انفجاری در کار نبود، معدن ریزش کرد!

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در حالی که مسئولان معدنی مازندران با طرح موضوع ریزش و عدم انفجار معدنی در جاده هراز، خواستند از تبعات منفی بی شمار فعالیت های گسترده معدنی عبور نمایند، اما مدیرکل محیط زیست این استان تبعات ناشی از این نوع فعالیت ها را برای طبیعت کشور بی شمار خواند.

انفجاری در کار نبود، معدن ریزش کرد!

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ دیدنی ها، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی که اندک مسافران به جامانده شهر های شمالی در حال بازگشت به شهر های خود از راستا جاده هراز بودند، در کیلومتر 36 این جاده با یک ریزش مهیب روبرو شدند، ابعاد این ریزش آنقدر گسترده بود که ساعت ها مردم در گردوخاک ناشی از این اتفاق گیر نموده بودند و نمی توانستند از این منطقه از جاده هراز عبور نمایند و با انتشار ویدئویی از سوی شهروندان، نگرانی ها درباره علت این حادثه و تبعات آن برای محیط زیست و امنیت مردم شدت گرفت.

انفجاری در کار نبود، معدن ریزش کرد!

مسئولان استانی اعلام کردند که این ریزش هیچ تلفات و خسارتی نداشته و آن را ناشی از اصولی اجرا نشدن برداشت به علت محدودیت مجوز ها دانستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در جریان گفتگویی با بیان این که این واحد معدنی از 25 اسفند تا همین امروز تعطیل بوده است، گفت: در بعضی گروه های فضای مجازی عنوان شده که علت این ریزش انفجار بود که این موضوع صحت ندارد. چون معدن تعطیل بود و همان طور که در فیلم نیز تعیین است انفجاری رخ نداد. ضمن این که برای انفجار باید مجوز های لازم دریافت گردد. این حادثه فقط یک ریزش معدنی بود که گاهی در معادن رخ می دهد.

معادن خارج از محدوده های 4 گانه برای نظارت بر فعالیت مجوز محط زیست نمی گیرند

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران از اینکه برای انجام انفجار های معدنی در خارج از محدوده های چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست از این سازمان برای نظارت استعلام نمی گردد و این مساله با وجود چالش های زیست محیطی فراوان به وزارت صمت واگذار شده است گلایه کرد.

وی به ارسال نامه ای به وزارت صمت در اواخر اسفندماه سال گذشته اشاره نمود و گفت: در این نامه عنوان شده که به خاطر تبعات زیست محیطی انفجار های معدنی حتی خارج از منطقه ها 4 گانه، آرامش حیات وحش می خورد و حتی زیستگاه ها که اهمیتشان کمتر از زیستمندان هم نیست، آسیب جدی می بینند؛ و ضروری است که معدنکاوان برای هر نوع عملیاتی زیر نظر دستگاه های متخصص عمل نمایند.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با تاکید بر اینکه تغییر راستا چشمه های آب و منابع آب زیرزمینی از ابتدایی ترین تبعات فعالیت های معدنی به شکل حاضر است، و می تواند تاثیرات منفی در رانش ریزش و لغزش داشته باشد. اظهارداشت: باید برای هر نوع فعالیت معدنی از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی استعلام گرفته گردد، اما به علت مشکل قانونی این مساله تبدیل به چالش شده است.

هزار، سوادکوه/خطیرکوه و کندوان 3 محور اصلی در استان مازندران هستند که عمده تراکم معادن در آن وجود دارد که عمدتا شامل معادن شن و ماسه و سنگ لاشه می گردد. در حالیکه ارزش اکولوژیک این منطقه بسیار بیش از برداشت های مقطعی معدنی است و به تعادل اقلیم و حفظ رطوبت هوا در این استان های حاصلخیز یاری می نماید.

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان برای تامین احتیاج صنایع از محصولات تنوپذیر

فعالیت های معدنی در سراسر کشور برای توسعه و رونق مالی هر روز گسترده تر می گردد و زخم های جبران ناپذیری را بر تن طبیعت می گذارد و به نظر می رسد تا زمانیکه الگوی مصرف در کشور ما تغییر ننموده و صنایع بزرگ به سمت استفاده از مصالح جایگزین و سبک نروند، این روش بهره برداری از منابع که بسیار مخاطره آمیز است ادامه خواهد داشت.

سال نو که به نام سال فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است، می تواند فرصت مغتنمی باشد برای ورود شرکت های دانش بنیان به این مساله و حل این چالش میان صنعت و محیط زیست کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "انفجاری در کار نبود، معدن ریزش کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفجاری در کار نبود، معدن ریزش کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید