از کانال کشی تا نصب دریچه تنظیم هوا

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، تهویه مطبوع مبحثی است که امروزه بسیار مورد آنالیز قرار گرفته زیرا امروزه در صنعت مهندسی ساختمان یکی از موضوعات حائز اهمیت تهویه مطبوع محیط می باشد

از کانال کشی تا نصب دریچه تنظیم هوا

کانال کشی برای تهویه مطبوع یک مرحله مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع است.در ادامه به نکاتی در خصوص طراحی و محاسبات کانال های تهویه مطبوع می پردازیم.

1)انتخاب مواد ساخت کانال:

کانال ها معمولا ار ورق های گالوانیزه ،آلومینیوم، پلاستیک و یا فلکسیبل ساخته می شوند.

کانال های گالوانیزه از ورق های فلزی گالوانیزه ساخته میشود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد مانند تهویه مطبوع و صنایع آب و فاضلاب.

تفاوت کانال های آلومینیوم و گالوانیزه از جنبه های مختلفی نشات می گیرد شامل:

1)وزن :آلومینیوم سبک تر از گالوانیزه است . چگالی آلومینیوم تقریبا2.7 گرم بر سانتی مترمکعب است در حالی که گالوانیزه 250درصد چگالی تر از آلومینیوم و سنگین تراست.پس برای کاربرد هایی که وزن اهمیت دارد باید از آلومینیوم استفاده کرد.

2)استحکام : ورق های گالوانیزه دارای استحکام بیشتری نسبت به آلومینیوم هستند . این استحکام ناشی از وجود فولاد در ساختار گالوانیزه میباشد.آلومینیوم هم می تواند استحکام مناسبی داشته باشد اما در این زمینه گالوانیزه رجحان دارد.

3)رسانایی گرمایی : آلومینیوم رسانایی گرمایی بیشتری نسبت به گالوانیزه دارد برای انتقال گرما موثرتر است.

گالوانیزه رسانایی حرارتی کمتری دارد.

در نهایت انتخاب بین آلومینیوم و گالوانیزه بستگی به احتیاج های پروژه دارد.

کانال های پلاستیکی برای انتقال هوا در سیستم تهویه مطبوع و سیستم های خنک کننده استفاده میشود. این کانال ها از جنس پلاستیک فراوری می شود ودارای مزایای نظیر وزن کم ضد باکتری بودن سرعت نصب بالا کاهش صدای کولر و قیمت مناسب تر هستند.

کانال های فلکسیبل : یک نوع لوله یا لوله های انعطاف پذیر است که برای انتقال هوا یا مایعات استفاده می شود. این نوع کانال معمولا از مواد انعطاف پذیر و سازگار با محیط ساخته شده اند و قابلیت انعطاف پذیری و تغییرشکل دارد تا بتواند در فضاهای مختلف نصب شود کانال های فلکسیبل معمولابرای انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود و به عنوان گزینه ای سبک و آسان برای نصب شدن در فضاهای مختلف شناخته می شود کانال های فلکسیبل معمولا دارای ساختاری پیچیده ولایه های مختلفی از موادی مانند پلاستیک ، فویل آلومینیوم و الیاف هستند. این ویژگی باعث می شود که کانال فلکسیبل به طور انعطاف پذیربع تغییر شکل بپردازد و برای انتقال هوا در فضای مختلف به کار گرفته شود. این نوع کانال ها در نصب و حمل و نقل آسان هستند و به علت اینکه توانایی انعطاف پذیری دارند.می توانند به راحتی در فضاهای محدود یا دارای زوایای مختلف نصب شوند.

بعد از کانال کشی نوبت به خرید و نصب دستگاه های تنظیم هوا (انواع کوئل ها چیلر وداکت اسپیلت و هواساز) میباشد.

دستگاه تنظیم هوا مثل فن کوئل یک دستگاه حرارتی -سرمایشی است که برای انتقال گرما یا سرما به فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد انتخاب نوع دستگاه تهویه هوا بستگی به میزان فضا و نوع کاربری محیط و بودجه درنظر گرفته شده دارد.

نصب دستگاه فن کوئل باید با دقت و استفاده از هدایت های مناسب انجام شود در نصب فن کوئل های سقفی باید مکانی را انتخاب کرد که هم از نظر زیبایی و هم عملکرد مناسب باشد.فن کوئل های کانالی برای محیط های با ارتفاع زیاد مناسب میباشد. گفتنی است که اتصالات برقی در نصب دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد پس از نصب ،دستگاه را راه اندازی نموده و عملکرد آن باید مورد آنالیز قرار گیرد.

بعد از انتخاب دستگاه و نصب آن نوبت به انتخاب دریچه های تنظیم هوا می باشد

این بخش بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا تمامی فرایند کانال کشی و خرید ونصب دستگاه تهویه هوا در سرانجام احتیاجمند یک دریچه مناسب است تا این فرایند را تکمیل کند پس اگر دریچه تنظیم هوا مناسب و با کیفیت انتخاب و نصب نشود نحوه عملکرد دستگاه مختل می شود.

انتخاب نوع دریچه بسیار موضوع مهمی می باشد زیرا دستگاه های تنظیم هوا به گونه ای تعبیه شده که فقط دریچه تنظیم هوا مناسب میتواند کارایی شان را تکمیل کند

فن کوئل نوعی دستگاه برای سیستم گرمایشی و سرمایشی است ساختاراین دستگاه متشکل از یک مبدل حرارتی(کویل) و یک فن می باشد.نحوه عملکرد دستگاه به این گونه است که هوای اتاق و محیط به یاری بخش فن وارد دستگاه می شود و با حرکت روی کویل ها به دمای مورد نظر رسیده و هوای مطلوب وارد کانال شده و مستقیما به وسیله دریچه وارد محیط ساختمان می شود.

انتخاب برترین نوع دریچه تهویه هوا در تخصص شرکت هوا نسیم شرق میباشد که با تجربه و تخصص در این زمینه برترین و پرکاربرد ترین را با توجه به محیط و شرایط ارائه میدهد در ادامه به انواع آن ها میپردازیم

دریچه هایی که هوا را از داخل محیط به یاری فن به داخل دستگاه میکشند (مکش)شامل :

1)دریچه خطی صفر و سی درجه : دریچه تنظیم هوا خطی نوعی دریچه برای کنترل جریان هوا در سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرارمی گیرد این دریچه قادر است جریان هوارا به صورت خطی تنظیم کند به این معنی که میتواند به آرامی و به صورت پیوسته باز و یسته شود تا اندازه مناسبی از هوای تازه وارد محیط شود

2)مشبک زنبوری : این دریچه قابل استفاده دررفت هوا می باشد محل نصب آن در دیوار یا سقف کاذب است و قابلیت نصب انواع دمپر برای کنترل هوا را دارد

3)دریچه :این نوع دریچه ها به علت شکل خاص به این نام معروفیت دارند که علاوه بر افت فشار مناسب از مزاییای این دریچه می توان به عدم وجود دید به داخل کانال یا سمت دیگر دریچه و عدم نفوذ ذرات آب اشاره نمود.با توجه به شکل پره ها این دریچه دارای مقاومت مکانیکی بالاتری در مقابل نیرو ها و ظربات وارده دارد.

4) دریچه گل سقفی یک پله و دو پله و لولا دار و وزنه ای

5) دریچه شیار دار دو درب و تک درب

دریچه هایی که بعد از تنظیم دما هوای مطلوب را به داخل محیط بازمیگردانند (دهش) شامل:

1)خطی سی درجه و صفر درجه

2)دریچه اسلوت و طرح اسولت : دریچه های اسلوت به واسطه قابلیت استفاده در طول زیاد ظرفیت قابل توجهی درحجم هوادهی و یکنوتختی توزیع هوا در محیط تحت تهویه را دارند محل نصب این دریچه بر روی سقف یا پیشانی دیوار میباشد. به علت شکل و ظاهر دکوراتیو و قابلیت اجرا به صورت شکل های مهندسی هماهنگ با محیطاین دریچه مورد استقبال زیاذ از سوی مهندسین قرارگرفته است.این دریچه به علت استفاده از پره های قابل تنظیم در نوع خطی الگوی پرتاب هوای مختلفی را داراست که سبب انتخاب این دریچه در کاربرد های مختلفی میشود.جهت اتصال بهتر دریچه و بعلاوه توزیع هوای یکنواخت از تمامی سطخ دریچه اسلوت می بایست از پلنیوم باکس استفاده کرد. دریچه های اسلوت معمولا بین یک تا هشت اسلوت سفارش گذاری و فراوری می شود اما در صورت احتیاج با تعداد بالاتر اسلوت نیز قابل سفارش است.

3) دریچه های کولری

4)سقفی چهارطرفه و سه طرفه و دوطرفه

تمامی دریچه های ذکر شده در بالا از بهتری ورق های آلومینیوم با ضخامت 1میل و 1.5 میل و رنگ الکترواستاتیک پودری (رنگ صنعت خودرو سازی) فراوری و توزیع می شود.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق

به "از کانال کشی تا نصب دریچه تنظیم هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کانال کشی تا نصب دریچه تنظیم هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید