اولین ماراتون بین المللی ایران؛ گزارش تصویری اختصاصی خبرنگاران

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در تاریخ 21 فروردین ماه رویداد بسیار مهمی در شهرستان مرودشت رخ داد. اولین ماراتون ایران در حالی در این شهرستان برگزار گردید که بیش از 70 دونده از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کردند. این ماراتون تا آخرین لحظات پیش از برگزاری قرار بود از محل تخت جمشید شروع گردد و دودندگان پس از طی مسافتی 42 کیلومتری مجدداً به تخت جمشید بازگردند و مسابقه را به انتها برسانند. اما در ساعات انتهای شب پیش از برگزاری ماراتون طی تماسی از طرف برگزارنمایندگان ماراتون داشتیم، با خبر شدیم که نقطه شروع ماراتون از تخت جمشید به نقش رستم تغییر یافته و دوندگان باید از آنجا مسابقه را شروع نمایند.

اولین ماراتون بین المللی ایران؛ گزارش تصویری اختصاصی خبرنگاران

هماهنگی های انجام گرفته برای این ماراتون در سطح بسیار بالایی بود و پلیس و تمام نیروهای امدادی در تمام طول جهت مسابقه حضور داشتند. ماراتون ساعت 8 صبح آغاز می شد و پلیس هدایت رانندگی حدود نیم ساعت پیش از آغاز ماراتون تمام راه های منتهی به جهت مسابقه را مسدود کرد تا هیچ مسئله ای برای دوندگان به وجود نیاید. این جهتها تا انتها ماراتون و عبور آخرین نفر از خط انتها تحت نظارت دقیق پلیس قرار داشتند.

در این ماراتون شرکت نمایندگان زیادی از ایران و بعلاوه کشورهای خارجی مثل آلمان، فرانسه، آفریقای جنوبی، انگلیس و بسیاری کشورهای دیگر حضور داشتند. از نکات قابل توجه دامنه سنی گسترده شرکت نمایندگان بود و افراد با هر سن و سالی در ماراتون شرکت نموده بودند. در میان دوندگان چند دونده نوجوان و بعلاوه چند دونده مسن هم حضور داشتند.

شرکت نمایندگان از حضور در اولین ماراتون ایران کاملاً راضی بودند و حضور مردم علاقه مند در جهت این مسابقه هم حسابی آن ها را به هیجان آورده بود.

در این دوره ماراتون شیراز تحت عنوان I Run Iran شرکت نماینده زنی به صورت رسمی ثبت نام ننموده بود اما دو بانوی دونده ایرانی در طول جهت حضور داشتند که می خواستند استقامت خود را محک بزنند و همراه با دوندگان، این مسابقه را آغاز کردند.

مردم مرودشت استقبال بسیار خوبی از این ماراتون داشتند و تقریباً تمام مدارس گروه هایی از دانش آموزان خود را برای خوشامدگویی به دوندگان و تشویق شرکت نمایندگان ماراتون، در جهت مسابقه مستقر نموده بودند. بعلاوه عده ی زیادی هم از شهرستان های اطراف خود را به مرودشت رسانده بودند تا از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد باشند. حضور مردم در طول جهت ماراتون به حدی بود که برگزارنمایندگان خارجی این رویداد از تماشا جمعیت مشتاق مردم شگفت زده شده بودند و بارها اذعان کردند که انتظار چنین استقبالی را نداشتند.

تعداد زیادی از مردمی که برای تماشای ماراتون در سطح شهر مرودشت حضور داشتند، پلاکاردها و دست نوشته هایی در دست داشتند که پیغام های صلح و دوستی یا خوشامدگویی به زبان های فارسی و انگلیسی روی آن ها نوشته شده بود.

شرکت نمایندگان پس از عبور از جاده تخت جمشید وارد شهر مرودشت شدند و پس از عبور از تقاطع غیر همسطح معلم به سمت تخت جمشید بازگشتند. در این مرحله از ماراتون، دوندگانی بودند که توانایی ادامه ماراتون را نداشتند و به وسیله خودروهای امدادی یا دیگر خودروهایی که در جهت مسابقه حضور داشتند به سمت خط انتها برده شدند. اما دوندگانی که همچنان در ماراتون حضور داشتند به سمت اثر باستانی تخت جمشید حرکت می کردند و باید با رساندن خود به تخت جمشید و چرخیدن دور میدان آن دوباره به سمت نقش رستم حرکت می کردند تا ماراتون را به انتها برسانند.

پس از گذشت دو ساعت و چهل و سه دقیقه از آغاز ماراتون، آقای فضل الله رستمی از استان قزوین پیروز شد به عنوان نفر اول از خط انتها عبور کند و با استقبال گرم افرادی که در خط انتها قرار داشتند، روبرو شد.

پس از عبور نفر اول از خط انتها دوندگان دیگر هم کم کم از خط انتها عبور می کردند که تمام آن ها با استقبال گرم مردم علاقه مند روبرو می شدند. بیشتر دونده های خارجی این دوره از ماراتون همراه با خانواده یا دوستان خود به ایران آمده بودند تا در این رقابت شرکت نمایند و پس از آن به ایرانگردی بپردازند.

شاید تنها ایراد برگزاری این ماراتون نظم دهی به خط انتها بود. بهتر بود مسئولان برگزاری این رویداد اطراف جهت منتهی به خط انتها را با موانع بهتری مسدود می کردند تا مردمی که در اطراف خط انتها جمع شده بودند وارد جهت نمی شدند. اما نظم برگزاری ماراتون به صورت کلی مناسب و شایسته یک رویداد بین المللی بود.

داوطلبانی که از کشور ایالات متحده آمریکا قصد شرکت در ماراتون ایران را داشتند پیروز به دریافت ویزا نشده بودند و به همین علت یکی از شرکت نمایندگان ایرانی هنگام عبور از خط انتها به نشانه همبستگی با این ورزشکاران با در دست داشتن پرچم آمریکا از خط انتها عبور کرد.

سه نفر اول این مسابقه از ایران بودند. آقایان فضل الله رستمی ، محمد فرجی از استان خراسان رضوی با زمان دو ساعت و چهل و هشت دقیقه و عبدالرحمان میرزایی از استان البرز با زمان دو ساعت پنجاه و شش دقیقه در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند که قاب هایی به رسم یادبود به آن ها اعطا شد. هیچ جایزه مادی برای این ماراتون در نظر گرفته نشده بود ولی یکی از شهروندان شهرستان مرودشت به صورت داوطلبانه مبلغ 300 هزار تومان به نفر اول، 200 هزار تومان به نفر دوم و 100 هزار تومان به نفر سوم اعطا کرد. به دیگر شرکت،نمایندگان هم مدال هایی به رسم یادبود اعطا شد.

پس از انتها ماراتون با هر کدام از شرکت نمایندگان خارجی که صحبت می کردم از نحوه برگزاری رویداد و میهمان نوازی مردم ایران راضی بودند. امیدواریم تجربه خوب این ماراتون آغازی برای برگزاری رقابت ها و رویدادهای بین المللی دیگر باشد و باعث رشد صنعت گردشگری کشور گردد.

منبع: کجارو / کجارو

به "اولین ماراتون بین المللی ایران؛ گزارش تصویری اختصاصی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین ماراتون بین المللی ایران؛ گزارش تصویری اختصاصی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید