عوض نمایند.

بنابراین، هنگامی که چیزی را به عنوان شادی در بدن خود احساس می کنید، مغز شما سیگنالی برای آزاد کردن این مواد شیمیایی در سیستم مرکزی عصبی شما دریافت می نماید.

این امر در نهایت باعث ایجاد واکنش در دیگر سیستم های بدن می گردد.

2- سیستم گردش خون

آیا تابحال متوجه شده اید هنگامی که احساس شادی ویژه ای دارید، چهره شما شاداب و براق یا ضربان قلبتان تند تر می گردد. این به علت تاثیر شادی بر روی سیستم گردش خون شما است. حس پرواز در دل شما، علامت صورت شما، حتی تغییر درجه حرارت انگشتان، همه اینها به احساسات شما بستگی دارد.

سیستم گردش خون شما شامل قلب، رگ ها، رگ های خونی، خون و غدد لنفاوی شماست. البته، شادی تنها احساسی نیست که بر این سیستم تأثیر می گذارد بلکه ترس، غم و دیگر احساسات نیز می توانند باعث واکنش در این قسمت از بدن شوند.

3- دستگاه عصبی خودگردان (یا خود مختار)

سیستم عصبی خودگردان شما یک سیستم بدنی است که مسئولیت همه کارهایی را دارد که بدن شما بدون کوشش آگاهانه شما آنها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد مانند نفس کشیدن، هضم کردن، باز و بسته شدن مردمک چشم و …

احساس شادی و لذت بعلاوه بر روی این سیستم تاثیر می گذارد.

برای مثال هنگامی که در حال اجرا یک کار لذتبخش مانند غواصی هستیم تنفس ما تند می گردد یا مثلا هنگامی که در حال اجرا یک کار آرامش بخش مانند قدم زدن در جنگل هستید تنفس آرام تر می گردد.

لبخند زدن می تواند مغز شما را با تقویت خلق و خوی خود، کاهش ضربان قلب و کاهش استرس، فریب دهد. حتما لزومی ندارد که لبخند شما واقعی باشد بلکه حتی یک لبخند جعلی نیز کارساز است.

دیگر جنبه های اتوماتیک که می توان به وسیله لذت بردن بر روی آنها تأثیر گذاشت عبارتند از بزاق، عرق کردن، درجه حرارت بدن و حتی سوخت و ساز بدن.

اکنون که می دانید چگونه بدن و احساسات شما می توانند در کنار یکدیگر کار نمایند، ممکن است کمی ساده تر به نظر برسد تا بتوانید خلق و خوی خود را هک کنید و هر روز احساس شادی و خوشحالی داشته باشید.

منبع: فوت و فن / healthline.com

به "تاثیرات لذت بردن بر سایر اعضای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات لذت بردن بر سایر اعضای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید